mamman-t-småpian Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Er det noen som her som har farget ullklær selv? Jeg er redd for å ødelegge fibrene i ulla hvis jeg vasker ulla på for høy varme, har kun sånn ull som skal vaskes på 40 grader - og den er håpløs og ser skitten ut uansett hvor mye jeg vasker den..... neste vinter blir det kun mørkeblått på snuppene mine... Uansett. Tips motas med takk
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Jeg farget litt for noen år siden. Jeg kjøpte fargemiddel for ull på OBS. Tror det var i samme gate som NITOR, men det var spesielt for ull. Ellers går det nok an å kjøpe på nett. Tror også jeg kjøpte sånn fargesalt, men det sto på pakka. Fargen holdt forresten veldig godt, og det "hvite" ulltøyet jeg farget så mye bedre ut etterpå. Det går ikke å farge ull i vaskemaskinen. Du må ha en gryte og legge tøyet i kokende vann(med farge i) uten å røre(minst mulig). Deretter må tøyet stå i vannet til det har blitt kaldt. Da verken krymper eller tover ulla. Grunnen til at det kan krympe i maskin er bearbeidingen og at maskinen tar inn kaldt vann og skyller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå