Gå til innhold

noen med småspiste 7-9 mnd gamle barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva får de i seg i løpet av dagen sånn ca? Og ammes det enda om natta?

Er ganske bekymret for min gutt, han spiser på en god dag en halv porsjon grøt på kvelden med littegrann fruktmos. Å så 100 gr middag (litt over halvt glass) på dagen. Ellers så ammes det. Fremdeles 2-3 ganger hver natt, noe jeg er dritlei. Han nekter konsekvent å åpne munnen, og jeg kan jo ikke tvinge i ham. Han får tilbud om mat 4 ganger om dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa mi er småspist hun og, spiser ca halvt grøt måltid 2 ganger om dagen, også ca 1/2 middagsglass, hun nekter å spise hvis det ikke går ca 4-5 timer i mellom måltidene. Ammer morgen og kveld og noen ganger midt på dagen og en sjelden gang på natta.....

Har vært i kontakt med legen, for jeg var også bekymret, men hun sa at noen barn er småspiste, er ikke så mye vi som foreldre får gjort. Men det er ingen vits i å prøve å gi mat hele tiden, holde seg til faste måltider er mye bedre, fikk jeg beskjed om

Skrevet

Har vært det, men nå går det litt bedre. Spiser grøt til frokost og kvelds og et halvt middagsglass. Prøvde med skive i dag, og det gikk faktisk bra! Leverpostei over alt, men men... Tror han har vært veldig plaget med tennene + at han konstant er forkjølet og ikke helt i slag. Når formen er fin er alltid matlysten bedre.

Tror du skal tilby mat til faste tider, prøve deg litt fram med middager og grøttyper, og ta det rolig. Hipp middager er det eneste som går ned her i huset, foruten hjemmelaget mat (helst litt saltet, det som vi spiser er best...)

Skrevet

Min gutt er 7 mnd., og i praksis fullammet fremdeles. Ikke særlig interessert i fast føde.

Spiser litt middag (snakk om et par teskjeier) midt på dagen, og to-tre skjeier grøt med sviskemos eller fruktmos til kvelds. Ellers skraper jeg av og til litt banan til han, og gir ham små biter av brødskiva når jeg spiser, for å venne han til smakene. Han snur seg vekk og kniper munnen igjen når han ikke vil ha mer, og da respekterer jeg selvsagt det. Regner med at han vil spise mer etterhert som han trenger mer næring enn det han får gjennom melka.

Har ett til to nattmåltider, da. Hadde jo vært greit å kuttet de ut etterhvert, men det kommer når det kommer...

Nå skriver du ikke hvor gammel han er (er jo litt forskjell på 7 og 9 mnd.), men jeg synes ikke du skal stresse med dette. Fortsett å tilby mat, så kommer nok matlysten etterhvert. Han spiser jo ikke så lite heller! Kanskje begynne med brødskive, hvis du ikke har prøvd det allerede? Ser ut til at min liker det bedre enn grøt, iallefall.

De grøtporsjonene som er angitt på pakken er forresten helt hinsides, synes jeg . Datteren min var sikkert 10 mnd. før hun var oppe i den porsjonsstørrelsen som var angitt for 4 mnd. Og når det gjelder middagsglass, så er det vel helt vanlig at det rekker til to eller flere måltider?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...