Gå til innhold

Har huseierne lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en uke siden fikk vi brev i posten om at husleien har økt med 119 i måneden fra 01.01.08 Der var det med to giroer om etterbetaling.

Jeg trodde reglene var slik at man skulle få beskjed på forhånd og ikke i etterkant ved husleieøking. Vi leier av et firma som driver seriøst og har vel rundt 1000 utleieleiligheter i Oslo, så de burde jo vite hva de gjør, men jeg synes det blir frekt.

3 mnd. oppsigelse er det også. Ikke det at en hundrings i måneden har så mye å si, men siden vi flyttet inn her for 1,5 år siden, har husleien økt med nesten 500 kr. pr. mnd.

FORBANNA DRIIIT!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, er rimelig sikker på at man skal ha varsel på forhånd.

Skrevet

"§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

B) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. "

Skrevet

Nei, han må gi varsel på forhånd. Søk etter husleieloven så finner du sikker noe om dette.

Skrevet

Hvis det står i kontrakten at husleien skal reguleres hvert årsskifte etter en eller annen indeks så har de nok lov. Om det ikke står noe tror jeg ikke de kan det.

Skrevet

I følge husleieloven skal det være minst 1 mnd varsel om økning i leie.§ 4-2. Eneste unntak er om det har blitt "plutselig" endringer i form av eksempelvis økt forbruk av strøm og det er huseier selv som betaler dette.

Skrevet

Vi økte husleia med 60 kr (!), og ga beskjed på forhånd om at vi kom til å øke med konsumprisindexen(som er max hva vi kan øke)

Et firma burde vite hva de gjør, men jeg hadde nok sjekket litt mer. Det at de har mange utleieleiligheter betyr ikke nødvendigvis at de ikke prøver seg på noe de ikke har lov til :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...