Gå til innhold

skal det være så lenge mellom svangerskapskontrollene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var hos legen i uke 8, pga blødninger.. så i uke 12. etter på er det ultralyd i uke 18, så kontroll hos jordmor i uke 24, og hos lege i uke 28 osv... det er 6 uker til ul og syntes det er lenge, er like lang tid til nestekontroll eller ul.. skal det være sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal vel være ca 8 kontroller inkl ultralyd.

Det kommer jo ann på hvilket svangerskap du har. Jeg var til legen i uke 11, fikk ikke jordmor før i uke 21, ultralyd uke 19 så jeg synes det var lenge å gå å vente fra uke 11 til 19. dessuten er ikke utralyd en undersøkelse på deg som gravid, bare på barnet. så jeg ringte legen å fikk time uke 16 bare for å kanskje få høre hjertelyd og ta noen prøver gang jeg var gravid var det ca 12 kontroller som var vanlig. jeg hadde mye mer, siden jeg var plaget med høgt blodtrykk i slutten.

Skrevet

du kan be om mere:o) jeg har gått 1 gang i mnd, å fra uke 30 skal jeg gå annenhver uke! dette fordi at legen sa han likte å gjøre det på den måten:o) jeg går ikke til jordmor.

Skrevet

Min jordmor og min lege er av ulike oppfatninger hva angår hyppigheten på kontrollene. Jordmoren jeg går til ønsker at jeg har kontroll en gang pr. måned. Legen min setter opp timer med større tidsrom i mellom. Men det kan jo være fordi legen min er en veldig populær lege som har altfor mye å gjøre da...

Skrevet

Jeg har samme opplegg som Snohvit86, en gang i måneden frem til siste del da det blir 2 ganger i måneden :) Synes det er veldig greit.

Skrevet

Jeg var hos legen i nov. etter det har jeg ikke vært på ktrl. Skal til jordmor i mars en gang og da er jeg 5 mnd. på vei. Føler meg frisk og rask og har ikke behov for flere ktrl. Dette er mitt andre sv.sk. Med første var jeg på flere ktrl.

Skrevet

Hei hei

Jeg har tenkt på det samme også. Jeg var hos legen første gang i uke 8, deretter i uke 13 for å høre hjertelyd. I uke 18 var jeg på ultralyd og neste gang skal jeg til jordmor. Da er jeg i uke 25. Det blir første gang jeg skal il jordmor. Nevnte det på ul at det var lenge til neste kontroll, men det mente ikke de. Ser inne på noen av innleggene her inne at mange har jo vært på mange kontroller og måler symfysemål o.l. Jeg har ikke målt symfysemål enda. Dette er min første graviditet også så jeg vet liksom ikke så mye om dette her...

Vet ikke hva som er normalt jeg..

Skrevet

Gravide damer er jo i utgangspunktet vanligvis friske, og har ikke behov for hyppig kontakt med helsevesenet. Når det er snakk om risikosangerskap er kontroller oftere enn ved ukompliserte svangerskap. Jeg skjønner ikke helt hvorfor mange er så "misfornøyde" med det?

Å være gravid er jo ikke en sykdom i seg selv...? Regner med jeg får endel pepper nå, men det får bare være.

Hvis det skulle skje noe, man merker at noe er galt, er i dårlig form osv, tar man vel kontakt med helsevesenet. Det ikke noe poeng i at friske gravide skal oppta masse av helsevesenets tid og penger, da vi vet at det er i høy grad mangel på dette dessverre...

Skrevet

Dere har jo hyppige kontroller!!!!!

Jeg var på første kontroll i uke 8 og skulle ikke ha noe mer før ordinær UL som var satt opp i uke 20. Og jeg går innenfor det man kaller "risiko svangerskap". -Er innom legesenteret å tar blodprøver hver 3-4uke, men ellers ingenting mer.

Fikk klar beskjed om å ta kontakt hvis det var noe... Det har jo ikke vært noe spesielt, men vi synes det var altfor lenge å gå til uke 20 for å få bekreftet at det var liv der inne, så vi har vært på privat UL.

Skrevet

Jeg er hos legen i begynnelsen av mnd og jordmor i slutten! Ul i uke 18 og 3D i uke 28 :)

Skrevet

Hvis noen har et veldig behov for å se med egne øyne at "det er liv der", så er det jo ganske greit å selv ordne med privat ultralyd. Dette vil i såfall være en helt "unødvendig" kontroll, som ikke burde gå gjennom det offentlige.

Ellers kan man be om ekstra kontroller om man føler behov for det. Da får man det som regel, selv om man er frisk og ikke har noen indikasjon for oppfølging fra det offentlige helsevesenet.

Skrevet

Snart mamme t 2. Hadde ingen behov for å SE baby'en, men det er ikke sjans her i byen for å få andre typer kontroller. Hadde vært helt fint om noen bare fant hjertelyden, men legen ville ikke prøve engang (forstår vel egentlig det så tidlig). Derfor synes jeg det blir for lenge å vente 12 uker før ny kontroll!

Skrevet

Jeg var på kontroll i uke 9, skal på UL i uke 20 og til jordmor i uke 24 (ville ikke ha meg inn dit før). I følge legen er det videre kontroll i uke 28, 32, 36, 38 og 40. Og så ev senere ved behov. Han sa også at det mange steder praktiseres "1 gang i måneden" fordi det "alltid" har vært sånn, ikke fordi det på noen måte er nødvendig dersom den gravide ellers er frisk. Før UL kunne han jo uansett ikke gjøre noe, vi får bare vente og se at det går bra. Gjør jo som oftest det, iallfall når jeg har kommet meg "helt" hit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...