Gå til innhold

Røntgen hos tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det OK å ta røngten hos tannlege i 7. mnd? De gir meg ikke matte til å ha over magen, og sier at slikt har de ikke der, og at røntgen er helt ufarlig. Mener ikke være hysterisk på noen måter, men føler det nesten som et overgrep når jeg omtrent blir tvunget til å ta røntgen. Har lest litt på nett og ser det er mange forskjellige meninger rundt dette.

Kanskje det er noen som jobber innenfor dette her inne som kan svare? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røntgen abefales ikke når man er gravid. Tannlegen min sa at nei, han tok ikke røntgen av gravide kvinner. Så når jeg var hos tannlegen ble det undersøkelse uten røntgen. Det er bare for tannlegen å sjekke litt ekstra nøye og så ta eventuelt en tur til tannlegen når babyen er kommet.

Skrevet

Akkurat dette er det min forrige tannlege sa, men etter jeg begynte hos en ny pga flytting, er de vanvittig frekke på det nye stedet. Sist gang sa jeg at jeg ikke ville ta røntgen uten den "matta", og da ble dama gørrsur og nærmest skrek til meg: "Neivel, det er greit, da lar vi være!!! Da lar vi være!!" Og preka om at de ikke har sånne "matter" der fordi det er unødvendig.

Gruer meg å dra dit igjen..

Skrevet

Jeg fikk ikke røntgen hos tannlegen , heller ikke vanlig bedøvelse...... Måtte rotfylle en tann med minimalt med bedøvelse. -Og da kun bedøvelse rett i tanna etter fjerning av gammel plombe. Vondt ? Ja , men det gikk jo fort over :-)

Skrevet

Jeg var hos tannlege etter uke 12 en eller annen gang (husker ikke nøyaktig når ca. uke 20) og da tok tannlegen røntgen. Han sa at så lenge en var ferdig med 1.trimester så var det greit. Fikk sånn beskyttelse da. Men tror de lærde strides om akkurat dette....(som så mye annet)

Skrevet

Min tannlege er helt supercool. Hun sa at vi sjekker først så tar vi røntgen hvis jeg mener det trengs. Det gjorde det ikke.

Hun sa også at det mange er så redde for tannrøntgen men har ikke problem med å fly og DA får du stråling. Og jeg tror hun har rett, uten å h sjekket det.

Røntgen hos tannlegen er jo over på fem sekunder. Tror ikke det påvirker et 7-mån baby mer enn å sitte foran dataen dag etter dag. Men det er bare hva jeg tror....

Skrevet

Jeg jobber i bransjen, og kan berolige med at røntgenstrålene ved opptak av vanlige sjekkrøntgenbilder av tennene ikke treffer magen, fordi røntgenapparatet peker rett inn mot tanngarden. Røntgenstråler går nemlig rett frem. I tillegg er stråledosene så små at du utsettes for mange ganger så mye ioniserende stråling på fx en flytur til syden.

Dersom du skal ta røntgenbilde av en fortann i overkjeven, kan det være at røntgenapparatet må peke nedover i retning magen, og man bør da bruke blykrage for å forhindre stråling mot magen. Ikke fordi man vet det kan skade, men fordi man ikke vet om det kan skade babyen.

Mange tannleger velger å la være å ta røntgen av gravide for å slippe "hysteriske gravide som begynner å spekulere i ettertid", men det er ingen holdepunkter for å unngå røntgen, rent faglig sett.

Når det gjelder tannbehandling for øvrig, skal man helst gå til tannlegen FØR man blir gravid (i motsetning til hva som står i gravid-litteraturen) eller etterpå. Kun nødvendig tannbehandling som ikke kan utsettes skal utføres på gravide.

Skrevet

Jeg tok ihvertfall røntgen rundt 4-5 mnd. Tannlegen sa at det var helt ufarlig, og helt neglisjerbart med stråling. MEN hun (trebarnsmor ;-)) sa også at det selvsagt var opp til meg. Merkelig av noen å bli sur fordi du ikke ønsker å ta røntgen!

Skrevet

Da jeg var til sjekk hos tannlegen sa han at dem ikke tok røntgen av gravide. Dem hadde digital(?) røntgen, med mye mindre stråling, men tok likevel ikke sjansen. Man vil alltid gå å lure på om det har gjort noe skade liksom.. Syns det var ganske betryggende å høre tannlegen si noe sånt.

Skrevet

Røntgen hos tannlege hvor man har sånn "blykappe" på er mindre farlig enn å gå gjennom sikkerhetskontrollen på gardermoen - og jeg ser jo at ganske mange reiser under graviditet og med spebarn...... så får man jo selv avgjøre hva man vil utsette seg for i ulike situasjoner i forhold til hva man oppnår med det.

Skrevet

Jeg er også tannlege, og må bare skrive under på det den

anonyme over her som sier at det ikke er farlig i det hele tatt. Rtg strå lene treffer ikke magen, og skulle det mot formodning komme noe hit er det som sagt myyyyye mindre enn hva en helt vanlig flytur gir av stråling.

Tannleger som ikke tar rtg gjør det bare for enkelhets skyld, for å som den andre anomyme sa, unngå hysteriske gravide.Dette gjelder spesielt private tannleger som lever mye av ryktet sitt. Men all faglitteratur som finnes på området sier at dette ikke er farlig i det hele tatt.

Ingen kan tvinge deg til å ta rtg, men det er mange behandliger som ikke er mulig å gjøre uten rtg, og undersøkelse uten rtgbilder er så ufullstendig at da ville jeg heller ventet til etter graviditeten.

Jeg har tatt rtg av mine tenner flere ganger i løpet av graviditeten (synes det iser overalt, og er jo litt over middels opptatt av tenner)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...