(Muskat) Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Jeg trenger litt hjelp her jeg. Skriver en oppgave og trenger så mange som mulig til å svare på følgende: - Når var du i Egypt, og hvor i Egypt? - Hvilke severdigheter så du? - Hva synes du om feriestedet? (ikke hotellet altså, men stedet du var på) - Hva er din mening om egypterne? Imøtekommende? Hyggelige? Sjenerte? Påtrengende? Ærlige? Lure?..... - Vil du tilbake dit? - Eventuelt annet du vil tilføye. Setter stoooor pris på noen tilbakemeldinger!!!
Pfff Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 - Når var du i Egypt, og hvor i Egypt? Jeg og sambo var i Sharm El Sheik og Kairo sommeren 2002 - Hvilke severdigheter så du? Vi så pyramidene, gikk på bazar midt i Kairo og besøkte det egyptiske museum. - Hva synes du om feriestedet? (ikke hotellet altså, men stedet du var på) Sharm El Sheik var veldig vestlig og det var skuffende at det ikke fantes en smak av den egyptiske kulturen. Alt du fikk fra den egyptiske kulturen på dette feriestedet var dårlige souvenirer. Vi måtte dra et stykke unna for å dra på en restaurant som var helt egyptisk. - Hva er din mening om egypterne? Imøtekommende? Hyggelige? Sjenerte? Påtrengende? Ærlige? Lure?..... Egyptere er vennlige og nysgjerrige. De er avhengig av turistene, så de behandler ikke turistene dårlig. Men på bazarene er man nødt til å prute. De lurer deg gjerne inn i butikkene, lukker døren, tilbyr deg drikke og gir deg så dårlig samvittighet (viser bilde av den fattige familien de må forsørge) at du føler du må kjøpe noe for å komme deg ut derfra. Men ting er latterlig billig der, så man "gir til en god sak", føler man Alle egyptere kjenner en fra Norge, føles det som hehehe - Vil du tilbake dit? Absolutt! Har lyst til å se mer historiske steder enn å døse på stranda denne gangen. - Eventuelt annet du vil tilføye. Næh
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 IKKE dra til sharm hvis du ikke skal dykke....det var fantastisk å dykke der og det var derfor vi dro dit,men ellers synes jeg det var et møkkasted... Men Hurgadha skal visst være flott!Kjenner flere som har vært der og de er veldig fornøyde.Får fine hoteller for lite penger også:-)
Tante Bassa Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 Har vært i Sharm El Sheik. Jeg kommer aldri til å dra til Egypt igjen. Makan til frekke og ufine menn har jeg aldri vært borti. Var der en uke, og de to siste dagene ventet jeg bare på å reise hjem. Mennene der har null respekt for damer, og kom med deutroligste forslag. Jeg svarte på en høflig måta at jeg var gift, og da bare så de rart på meg og sa: Ja hva så, er du ikke på ferie da? Det ble en mere slitsom tur enn hyggelig tur.
Pfff Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 hehe Ja, de er ganske pågående og tuter etter deg. Men jeg fikk tips av en reiseleder at samboeren min burde holde meg i armen når vi gikk blant mennene, for det betydde visst mer "taken" enn bare kjæreste. Men det er jo bare mannfolk der. Konene er hjemme i Alexandria med alle unga, mens mannfolka må jobbe for å fø familien. Så overkåte mannfolk som blir gale av å se skandinaviske kvinner er det nok av! Er man blond blir de visst hele gale. Jeg hadde farge håret kølsvart da og var litt glad liketil hehehe
Lotten Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Jeg var i Hurghada og på cruise på Nilen og det kan virkelig anbefales! med dette cruiset fikk vi se alt av den Egyptiske kulturen og alle pyramider og palasser og graver o.l Når det gjelder egyptere hadde jeg en meget spesiell opplevelse hvor jeg ble forsøkt kidnappet på et marked og måtte gå med væpnet vakt på alle markeder deretter. siden de bruker gangske pågående salgsstrategier forsøkte de å pakke meg inn i store tepper og løfte meg opp i en lastebil som stod i et smug, men mamma'n min ble geleidet i motsatt retning-ekkelt. Vi fikk også mange tilbud om kjøp av meg til ekteskap, så jeg anbefaler nok å ha med seg en mann når man drar litt utenfor turistfellene. På en restaurant fikk vi plutselig besøk av en sjeik og hans følge på 6 limousiner som ville gi to hus, en yacht, 25 kameler og en viss kontantsum hvis jeg giftet meg med sønnen hans. vi har faktisk tre slike ekteskapskontrakter fra denne turen. men på den positive siden blir man overøst med gaver på alle markeder, men jeg frykter at det fører en del med seg hvis man tar de imot. heldigvis har jo Egypt sitt eget turist politi som følge av alle terrorskandalene landet har hatt så alt gikk meget bedre når vi fikk med oss en væpnet vakt. alt i alt er det å anbefale, men vær på vakt utenfor turistområdene.
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Jeg var i Hurghada i mai 2005. Vi var på utflukt til Luxor/Dødens dal, som var veldig flott (fikk ikke dratt til Kairo pga. attentat mot en skandinavisk buss eller noe sånt, så turen ble avlyst i siste liten), men Hurghada i seg selv er helt forferdelig! Bare mannfolk som lever der pga. turisme, mens resten av familien bor et annet sted, og tilsvarende ubehagelig for en kvinne å bevege seg ute i gata. Hotellet var flott, stranda likeså (vi hadde alt vi trengte inne på hotellområdet), så reiser gjerne tilbake for strandferie eller for å dra til historiske monumenter, men byen var stygg og ukoselig, og full av folk som vil selge billig skit. Fikk tilsvarende inntrykk av egyptere, men tror ikke det er slik egyptere egentlig er... det er bare sånn det blir der folk lever av å utnytte turister. Var også på en utflukt til en beduinleir som bare var tull...
Zikosu og William Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 har ikke vært der selv,men mamma har vært i Hurghada og anbefaler det på det sterkeste...hun har vært der opptil fler ganger... en plass hun IKKE liker derimot er Tunisia,er faktisk eneste plassen hun advarer mot og min mor har reist MYE...
2jenterog1guttmennåerdslutt Skrevet 12. februar 2008 #9 Skrevet 12. februar 2008 Var i Sharm el sheik i 2005. Så ikke så mange serverdigheter da noen av oss alltid hadde magetrøbbel og ikke var fristet av lang busstur. Noen dro til Kairo og så pyramidene mv men syns opplevelsen ble ødelagt av plagsomme påtrengende egyptere rundt som ropte ukvemsord og generelt var ubehagelige. Vi bodde på Ritz Carlton og holdt oss mye innenfor resorten. Stedet var jo fantastisk og folk veldig høflige, men når vi beveget oss utenfor resorten skjønte vi jo at det var bare fordi de var betalt for det, for utenfor opplevde vi taxisjåfører og butikkansatte og menn i gatene som ufordragelige og fikk følelsen av at de ikke kunne fordra trynet på oss. Og det var ikke fordi vi oppførte oss brautende eller annet. Kommer ikke til å dra tilbake. Ville ihv.fall ikke reist dit med barn.
tea26 Skrevet 12. februar 2008 #10 Skrevet 12. februar 2008 Jeg traff mannen min i Egypt sommeren 2003,vi venter en liten gutt i juli( han er kristen og ikke muslim).Har vært i egypt 7 ganger og anbefaler det absolutt,spesielt til de som har reist litt fra før av.Egypterne er svært imøtekommende og har sinnsykt stor gjestfrihet,men er helt enig med at gateselgerne og butikkene er slitsomme,like slitsomme som de var i Brasil og en haug andre land jeg har vært i..Men så er egypterne også desperate på å tjene penger til livets opphold(75 mill mennesker og få jobber)De som jobber i turistnæringen er vant til at det kommer tusenvis av single damer fra europa som er villige til det meste,Hurghada kryr av bla russiske jenter som selger seg for en billig penge.Så er vi nordmenn kanskje litt naive også...svarer man nei takk på arabisk,sier at man har vært der mange ganger før osv lar de deg være ganske fort.De beste stedene jeg har besøkt er de stedene det ikke er mye turister, der oppfører de seg helt annerledes.Hurghada er møkkete,sharm el sheik er en falsk bygget by hvor det ikke er dagligliv som skoler,kirker osv.Luxor og Kena er nydelige grønne byer ved nilen mens Kairo er slitsom og overbefolket.Overfall på turister forekommer svææært sjeldent,man har mere makt som turist enn egypterne har selv.Truer man noen med å ringe turistpolitiet får du viljen din uansett.Det eneste jeg opplevde negativt var en funksjonshemmed som stjal maten min på restauranten jeg satt på. Jeg har vært i Marocco,tunisia osv men det land jeg ikke anbefaler. Så fort lillegutt har blitt ca 1 år skal jeg tilbake til Egypt,gleder meg allerede.Mannen min er der 2 uker nå,jeg skulle ha vært med men tør ikke reise når jeg er gravid...
♥gullegull08♥ Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 -Når var du i Egypt, og hvor i Egypt? i oktober 2006, hurgada - Hvilke severdigheter så du? Kun revene rundt hilton hotelet vi bodde på, var der kun en uke så var uaktuelt å reise rundt. - Hva synes du om feriestedet? (ikke hotellet altså, men stedet du var på) Byggeplass.. - Hva er din mening om egypterne? Imøtekommende? Hyggelige? Sjenerte? Påtrengende? Ærlige? Lure?..... egentlig alt du nevner, noen tok nei for et nei og var hygglige ,mens andre var veldig pågående. Mye politi med maskinpistoler som måtte bestikkes når vi skulle kjøre til flyplassen, og dette med guide, vet ikke hva vi hadde gjort hvis vi hadde blitt stoppet åleine. Mye tigging ved flyplassen og selv om jeg gikk tekkelig kledd (ingen bare skuldre eller kneer) så følte jeg at de "hatet" meg med blikkene. mulig det var mine blonde lokker?! - Vil du tilbake dit? Gav ikke akkurat mersmak nei. men jeg kunne tenkt meg en tur for å se pyramidene - Eventuelt annet du vil tilføye. Mulig vi bare var uheldig med tid og sted?? Må si at russerene som var på ferie der var usmaklige og eide ingen respekt for noe, så mulig det var derfor de oppførte seg slik mot oss også ?!
*Mamma-i-Mars* Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 var der vintereferien for 3 år siden. var i alexandria og cairo var der i en uke til sammen. jeg var i på sommarpalasset til en eller annen i alexandria (han er død nå) var å såg biblioteket i alexandria. i cairo var vi å såg mange pyramider å alt de der. var innom MANGE kirker. vi bodde midt i byn i alexandria å det var hærlig for det var ikke turister der, var en del av lokalbefolkningen. egypterene var veldig imøtekommende og vennlige, selv om de ville lure deg til å betale mer enn hva ting kostet var de supre. men vi vanket ikke i så mye strøk hvor turistena bruker å være. jeg vil gjerne tilbake til egypt. vi tok tog til og fra alexandria til cairo og omvendt og det var en opplevelse som kommer til å bli husket så lenge jeg lever, ABSOLUTT verdt d, vi reiste på 1.klasse og andre klasse, og reiste om dagen så fikk se ALT mulig på vår vei.hææærli!!! men jeg vil ikke tibake til egypt som turist turist---
*Mamma-i-Mars* Skrevet 13. februar 2008 #13 Skrevet 13. februar 2008 glemte å skrive om taxitruene på "kornichen" (hovedveien i alexandria) 5 feltsvei, og ingen bruker lys men tuter om de skal kjøre forbi eller for å opplyse at de er bak en annen bil o.l villeste jeg har vært med på kjempekjekt hehe. og alle taxiene var LADA, og hadde alt mulig jalla muslim ting i bilen de pyntet med, og alle setene var fjærer i, so en hompet opp og ned hele tiden..hehe og skal en til egypt må en smake på brusen FAYROZ, verdens beste brus jeg noen gang har smakt, jeg drar gjerne tilbake dit pga den :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå