frøken blå Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Som.... "Vi skal ha duppe til middag". WHAT!?
ღ ♂ + ♀ ღ +2! Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Hvis det er sammen med klubb så er duppe en slags brunostsaus/dip
suppegjøken+grønnskollingene Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 er ikke det hvit saus?
frøken blå Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2008 Nå ble jeg enda mer forvirret?? HVA i all verden er KLUBB!?!!
ღ ♂ + ♀ ღ +2! Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Hehe, mulig det bare er noe vi trøndere spiser?
Joikaboll@ Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Kommer sikkert ann på hvor i landet en bor. Vi hadde flesk og duppe til middag i går faktisk. Stekt flesk og hvit saus ;-) Lettvindt og godt ;o) Godt med blomkål og brokkoli ved siden av.
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 Klubb og duppe er potetball og mørk saus (laget av bla brunost)
2søtesmåh Skrevet 12. februar 2008 #9 Skrevet 12. februar 2008 Kløbb og Duppe hører sammen. Duppe er laget av melk man varmer også har man oppi masse brusost slik at det blir en saus til slutt ) MMMM, med bacon i tilegg er dette noe av det beste i hele vverden. det er Kløbben som er hovedmåltidet altså, duppen og bacon er tilbehør.
klg,2 boys now:) Skrevet 12. februar 2008 #10 Skrevet 12. februar 2008 abselutt ikke.er trønder å aldri hørt om klubb og duppe før jeg så filmen elling.aner ikke hva det er,men synes smelta brunost,ikke høres fristende ut
ღ ♂ + ♀ ღ +2! Skrevet 12. februar 2008 #11 Skrevet 12. februar 2008 http://tradisjoner.no/oppskrift2470.html
frøken blå Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 12. februar 2008 HerreGUD nå føler jeg meg dum. HVA ER FLESK!??!?! Det vi kaller bacon? Hehe, blir ikke klok på dette jeg, men takker for dere som gidder å svare.... Brunost-saus/dip høres jo grøsssssss ut.... Hehe, håper det er en vanesak!!
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #13 Skrevet 12. februar 2008 Tror duppe er et annet ord for saus. Om den er lys eller mørk kommer an på hva man skal ha den til.
ღ ♂ + ♀ ღ +2! Skrevet 12. februar 2008 #14 Skrevet 12. februar 2008 Det er jo veldig godt da Men enig i at det kanskje ikke høres så veldig bra ut.
klg,2 boys now:) Skrevet 12. februar 2008 #15 Skrevet 12. februar 2008 ugh..hehe..hører helt klart innunder innlegget "ting jeg aldri kunne hatt til middag!.hehe,med sauetalg.ugh
trøndermamma Skrevet 12. februar 2008 #16 Skrevet 12. februar 2008 Ha ha ha....ler meg i hjæl! Klubb, flesk og duppe er godt!! Og så en liten dæsj med sirup på...nam, nam!
Joikaboll@ Skrevet 12. februar 2008 #17 Skrevet 12. februar 2008 Hehe.... Flesk er det samme som bacon ja. Men du kjøper et stort stykke flesk som du selv skjærer i skiver. Blir jo tykkere skiver enn bacon da. Vi er så mange så her går det med nesten 2 kg til en middag. Enkelt og godt, kaster alle fleskeskivene i langpanna og inn i ovnen, ferdig når potetene er ferdig )
tyr66 Skrevet 12. februar 2008 #18 Skrevet 12. februar 2008 Går det an og ikke vite hva flesk er! Du må nok få deg et kurs i norsk tradisjonsmat. Flesk er nesten det samme som bacon, men urøkt bare salta, altså sida på grisen, eller meg forsåvidt hehe, men du har kanskje ikke sideflesk du. Duppe er saus. Har spist mye flesk med hvit saus(duppe) i min oppvekst. Hmm det fikk jeg lyst på nå.
frøken blå Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #19 Skrevet 12. februar 2008 Går an å ikke vite hva flesk er når vi kaller det for BACON! Så noe kurs tar jeg meg nok ikke takk....
tyr66 Skrevet 12. februar 2008 #20 Skrevet 12. februar 2008 Bacon er røkt og salta, flesk er bare salta. Det er ikke det samma, basta.
prekæs Skrevet 12. februar 2008 #21 Skrevet 12. februar 2008 I dag blir det lettsaltet flesk og DUPPE til middag. God norsk husmannskost:)
frøken blå Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #22 Skrevet 12. februar 2008 De er iallefall i slekt.... =) Dermed basta!!
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 12. februar 2008 #23 Skrevet 12. februar 2008 samme som kumler? raspeball?
Fire småtroll Skrevet 12. februar 2008 #24 Skrevet 12. februar 2008 Flesk og duppe er jo helt nydelig, da steker du flesket først også lager du hvit saus av stekefettet fra flesket....nam... Men brun duppe med brunost hadde aldri jeg hørt om heller, østlending jeg da, så da er jeg kanskje unnskyldt ;-)
Himmel og hav Skrevet 12. februar 2008 #25 Skrevet 12. februar 2008 Østlending jeg og, og jeg lager duppe slik: Alt fleskefettet etter stekinga + hvetemel i stekepanna, spe med melk og ha i masse gressløk. det blir en tjukk lysebrun saus som smaker nyyyyydelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå