esmase Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Gjelder kun karakterene fra videregående? Eller får man også for arbeidserfaring,alderspoeng ol? Dette er til høyskole,hvis det har noe å si.
*bolla pinnsvin* Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Arbeidet på opptakskontor for noen år siden, så nå får vi se om jeg husker dette, da... Du får 3 poeng for enten militæret ELLER folkehøgskole (selv om du evt har begge får du bare 3 poeng). Du får også alderspoeng opp til og med det året du fyller 23. Arbeid får du ikke noe poeng for, dette vurderes kun hvis du søker på 23/5-regelen (over 23, jobbet i min 5 år) og det er det ikke noe vits i å bruke hvis du har studiekompetanse i utgangspunktet. Dette mener jeg skulle stemme, men det er mulig det har kommet endringer siden jeg drev med det.
esmase Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2008 Hvordan regner man alderspoeng da? Jeg er over 23..
Gjest ->>- Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 To i året fra det året du fyller tjue, maks åtte. Ellers tror jeg jau... oppsummerte det hele ganske greit. Men det står detaljert hvordan man regner konkurransepoeng på sidene til SO et sted.
Gjest ->>- Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Tilleggspoeng for fordypningsfag og realfag fra vgs forresten, sånn i tillegg til karakterene.
esmase Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. februar 2008 Eh,da jeg gikk videregående,hadde vi linjefag og valgfag. Er fordypningsfag det samme som fordypning?
ennaH Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Jeg jobba også på opptakskontor for flere år sida. Men jeg veit at opptaksreglene endres fra år til år. Så jeg tør ikke si _noe_ om hvilke poengregler som gjelder i år. Og det burde ikke Pila heller gjøre! Sjekk nettsidene til SAmordna opptak for oppdatert info! http://info.samordnaopptak.no/
Gjest ->>- Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 Jeg burde ikke komme med informasjon fordi din informasjon ikke er oppdatert? Reglene for poengberegning ble fastsatt i 2005 og er uendret for årets opptak.
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 12. februar 2008 #9 Skrevet 12. februar 2008 Dette er tatt rett fra sidene til SO: Søkere med bestått 3-årig videregående opplæring som gir generell studiekompetanse får poeng på grunnlag av karakterene på vitnemålet som dekker de tre årene. De kan også bli poengberegnet som 23/5-søkere dersom de fyller kravene til alder og utdanning/praksis. Karakterpoeng Gjennomsnittskarakteren blir regnet ut på grunnlag av en karakter i hvert fag. I fag med flere karakterer (f.eks. standpunkt og eksamen eller skriftlig og muntlig i fremmedspråk), blir det regnet middelverdi. Summen av karakterene/middelverdiene blir delt på antall fag. Gjennomsnittet blir så multiplisert med 10 og gir karakterpoeng. Norsk teller som tre fag: hovedmål, sidemål og muntlig. Alle tallkarakterer på vitnemålet skal regnes med i gjennomsnittskarakteren. Evt. tilleggsfag dokumentert på kompetansebevis som dekker spesielle opptakskrav eller utløser fordypnings- og / eller realfagspoeng skal også tas med dersom dette lønner seg for søkeren. Ved forbedringer kan man ikke bruke standpunkt- og eksamenskarakterer fra ulike år. Ny eksamenskarakter som privatist kan erstatte middelverdien av gammel standpunkt- og eksamenskarakter dersom dette gir høyere gjennomsnittskarakter. Forbedringer blir ikke regnet med i primærvitnemålskvoten. Fordypningspoeng NB! F.o.m. opptak til studieåret 2009-2010 gis det ikke lenger fordypningspoeng. Fordypningspoeng blir tildelt på grunnlag av beståtte studieretningsfag med en godkjent fordypning over to år (normalt minst 8 uketimer) fra allmennfaglige studieretninger (både før og etter Reform 94). Man kan få maks 4 fordypningspoeng. Har du spørsmål om fordypningsfag, ta kontakt med en rådgiver i videregående skole. Reform 94 Søkere med studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag får inntil 4 fordypningspoeng f.o.m. sin andre fordypning etter disse reglene: 2 poeng for hvert studieretningsfag på 8-10 uketimer 3 poeng for studieretningsfag på 15 uketimer 4 poeng for studieretningsfag på 20 uketimer Studieretninger før Reform 94 Søkere med allmennfaglig studieretning før Reform 94 kan få inntil 4 fordypningspoeng f.o.m. sin andre fordypning. Søkere med examen artium fra tradisjonelt gymnas eller eksamen fra økonomisk gymnas får automatisk 4 fordypningspoeng. Realfagspoeng NB! F.o.m. opptak til studieåret 2009–2010 kan man få maks 4 realfagspoeng. Se Nye regler 2009 for nærmere informasjon. I tillegg til fordypningspoeng gis det ekstra poeng for studieretningsfag i matematikk, biologi, fysikk og kjemi fra allmennfaglige studieretninger (både før og etter Reform 94). Det gis 0,5 poeng for hvert av fagene 2MX/2MY/2MZ, 2BI, 2FY og 2KJ, og 1 poeng for hvert av fagene 3MX/3MY/3MZ, 3BI, 3FY og 3KJ. Maks realfagspoeng med alle fire realfagene på VKII-nivå er 6 poeng. Ordningen gjelder også for søkere som tidligere har tatt 2MN/2MS og 3MN/3MS, og for elever med examen artium fra real- eller naturfaglinjen. Den gjelder også for de som i 2008 tar realfag på Vg2-nivå i Kunnskapsløftet. Tilleggspoeng Det finnes flere typer tilleggspoeng som man kan få i tillegg til fodypningspoeng og realfagspoeng. For mer informasjon, se her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå