Djoolia 07+08+12 Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Har dere fått tilrettelagt arbeid eller? Jeg sliter veldig med ryggplager, men må fortsatt ta en masse tunge løft. Har sagt ifra om og om igjen, men det er liksom ingen som vil høre eller tror meg. Etter endt arbeidsdag har jeg bare lyst å slenge meg ned på sofaen og bli der resten av dagen, er helt gåen. Kveldsvaktene er verst,for da har vi alle de tunge brukerne fordelt på 3 stykker, så da er det helt umulig å komme seg unna. Har lyst til å jobbe så lenge som mulig, men aner ikke hvordan jeg skal klare det uten tilrettelegging. Sjefen sier at vi må bytte brukere innbyrdes de dagene jeg kommer på kveldsvakt, noe som nesten er helt umulig. Føler at kollegaene mine ser på meg som lat hvis jeg sier ifra, så det ender alltid opp med at jeg må løfte uansett. Hvis jeg sier noe, sier de bare at de også har ondt i ryggen og ikke vil ta alle tunge brukere selv, noe jeg har stor forståelse for. Aner ikke hvordan jeg skal få folk til å ta meg alvorlig, er ikke noe hypokonder altså.. Råd noen?
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Nå¨har jeg gått ut i permisjon altså, men jeg jobber på en sengepostavdeling på ett sykehus der vi også har mange tunge brukere til tider. Slik var det for meg også, skulle spør om hjelp viss jeg trengte det og greier, men det er ikke så enkelt og legge arbeid over på noen andre heller. Alle har liksom nok å gjøre. Det ble til slutt att jeg sykemedlte meg. Jeg har to andre barn og mann hjemme som også krever sitt. Ingen får takk for og slite seg totalt ut!! jeg syns du skal vurdere og sykemelde deg jeg, for meg var det godt når jeg kom til den konklusjonen. Jeg ble enig sammen med legen min att det var bedre å ha en "frisk" person i arbeid som kunne gjøre jobben tilstrekkelig eller att jeg skulle gå der og kave meg nesten ihjel på grunn av ryggen og hoftene, og ha dårlig samvitighet overfor både kolegaene og pasientene for jeg følte jeg ikke strakk til. Blir ikke bedre lengre ut i svangerskapet. Så kast inn håndklet du og nyt resten av svangerskapet!!! Det er mitt råd!
Djoolia 07+08+12 Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2008 Problemet mitt er at legen nekter meg sykemelding fordi han mener de heller burde tilrettelegge på jobben..
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 det syns jeg er litt dårlig. Alle som jobber i helsevesenet vet att å tilrettelegge i en slik jobb er vanskelig. Da blir det mer arbeid på kolegaene, og det skaper ikke alltid like god stemning!! Da syns jeg att du bør ta en prat med legen din og forklare att det fungerer heller dårlig med tilrettelegging for deg. og eventuelt bli 50% sykemeldt og prøve det først.
Piken på landet Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Jeg jobber ikke i hj.spl nå, men gjorde det første gang jeg var gravid. Skjønner deg veldig godt. En har ikke lyst til å føle seg som en belastning for kollegaene, samtidig som en heller ikke har lyst å være noe belastning for arbeidsgiver, og vil jo fungere mest mulig normalt. Skjønner jo også kollegaene dine veeldig godt. På en så kvinnedominert arbeidsplass er det alltid noen som er gravide og skal tas hensyn til, så det ender ofte opp med at det er de samme som må ta de tyngste hele tiden. Det er ikke noe gøy. Og det blir litt feil også. Jeg syns faktisk det er mer riktig at arbeidsgiveren din tilrettelegger for deg ved å leie inn en ekstra på dine vakter, i alle fall kveldsvaktene. De er jo pliktet til å tilrettelegge, og de mottar jo tilretteleggingstilskudd. De kan lage til andre arbeidsoppgaver til deg enn akkurat stellet. Alltid noe "kontorarbeid" som skulle vært gjort. Syns det blir feil at det hele tiden er kollegaene som skal "ta støyten" for dine begrensninger, og ikke arbeidsgiver. Det er ikke gøy verken for deg eller kollegaene dine. Snakk med sjefen din og spør hva de kan tilby av tilrettelegging, og si hva du tror kunne fungert for deg. Forklar at det ikke er riktig ovenfor dine kollegaer, eller for deg, slik det er nå. Viss de ikke vil tilrettelegge er alternativet sykemelding. Men husk, de er PLIKTET til å tilrettelegge. Lykke til både med jobb og svangerskapet :-)
Piken på landet Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Så ikke det med at legen ikke ville gi deg sykemelding. Viss arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge for deg, må du ta en prat med legen din igjen og eventuelt diskutere å bli delvis sykemeldt, eller f.eks sykemeldt fra kveldvaktene som er tyngst for deg.
2.runner.up Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Hei hei! Jepp, jobber i hj.sykepleien i en bydel i oslo. Jeg er bare ansatt i 20 % stilling fordi jeg er student ennå. Mn jeg tar på meg en del ekstra vakter utover dette. Jeg har ikke anstrengt meg en smule for å få tilrettelegging. Fikk det automatisk! og ingen av de andre ansatte som klager..mn vi er også 11 stk. på jobb og en del menn. Jeg får ikke de tyngste pas. og jeg får en del medisiner, støtte strømper osv. men ja, er sliten i ryggen etter en dag uansett! Men skjønner dg godt jeg! Jeg måtte selv ta permisjon fra siste praksis på sykehus nå i januar fordi d ble for tungt og de ville overhodet ikke tilrettelegge..fikk 3 delt turnus osv. Jeg setter alltid hardt mot hardt og driter i om folk blir sur! Det får være grenser! Og om ikke du setter det selv så sier kroppen bom stopp! Lykke til :-)
Guttemamma75 Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 Legen har faktisk rett - arbeidsgiver PLIKTER å tilrettelegge for deg.. Jeg jobber som spl i hj.spl og er nå 50% sykemeldt pga bekkenløsning. Jeg har fått tilrettelegging på arbeidsplassen min som gjør at jeg bare har kontorarbeid - jeg er ikke ute hos brukerne i det hele tatt men jobber heller med pleieplaner, legge inn oppdrag på dataen osv.. Jeg er veldig fornøyd med dette, det fungerer veldig bra og jeg holder ut i jobben.. Alternativet ville jo å gått 100% sykemeldt og det ønsker jeg ikke... Dersom arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge for deg så ta kontakt med NAV - de ser IKKE nådig på arbeidsgivere som ikke vil dette, og spesielt når det er i kommunen du jobber..... Dersom det er sånn at det er helt umulig for arbeidsgiver å tilrettelegge for deg kan legen søke om svangerskapspenger for deg...
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 12. februar 2008 #9 Skrevet 12. februar 2008 Jeg sykmeldte meg jeg fra jobben min i hjemmesykepleien. Det kreves en del tilrettelegging der. Jeg fikk først egenmelding fra legen om å slippe aftenvakter å jobbe dagvakter istede men ble sykmeldt til slutt, Og nei du kan ikke forvente det at de skal slite seg ut for å ta hensyn til deg de andre ansatte. Mange andre som har ødelagte rygger og det er ikke bedre at de ødelegger seg mer fordi noen er gravide, jeg er kvass nå men sånn er jobben og du får heller tenke på å sykmelde deg hvis det er så umulig å jobbe. Og i min jobb kan de ikke bare tilrettelegge heller når det plutselig er 12 stk som er gravide liksom pluss mange ødelagte rygger. Og jo de tar graviditet alvorlig på sånne plasser men det er ikke lett å være arbeidsgiver heller når plutselig noen krever tilrettelegging for alt. Skal sies at i mitt første svangerskap ble ingenting tilrettelagt for meg, for jeg jobbet på lik linje som de andre, klarte ikke det nå.
lille sprelle Skrevet 12. februar 2008 #10 Skrevet 12. februar 2008 Kan jo få jordmor til å gi deg fødselspenger dersom du ikke orker jobben lengre. Ser problemstillingen med å "skyve det tunge arbeidet" over på andre. Ikke alltid praktisk mulig å få til dette, selv om jeg mener arbeidsgiver burde strekke seg langt for å få til. Aktiv sykmelding bør vel også kunne være et alternativ. Da må du gjøre andre oppgaver enn i dag, mens arbeidsgiver kan fylle din stilling med en sprek rygg. Du kan da gjøre ting som det ofte ikke blir tid til i en traver helsevesenhverdag. (snakke med pasienter, kanskje kjøre noe prosjekt i forhold til ett eller annet eller noe sånt??? foreta kartlegging i fht behov/bestillerkontoret e.l. spørs hva det er fokus på på din arbeidsplass akkurat nå.) PS. Jobber ikke i hjspl, men har vært sykehjemsstyrer, så jeg svarte likevel jeg!
StorkeMammaen Skrevet 12. februar 2008 #11 Skrevet 12. februar 2008 Vet du, da ville jeg tatt kontakt med fagforbundet. De vet alle lover og regler og kan gi deg råd på hvordan du kan takle den situasjonen. Jeg har ringt til de tidligere ang andre problemer og det hjelper å ha noen i ryggen, som forteller deg hva du kan si og kreve. Hvis det enda ikke bedrer seg, så kan fagforbundet være med på et møte med sjefen din. Eller så ville jeg rett og slett byttet fastlege, det gjøres kjempe lett på internett. Det skal ikke være så vanskelig å få sykemelding. Lykke til. Ikke utsett barnet for mer stress og plager enn nødvendig. Stå på ditt!!!!
ALMA1 Skrevet 12. februar 2008 #12 Skrevet 12. februar 2008 Prøv en annen lege,jeg har nesten bestemt selv hvilken sykm jeg har hatt,legen min sier at jeg kjenner meg best selv. Og at samfunnet er ikke tjent med at graivde sliter seg ut,de skal ikek jobbe mere enn at de klarer både jobb,hjemme og fritid. Jobber i hjemmespl,og legen min er "vår" lege der så han vet hvor tunge brukere vi har. Men når det er sagt så har min kolleger vært veldig greie og plukka unna de tyngste brukerne fra meg så jeg har sluppet unne de "verste" for å si det sånn. Nå er jeg i uke 32 og får lagt opp dagene slik at jeg kommer meg igjennom dem uten og slite meg ut. Bare varsle fra og de som tenker du er "lat" kan umuli ha vært gravid selv,elrs så hadde de "super" svangersskap,og det skal ikke du lide under.Vi er alle ulike!!! Lykke til;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå