Gå til innhold

Har dere begynt med grøt?


betty74

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var på HS i dag og hun anbefalte IKKE grøt før 5-6 måneder. Hun var så veldig klar og intens, litt rart for hun er veldig oppegående dame, så dette brant hun tydeligvis for :-)

Har tenkt meg på helsekost for å kjøpe hirsegrøt for å prøve senere, de er det litt mindre tilsetningsstoffer i. Ellers så får jeg være klar med puppen en stund til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å vente så lenge jeg kan, helst til 6 mnd. Så lenge han følger vektkurven sin, gjør jeg ingenting frem til det, hvis han ikke blir VELDIG krevende da!

Storesøster begynte med hirsegrøt ved 6 mnd, hun har vært veldig lite syk, selv etter barnehagestart. Kanskje det har med amming å gjøre??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hs som skal følge oss opp var syk igår og ho var veldig på det med å ikke begynne før ungen er 6 mnd. men vikaren vi hadde var mer positiv til å begynne med smaksprøver. jeg har begynt med grøt og fruktpure til min datter og ho liker det. har prøvd litt grønnsakspure også men det venter jeg litt med enda. ho får kunn mme utenom. og vann liker ho ogdå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi var på hs mandag forrige uke og helsesøsteren vår var veldig på at vi skulle begynne å gi jenta vår grøt nå. Hun har nesten bare fått mme.

har nå prøvd med smaksprøver en ukes tid, både med risgrøt og maisgrøt, men hun griner bare på nesa av det og så kommer grøten i retur igjen. har kjøpt havregrøt i dag for å se om hun kan like det. men det er kanskje litt tidlig å begynne å gi dem grøt fra 4mnd???

 

noen som har noen tips og råd for at lillegull skal begynne å like grøt? måten dere gir dem det på?? før eller etter mme?

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer som bare får mme kan visst fint begynne med grøt fra 4 mndr.

Kjøp en sånn grøt som skal blandes med melk, og så tar du litt grøtpulver i mme'en. Bare sånn at det er kjempetynt og kommer ut gjennom flasken. Sånn kan hun venne seg til smaken.

Lag den litt tykkere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min er 3,5 måned og STOOR for alderen. han får mme og i går fikk han tynn maisgrøt(for 4 måned fra nestle) med litt malt i. Han smilte og lo og spiste og koste seg, så her var det en slager:) Helsesøster her sa det var helt greit å begynne å introdusere litt 4 måneders mat for han nå, men ikke mye av gangen. Fikk beskjed om at ha kunne få most banan med melk, ris eller mais grøt, glassene fra 4 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert med amming å gjøre, men jeg tenkte da ikke å slutte å amme.... bare gi smaksprøver mens hun enda har det greit med puppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke sånn at babyer som kun får mme BØR begynne med grøt ved 4 mndr? Gutten min virker fornøyd med kun mme, sover godt, bæsjer annenhver dag og er blid og glad. Man hører alltid "bør fullamme til 6mndr og så begynne med grøt", men ingenting om det samme gjelder for mme....noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med grøt til minsten her når han var 3,5 mnd.. Noen uker med tilvenning så går det nå kjempe greit,, 4,5 mnd er han nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å gi gutten vår velling av mme og risgrøt (og en skvett mm som jeg pumper ut kvelden i forveien) en uke før han var 4 mnd.

 

Han likte det veldig godt, men etter en ukes tid ble han så urolig om natta. Da tenkte jeg "allerede, jaja, får prøve med grøt". Så jeg blandet grøt og gav han, han ble bare mer og mer urolig om natta og klarte ikke bæsje på en uke :-(

 

Nå gir vi han sviskemos, det syns han er godt, også har vi gått over til bare velling igjen og kuttet ut grøt. Han er fornøyd og sover lengere om natta (fra 19.30 til ca 03-03.30).

 

Så her i huset var det ingen slager med grøt, vi holder oss til velling så lenge gutten er fornøyd med det :-)

(Han får forresten bare den ene flaska om dagen, ellers ammer jeg han).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Finland, og her fikk vi råd om å introdusere potet og gulerøtter pureet med mm fra 4 mnd. Helsesøster poengterte at vi skulle være forsiktig med frukt, slik at ikke barnet for smaken for det søte og kun vil ha slikt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingguttene mine ble 4 mnd 2.februar,og ei uke senere begynte jeg å prøve med grøt..hadde veldig slitsomme kvelder før med masse amming,og begynte med grøt for å se om jeg kunne få mer ro på dem. gir de faktisk en stor porsjon ..1 dl vann til en og 1/2 dl vann til den andre,han som får mest sluker det i seg i full fart og virker veldig fornøyd.gir de med skei,funker bra!!!har begynt ved 4 mnd alder med de to andre barna mine også,og de har hatt et bra liv så langt...jeg er litt sånn at jeg gjør det som passer meg og ikke det helsestasjonen mener skal passe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner i morgen den dag... da er tassen snart fire måneder. Hun sover maks tre timer av gangen om natta, som regel bare to eller mindre. Lurer på om jeg har bare vann i puppene, jeg ammer og ammer. Håper det blir bedre med litt grøt som skal trappes gradvis opp. Hun er stor jente også, glupsk som få. Lang og tynn. Gleder meg, skal gi rapport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på rapport! Jeg kjøper grøt i morgen og begynner så smått med litt smaksprøver. Mini har begynt å stå opp i 5-tiden... kjenner jeg ikke er helt klar for det, kanskje det blir bedre emd litt grøt i magen ( eller værre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går supert! Hun får ikke så mye, da, ca. en halv desiliter løs grøt morgen og kveld. Ser ut som hun liker det, og det har stabilisert magen hennes litt. Før gikk morsmelka tvers gjennom henne uten opphold virket det som. Har ikke merka noe på sovinga ennå, men det er early days. Gleder meg til videre uforskning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte i går. Bare en ts grøtpulver foreløpig,da. Hun skjønner ikke helt hva hun skal med denne grøten og får vel i seg halvparten... Jeg tenker jeg øker gradvis til en porsjon om kvelden, her har det vært mye roting om natten i det siste, så jeg håper dette kan hjelpe henne å sove litt lenger. Dessuten har jeg ikke så voldsomt gira på å stå opp kl fem, kjenner jeg...

 

Lykke til til oss. Kunne vært festlig å høre om dette har noen effekt på soving sånn etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...