mamma til s@lma Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Dette kan jo ikke være riktig , tenker jeg ? Veldig mye diskusjon om dette, mange for og mange imot, men jag har lest at man ikke skal bruke den før babyen er 6 mnd. Jenta vår har nettopp fylt 4 mnd, så skal vi sette i gang ferber fordi hun ikke klarer å sovne før kl 23 ? Tror ikke det..eller ? dere som bruker /brukte ferber, hvor gamle var babyen da dere begynte ?
Yrha Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Gutten vår sovna heller ikke før kl 23 da han var 4 mnd, men leggetida ble gradvis av seg selv tidligere og tidligere. Nå legger han seg 19.30. Jeg er ikke ekspert på Ferber, men er det ikke normalt at de begynner å regulere seg selv ved 4-5 mnd da? Så jeg tror ikke man skal drive å tvinge så små babyer til å sove når de ikke vil. Men det skjønner sikkert du også, HI , siden du stiller spørsmålstegn ved det HS sa. Er det ingen som har linker til anerkjente artikler om Ferber? Så kan HI kanskje vise det til HS og spør hvorfor de anbefaler noe som ikke anbefales av fagfolk?
selma07 og engel Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Leste her at man ikke skal bruke ferber på babyer under 6 mnd. Merkelig at de sier så mye rart og forskjellig på hs.... Jeg har ikke tenkt å bruke ferber på Selma.
*mamma*til*markus* Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 Jeg fikk også beskjed av hs at jeg kunne begynne med ferber når han var 4 mnd.... Da var jeg veldig uviten og fullførte det hs sa og det fungerte veldig godt her altså.... Gutten min sovnet rolig inn kl 20.00 etter bare 1 og en halv dag med skrik.. Selv om jeg har gjort dette selv så er jeg ikke 100% sikker på at dette er den mest riktige måten og gjøre det på....
Lillegutt og jeg Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Jeg ville heller brukt litt tid på å flytte leggetidspunktet...! Legg henne 15-30 minutter tidligere hver kveld, bruk 1-2 uker på det. Vi gjorde det på den måten, og det gikk fint her! Da han var 4 måneder startet natten rundt 20. Nå er han 7 mnd og han legger seg 18.30 hver kveld (ingen regel uten unntak da så klart...!) Vi har ikke brukt ferber til nå, og håper vi slipper unna...
heldigec Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Ferber skal ikke brukes på barn under 5-6 mnd nei!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Ferber kan brukes hvis og når man selv føler for det. Man har da litt common sense?
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 vel søvn eksperten Karin NAphaug skriver litt om denne metoden og der mener hun at ferber skal brukes fra 6 mnd. jeg personlig syns de er for små til å skrike. men jeg brukte selv en mild ferber metode der du legger bebyen og gir smokk, når de da begynner å klage går jeg inn og gir smokk etter 5-10 min med klaging. så lenge hun ikke griner men kun klager er det greit, blir det hysterisk grining går du inn tar opp og roer og legger ned med en gang hun er rolig. dette gjetar du til hun sovner. hun vil bruker kortere og kortere tid på å sovne og til slutt sovner av seg selv, det funket her ivertfall. denne metoden er ikke slem fordi du går inn og roer bebyen om den gråter. hvis det er kun klaging så er det bare fordi de vil være sjefen og bestemme. da går du som sagt inn hver 5-10 min og gir sutt og går rett ut igjen. prøv dette = D
Krøllefrøken Skrevet 12. februar 2008 #9 Skrevet 12. februar 2008 Helsesøster der jeg bor anbefalte ferber da hun var på hjemmebesøk etter fødsel.. dvs at lillegutt var ca 4 uker. Hun har heldigvis sluttet nå. Viser bare hvor mange uvitende helsesøstre det er rundt omkring..
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #10 Skrevet 12. februar 2008 Uff. Vi ble også anbefalt ferber når lillemor var 3 mnd. Herregud, er du gæærn, sa jeg! Hun sa, joda, er ikke noe galt i det, normale barn gråter de vet du. !!!
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 12. februar 2008 #11 Skrevet 12. februar 2008 fyl fader det er d dummeste jeg har hørt. er bebyen mett, sover godt, trygg og god så er de stor sett blide. gråter de er det en grunn til det. så fælt at en HS forsatt holder på det at bebyer gråter..uff. stakkasj små , får vont i hjeret av å tenke på at noen lar små nyfødte grine seg i søvn. stakkasj små
mamma til s@lma Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 12. februar 2008 HI her, takk for alle svar Jeg har egentlig ikke lyst å bruke det, så lenge vi ikke er desperate og absolutt må. Men det ikke er så verst ennå, vi er alle i familien B-mennesker, så at babyen er våken til 23 er ikke så stor problem. Ikke ennå. Det skjedde noen få ganger at hun Salma var så trøtt at hun sovnet av seg selv rundt kl 20-21, og dette var deilig , ja mye bedre for meg å få henne lagt tidligere og slappe av litt ( hun er tung å bære , ja )og evt stå opp til henne kl 04 f.eks, enn å ha henne våken til 23-00 og sove til 06-07 etterpå. Men det er som sagt ikke problem ennå. Det som er problemet , i tilfelle vi ikke klarer dette uten ferber , er at jenta mi brekker seg og kaster opp hver gang hun gråter sterkt. Dvs at hvis hun er overtrøtt og ikke finner roen, begynner å gråte, blir utrøstelig, gråter sterkere og sterkere , og så kaster opp. Kan hende det skjer flere ganger for dagen, hvis vi har dårlig dag. Så jeg er litt usikker hvordan dette kommer til å gå, hvis vi blir nødt til å bruke denne metoden en dag. Men håper inderlig at vi ikke trenger det. Jeg ble anbefalt av flere( som skal være erfarne ) at hvis jeg ønsker at babyen skal sovne tidlig , så skal jeg ikke la henne å sove mellom kl 17 og 20 . Det hørte jeg fra flere og flere forskjellige steder. Så det må være noe i det. Har forsøkt å gjøre slik, men saken er at Salma klarer ikke å være våken mer enn 1.5- max 2 timer om gangen, så vi klarer ikke dette mer å være våken og leke eller liknende fra 17-20. Hun er rett og slett for liten til det, trenger fortsatt veldig mye søvn. Da begynner jeg å tenke at kanskje det regulerer seg selv etter hvert når hun blir større og klarer å holde seg våken lengre.
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #13 Skrevet 12. februar 2008 Det finnes så mange gode metoder som IKKE involverer noe som kjennes feil for mor og barn. Vil anbefae at du leser om "the no cry sleep solution" eller pick up, put down" metoden. 2nj som er her innimellom kan også fortelle mer om sistnevnte da hun har brukt den med kjempesuksess på sine gutter:)
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #14 Skrevet 12. februar 2008 Hei, ser du allerede har fått mange svar, men måtte bare svare på dette jeg også Mini her er akkurat blitt 6 mnd, og har vært slik som du beskriver at Selma er. Trenger veldig mye søvn. Han har sovet hele natten hele tiden, men har ikke sovnet før mellom 23.00-02.00. Men normalt sovnet han ca midnatt. Han sov da 10-12 timer. Begynnte rundt 5 mnd alderen å vekke han 15 min tidligere hver dag. (Lærte jo etterhvert når han ca pleide å våkne av seg selv) Vi har nå stoppet på kl 9 . altså har vekket han kl 09 i mange uker. Han begynnte da gradvis å sovne tidligere og tidligere hver kveld. Sovna vell normalt i 21-22 tiden. Begynnte å gi han grøt for 1 uke siden, og samme kveld etter en skjei grøt sovnet han 19.50 og sov til 09. Det jeg egentlig vil frem til er at jeg ikke synes du skal begynne med ferber Jeg lar mini i ligge i sengen, mens jeg er på stua og han kan gråte litt for å finne søvnen. gjør dette for at han skal lære seg å sovne selv. Han gråter ikke slik du beskriver Selma gjør, men sutrer litt innimellom og protesterer. jeg ser ingenting i veien med det. Men jenta de virker som en helt normal baby Jeg ville heller prøvd å dyrke frem en trygghet i henne og prøvd å snu litt forsktig på døgnet i første omgang. Jeg vet det er slitsomt. Har hatt mange innlegg her jeg og spurt om råd for å snu døgnet. Lykke til.
mamma til s@lma Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 12. februar 2008 Hvor kan jeg finne disse bøkene? I vanlig bokhandel, eller må de bestilles noen sted ?
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #16 Skrevet 12. februar 2008 Ferber har forøvrig selv argumentert mot sin egen metode (tror det var i en artikkel i et amerikansk, medisinsk tidskrift), men i slike babybøker man får gratis på sykehuset står det i hvertfall at metoden ikke er anbefalt brukt på barn under seks måneder. Hvis du på sikt opplever legging som problematisk kan jeg anbefale boken No cry sleep solution, for eksempel. Den er veldig fin, og hakket mer i tråd med moderne søvnforskning enn det ferbers er.
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #17 Skrevet 12. februar 2008 Du får den i hvertfall på litt større netthandler som bokkilden.no (tror jeg bestilte der i hvertfall). For aldren datteren din er i mener jeg boken anbefaler at jenta for sove mye på dagen også, så det er ikke sikkert at det er riktig å holde henne våken. Søvn avler søvn hos de minste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå