Gå til innhold

Om å kjenne liv.. igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 26 nå, og bør kjenne liv hver dag. Jeg tror jeg gjør det, men av og til er det så svakt at jeg ikke er sikker på om det er luft i magen eller om det faktisk er babyen som rører på seg. Tror jeg blir gal av å gå og tenke på dette med liv hele tiden. Blir så bekymra med en gang jeg synes det har vært for lenge stille. Gå og tenke på dette i 3 måneder til kan bli slitsomt tror jeg. Kjenner dere oftest spark, sterke dult eller smådytting? Har dere fortsatt den kilende følelsen dere hadde tidligere i svangerskapet, som da dere kjente barnet for første gang?

Setter pris på svar/erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i uke 27, og har kjent spark daglig siden uke 20.

De siste ukene har sparkene vært veldig kraftige, gjør nesten vondt. Syne ham sparker og dulter nesten hele tiden. Litt slitsomt faktisk, men koselig og da så klart:) Magen hopper og beveger seg når han holder på der inne:)

Var slik med mine 2 andre også.

Er veldig individuelt hvor tidlig vi kjenner slike sterke bevegelser. Kommer også ann på hvordan bebien ligger, og hvor mye #spekk" mor har på magen.. Det demper jo en god del for sparkene, da det er i bukveggen vi kjenner sparkene, og ikke i selve livmoren..

Skrevet

Er det lenge siden du har vært på ul?

Jeg hadde nok ville tatt en ekstra unersøkelse,utviklet svangerskapsforgiftning i mitt forrige svangerskap, og første tegn var lite liv der nede. Ble forløst i uke 30, så det er absolutt verdt å sjekke. Sier jo ikke at det er det du har, men å være bekymret er ikke noe kjekt.

Skrevet

Har det vært slik hele tiden? Jeg spør fordi det er viktig å legger merke til endringer i babyens bevegelsesmønster, ikke nødvendigvis mye eller lite liv.

Selv er jeg nå i uke 21 og kjenner litt hver dag - men ikke mye. Går nesten ut fra at dette også er en rolig baby, som vår første. Med førstemann kjente jeg veldig lite liv gjennom hele svangerskapet, og hun fortsatte å være rolig da hun kom ut. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe, men jeg hadde håpet på en litt mer aktiv baby denne gangen, for man blir jo litt bekymret.

Syns kanskje du kan ta turen på en ekstra kontroll, sånn i alle tilfeller.

Skrevet

Ikke vært på UL siden ordinær i uke 19. Var hos legen for halvannen uke siden, og alt var tipp topp med fin hjertelyd. Skal spørre legen min i morgen hva han mener. Kjenner disse boblebevegelsene nederst i magen nå, smådytt liksom. Men er det ikke lenger opp man skal kjenne det nå? Eller kommer det ann på hvordan baby ligger? Føler meg ganske grønn på dette området :-s

Skrevet

Krev en ekstra ul du, du får det nok helt sikkert uten problemer!

Jeg hadde ikke tatt "en sjanse".

Skrevet

heisann tonemor81

vet akkurat hvordan du har det fordi jeg har det på samme måten... jeg kjenner han daglig, men har lenge vært usikker på om jeg har kjent han eller om det er luft som bare beveger seg...

jeg har foranliggende morkake noe jeg fikk vite på den ordinære ultralyden i uke 21... Vet ikke om du har det også da, men dette kan være en forklaring, kan hende at jordmoren din ikke har nevnt dette når du var på ultralyd fordi morkaken ligger slik at det ikke blir komplikasjoner ved fødselen... Du kan jo høre med legen eller jordmoren din om dette kan være en mulig forklaring...

jeg kjenner nesten bare spark helt nede på magen og på sidene, men som oftest bare et par små dult. Den siste uken har sparkene blitt litt hardere, men det er fremdeles ikke veldig mange eller hele tiden slik som noen andre sier at de har...

jeg kjenner han best om jeg legger meg ned på siden og bare tar det litt med ro en stund, eller hvis jeg gir han et lite dult helt nede eller på sidene av magen...

fikk et tips av jordmor om å kanskje drikker iskald saft og så legge seg ned litt for å kjenne etter bevegelser, da "sjokker" du babyen litt slik at den våkner.. kan jo være noe å prøve kanskje? jeg har ikke prøvd så jeg vet ikke om det fungerer...

mest sannsynlig er det ikke noe gale, du har jo fått høre hjertelyden for bare en uke siden... Men hvis du er veldig beskymret ville jeg snakket med legen min og fått han til å henvise meg til ultralyd...

lykke til videre :o) vi er forresten ganske likt på vei.. jeg er 26+2 i dag eller noe i den dur :o)

Skrevet

jeg var bekymret for det samme som deg. noen dager er det masssse liv mens andre dager kjenner jeg kanskje bare et bittelite dult hele dagen! spurte legen om dette i dag å han sa at en SKULLE kjenne liv hver dag, men at det godt kunne være forskjellig hvor mye liv det var. så lenge en kjente tegn til liv så var det ingen fare, men var det ingen tegn en hel dag skulle en ringe føden å få en UL for å sjekke om det var liv:o)

Skrevet

Har hørt at man bør begynne å kjenne etter liv og telle spark etter uke 28 :)

Skrevet

Hei Kvantum,

Takk for svar. Godt å høre at flere har det på samme måte! Jeg kjenner ham på samme måte som deg. Helt nederst og små dult som oftest. Bortsett fra da jeg var på konsert, da var det skikkelig fart der nede :) Tenkte jeg skulle høre med legen min i dag, og forklare situasjonen. Han er heldigvis av den forståelsesfulle typen.

I dag er jeg 26+4, så vi er veldig likt på vei! Moro :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...