*jaja* Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Jenta mi vil ikke tisse. Nå har hun prøvd 5 ganger på do (hun MÅ tisse, blæra er ganske full) og hun bare hyler og sier det er vondt! Hva skal jeg gjøre? Gir masse drikke og lurer også på hva som er best å drikke hvis hun har det. Tenker på vann med sitron? Synes å ha hørt det...eller var det det man ikke skulle gi?
#Ariadne# Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 sur drikke, dvs appelsin juice ol, tranebær juice har også god effekt mot uvi.
ApriIbaby Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Gi henne paracet og la henne tisse i dusjen mens hun dusjer med godt og varmt vann ogver magen og ned. Gi henne massevis av appesinjuice å drikke - da går dette fortere over- Tranebærkapselr er også bra.
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 Sur drikke ja, men det viktigste er å gi MYE drikke. Ha en varm klut over symfysen, det kan hjelpe litt på å få det igang. Prøv å forklare at det gjør litt vondt akkuratt når hun begynner å tisse, men så gir det seg. Litt vondt når hun er ferdig og. Har dere vært til lege?
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Paracet som smertelindring pleier å hjelpe på tissinga. Men det er viktig å få tatt en urinprøve så raskt så mulig. Juice er bra, for bakteriene i urinen trives ikke i surt miljø. God bedring
*jaja* Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. februar 2008 Å takk for tips Har ikke vært med lege nei. Dette "begynte" for noen timer siden, etter hun hadde vært i barnehagen. Tror hun holder seg der. Må høre med personalet i morgen... Etter barneTV blir det en dusjings og masse appelsinjuice! Dere her gode å ha :-) Er det sikkert at hun har det tror dere? Hun har av og til holdt seg slik og så fikser det seg etter hun har tisset, pga blæra har vært veldig full og det har vært vanskelig å "komme i gang". Når bør vi oppsøke lege? Om det er slik i morgen også? Bør hun være hjemme i morgen?
sannamin* Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Hun må til legen tror jeg ja. evt legevakt. Må få antibiotika. men de må sikkert ha urinprøve.. for å se hvilke bakterier det er slik at ho får rett medisin/dose. Hvis det ikke går over eller får behandling kan det jo i verste fall gå over til nyrene.
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 Har hun feber? Dt er jo det sikreste tegnet på at det er en infeksjon. Har og ei jente som får problemer av og til og det skyldes jo at hun holder seg. Kan være begynnende urinveisinfeksjon. Gi smertestillende og masse drikke slik at hun får skylt gjennom systemet. Gode toalettrutiner er kjempeviktig. Barnehagen må påse at hun går på do til faste tider slik at dere slipper dette..Blir hun verre i løpet av kvelden og får feber, ville jeg kontaktet legevakten.. Ellers kan du sikkert vente til i morgen
Anne-B. Skrevet 12. februar 2008 #9 Skrevet 12. februar 2008 Det lukter vondt av urinen om det er infeksjon.
**Frøken84** Skrevet 12. februar 2008 #10 Skrevet 12. februar 2008 ta henne med å¨legevakta. da får hun medisin og smertene er over på 30- 60 min som regel, går ganske for når medisinen virker.. i stede for å drive på med det hele natten=0) dessuten får man ikke feber ved uvi...
*jaja* Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2008 Hei igjen. Da har vi prøvd dusjing. Funka ikke Hun nektet å tisse der, holdt seg på tissen hele tiden stakkars. Og etterpå gikk hun fram og tilbake på badegulvet...må tisse, satt seg på do...griner...osv osv. Har gitt henne en paracet nå så får håpe den hjelper. Er en smeltetablett så tar vel litt tid før den kicker inn! Nå skal jeg kjøre appelsiner gjennom juicepressa til den store gullmedaljen Hun har ikke feber, ennå i alle fall... Hun har sikkert ikke vært på do på nesten hele dagen Huff...blir jo oppgitt også. Nesten så jeg kom til å kjefte på henne for at hun måtte gå på do. nei og nei... jeg vet jo selv hvor dritvondt det er med uvi!
**Frøken84** Skrevet 12. februar 2008 #12 Skrevet 12. februar 2008 man får ikke feber ved uvi... dra legevakta med henne=0)
Tante Gustava Skrevet 12. februar 2008 #13 Skrevet 12. februar 2008 Meg&Snuppsi At man ikke får feber ved UVI er feil. Det kan man absolutt! Men man behøver ikke få det. Er sykepleier på gyn. avd så dette vet jeg litt om... Til HI; gode råd her om å tisse i dusjen. Et annet råd er å ha litt VARMT vann i ei bøtte, og la henne sitte på den så det damper opp i underlivet. Dette vil også gi en trang til å tisse, og det kan lindre med dampen. Å sette på vannkranen vil kunne hjelpe, lyden av sildrende vann... Paracet kan også være bra, ser du har prøvd det. Til ettertiden så tror jeg det er viktig at barnehagepersonalet får beskjed om å passe på at hun tisser regelmessig. Hvis hun holder seg lenge så er det større risiko for at bakteriene blomstrer opp. Også viktg å drikke godt, juice er bra, særlig tranebærejuice.
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #14 Skrevet 12. februar 2008 Dette høres jo nesten ut som urinretensjon, at hun ikke klarer å tisse. For hvis hun virkelig må, og hun ikke tisser i dusjen en gang, så kan det jo være noe som gjør at hun ikke får til å tisse. Hvis ikke hun tisser snart, ville jeg tatt en tur til legevakt, i det minste for å få målt blæreinnhold.
roxanne Skrevet 12. februar 2008 #15 Skrevet 12. februar 2008 Jeg håper du har tatt henne med til legevakten. Urinveisinfeksjon skal man ikke vente med - det skal behandles med en gang, det kan få store konsekvenser å vente. Bakterier som ligger i blæren kan fort vandre oppover urinlederene i løpet av natten og da har du en veldig syk unge. Så hvis du ikke har vært hos legen, dra med en gang. På et legekontor får man time i løpet av dagen, er den stengt må man dra til legevakten. Jeg hadde UVI (urinveisinfeksjon), det var lørdag og tvillingene mine var babyer. På legevakten var det lang ventetid, jeg klarte ikke sitte der og bestemte meg for å vente til mandag (jeg burde ha visst bedre jeg som er sykepleier) med å gå til lege. På mandagen var jeg veldig syk, ble lagt rett inn på sykehus med E-coli i blodet, CRP på over 500. Så da hadde bakteriene gått fra nyrene og over i blodet. Så det er viktig med rask behandling og ikke kaste tiden bort på div. kjærringråd. God bedring til datteren din, hun blir fort frisk med antibiotika (hvis det er det hun har).
*jaja* Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 12. februar 2008 Hei på dere igjen. Ser det er mange som har svart at hun bør dra på legevakten siden sist jeg leste. Hun har tisset nå, og får masse drikke. Humøret steg med en gang. Tror det var paraceten eller kanskje hubba bubbaen vi lokket med. hehe. Uansett..tror dere det er greit å se an til i morgen, om det går bra med tissingen da? Hvis hun ikke har vondt når hun tisser i morgen tidlig er det vel ok? Og hvis hun har vondt så reiser vi til legen.... Er det ok det tror dere?
sannamin* Skrevet 12. februar 2008 #17 Skrevet 12. februar 2008 Jeg hadde dratt til legevakten, er den langt unna? Natten kan bli lang...Vanskelig å si! men hun bør til lege.
frøken blå Skrevet 12. februar 2008 #18 Skrevet 12. februar 2008 Hvis det er UVI må det behandles. Jeg hadde til og med dratt til legevakten. Det er SKIKKELIG vondt!!!! Prøv å få en urinprøve av henne. Forstår henne godt at hun ikke vil tisse, det river SKIKKKKKKELIG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå