Miania - februarbaby! Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 ..hvordan blir fødselen? Kan det ta lenger tid? Blir det hardere? Noen som kan dele sine erfaringer? Jeg er førstegangs. Hadde termin i går, og fastlegen sier hodet ikke er festet. Kan det bety at man kan regne med å gå lenge over tiden? Jeg er så utålmodig!!
Lille`mor & lillebøll Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Det tror jeg faktisk ikke det er noe fasit på hvordan en fødsel blir i forhold til hodet er festet eller ikke. Som regel fester ikke hode seg på 2-gangsfødende blandt annet. De jeg kjenner som ikke hodet har vært festet på har ikke gått noe lengere over tiden og ikke hatt noe værre fødsel. Du må nok bare smøre deg med tålmodighet,så kommer h*n når den er klar:=) Lykke til:)Håper det skjer noe snart da:=)
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Hos noen fester babyens hode seg veldig tidlig, mens det hos andre (veldig vanlig hos fleregangsfødende) ikke fester seg i det hele tatt før man går i fødsel. Så det skal ikke nødvendigvis ha noe med overtidsfødsel å gjøre Det som er viktig er at man legger seg ned og blir liggende dersom vannet går og hodet ikke er festet enda. Dette gjør man for å unngå faren for at navlesnoren skal komme i klemme mellom bekken og barnets hode.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 Er førstegangs selv og hodet er ikke festet hos meg heller. Og jeg er 8 dager over termin.. Men hos enkelte er det bare sånn, (oftest hos flergangsfødende, men det er ikke uvanlig hos førstegangsfødende), at hodet ikke fester seg før man får rier eller vannet går. Må bare nevne at det ikke er nødvendig å legge seg ned dersom vannet skulle gå og hodet ikke er festet. Det var en "regel" som gjaldt tidligere men som det ikke finnes noen holdepunkter for at stemmer.
dikte28 Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Må bare kommentere: Jeg ringte ullevålsykehus i stad, og spurte blandt annet om dette med å legge seg ned dersom vannet går (jeg hade termin i går oghodet har ikke festet seg - er førstegangs.) Da fikk jeg beskjed om at jeg skulle ringe føden med en gang og så legge meg i baksetetpå bilen og bli kjørt opp til ullevål. Hun sa også at det var størst risiko for at navlesnoren kunne komme i klem hvis du hadde rier i tillegg -SÅ; hvis du har rier og så går vannet så fikk jeg (nettopp!!!) beskjed om å legge meg ned med bena hevet og ringe føde. Da skulle de bestille ambulanse. Det måjo væreno i det når de fremdeles gir disse rådene fra Sykehusets side????
Kystrøya Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor noen ALLTID skal komme med slike bastante uttalelser uten å ha noen som helst slags medisinsk faglig bakgrunn selv å støtte seg til!!! Det at man skal legge seg ned dersom vannet går og hodet ikke er festet, er ikke en "regel" som gjaldt før!!! Er selv 37 uker på vei nå, og var på kontroll hos jordmor i forrige uke. Hodet til babyen lå da veldig langt oppe enda, dvs ikke kommet godt ned i bekkenet. Jeg fikk da streng beskjed om at dersom vannet mot all formodning skulle gå en eller annen gang før neste kontroll (i uke 38), så måtte jeg legge meg ned med EN gang. Dette fordi at dersom vannet går uten at hodet står nedi bekkenet så vil alt vannet komme samtidig og da vil navlestrengen bli dratt med alt fostervannet. Når da babyen kommer sigende ned etter, så vil hodet klemme av navlestrengen og hindre surstofftilgang til babyen.
ma-85 Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Jeg har fått beskjed fra jordmødre om at man skal legge seg ned om vannet går før hodet er festet. Er nok minimal risiko for dette med navlestreng i klem, men hvorfor ta noen sjangser? Men det har nok ingenting med hvordan fødselen blir, tror ikke det har noe å si for lengde eller intensitet om hode er festa eller ikke?
Miania - februarbaby! Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. februar 2008 Takk for alle innspill! Jeg skal legge meg ned og ringe føden om vannet går
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå