Gå til innhold

Om dette hadde skjedd i din barnehage??

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507329

Barnehagen må da ha merket at albuen var feilstilt??

altså albuen var låst feil vei og brukket.. jeg hadde fått sjokk og blitt veldig sinna hadde jeg hentet min sønn sånn i barnehagen.., og han hadde ikke gått tilbake til den barnehagen nei..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy flate!!!!!!!!!!!!!!! 'Barnehagen har lært mye??'' Unnskyld meg. Kan ikke være mye kompetente de som jobber der. Hadde aldri sendt min unge tilbake dit og det gjorde jo heller ikke denne moren. Stakkars liten.... :(

Skrevet

Uff! For en trist sak. Hadde blitt veldig lei meg og forbannet!! Stakkar lille gutten, som måtte gå slik i timesvis! Nei, hadde nok søkt etter ny barnehage..

Skrevet

Uff, stakkars lille gutten......

Fikk lyst til å hente min egen med en gang..........:(

Det der er bare ikke mulig, hvordan er det mulig???

Skrevet

Får helt vondt av å lese det jeg!!! Stakkars liten! :( Hadde ihvertfall ikke sendt min lille go`ing dit! Noen ting kan/skal bare ikke skje!

Har selv jobbet mange år i barnehage og vet godt at folk som jobber der kan gjøre feilvurderinger de som alle andre, men det tilfellet her er så laaaangt over streken for hva som er akseptabelt!!!!

Skrevet

Huff, der er jeg glad jeg ikke har barna mine ja og håper inderlig ikke noe lignende skjer der mine går.

Skrevet

Uff, stakkars liten! Vi hadde ei jente som fikk albuen ut av ledd på min avdeling en gang, og det var ikke vanskelig å se for hun kunne ikke bøye armen og den så skeiv og rar ut... Jeg har jobbet maaange år i barnehage og kan ikke se noe som verken forklarer eller forsvarer barnehagen her!

Sønnen min forstuet faktisk armen på tur med sin barnehage en gang. Jeg fikk beskjed da jeg hentet han om at han hadde vært sutrete hele ettermiddagen( sagt i en lett bebreidende tone!) Og jeg så med en gang at han ikke brukte den ene armen. da jeg spurte om noe hade skjedd så fortalte de at han hadde falt ned en trapp på tur "men han hadde ikke slått seg ,altså!" Armen var kraftig forstua, og jeg lagde et skikkelig rabalder! Litt kinkig i og med at hadde jobbet i denne barnehagen før...men det endte med at en assistent ikke fikk fornyet kontrakten, ped.leder fikk en skriflig advarsel (og valgte å slutte) og sønnen min byttet avdeling.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Synes dette er blåst opp til de grader, og siden jeg ikke får sove har jeg skrevet alle mine tanker ang denne saken utifra den informasjonen jeg har:

I videoen sier moren dette (ikke direkte siteret): "Han er jo en gutt som sier aua hvis det er noe, så etter å ha klappa litt rundt om kring merka jeg at det var en arm." I artikkelen står det: "De har jo tatt tempen, men at de ikke har sett armen kjøper jeg ikke." Men nå så jo hun ikke noe feil med armen da hun så ham da hun kom...derimot kommenterer hun at ganglaget og ansiktsuttrykket hans var anderledes. Ikke akkurat tegn på armbrudd. Personalet sier at han var bleik og ville ikke spise eller leke. Barnehagen nevner ingen hyling, og gutten hylte jo ikke noe når mora kom...han reagerte kun når noen var bort i armen.

Men så står det i artikkelen "Moren sier hun selv frykter at det i verste fall dreier seg om mellom seks og syv timers smertehelvete for sønnen." Hun trenger da ikke ha en slik frykt for det her står jo også der: "Hun [bestyreren ved barnehagen] sier personalet ved 11-tiden merket at noe var galt med gutten og det ble kommentert at han var blek. Han ble lagt til å sove som første barn og måtte vekkes tre timer etterpå. Han var da fremdeles utilpass og personalet sjekket om han hadde feber." og "Eilertsen sier hun hentet Cedric i barnehagen klokken 16.30 den aktuelle dagen og at han da var den siste igjen som ble hentet." La oss si at han sovna 11:30, da våkna han 14:30, og da gikk det 2 timer til moren kom. Jeg tør påstå at et barn i et smertehelvete ikke sover 3 timer i strekk.

Mora, som jo fant jo ut at det var noe med armen hans, skjønner ikke at det er et brudd. Med andre ord så er det ingen stor sak at barnehagepersonalet heller ikke så at armen var brekt. Det er ikke før på stellebordet hjemme at mora ser at armen er vridd i feil retning, altså må dette skjedd mens barnet var med moren, og ikke i barnehagen! I artikkelen går man forresten direkte fra "Da jeg prøvde å kle på han satt han bare og hylte og jeg tenkte: «Hva er dette?» sier hun." til "Hun skyndte seg til legevakten der det ble konstatert brudd." Det virker altså som om hun har dratt direkte fra barnehagen til legevakta, men det gjorde hun jo ikke. "Han gråter når han faller og slår seg og sutrer når han blir fratatt smokken". Virker som barnehagen ikke har fått med seg noen skriking i forbindelse med bruddet, og da er det jo faktisk litt rart å begynne å gruble over om han har knekt et bein. Når jentene mine sutrer tenker i alle fall ikke jeg på sjekke etter brudd hvis jeg ikke har fått med meg at de har falt eller slått seg. I løpet av de to timene sjekket de tempen og vurderte situasjonen utifra det. De kunne sikkert ha sjekka ham bedre, og det har de tatt selvkritikk for.

Mora sier: "- Ingen har gjort noe for å finne ut av hva som var i veien med han, eller ringe meg, siden han ikke hadde feber." De sjekka jo om han hadde feber, så de gjorde jo noe. Snulla har jo hatt en del dager i barnehagen der hun har vært sutrete og helt seg selv, men det er da ikke vanlig praksis at barnehagen ringer foreldrene med en gang barnet har en dårlig dag. Hvis moren vil vite at barnet ikke har det optimalt så skulle hun ha satt seg inni barnehagens rutiner på forhånd og bedt dem om å kontakte ved unormal oppførsel selv om ungen ikke hadde feber. Og hadde barnehagen ringt henne og sagt det samme de sa til henne da hun kom (at han var bleik, ville hverken spise eller leke, men var feberfri) så hadde hun jo ikke mistenkt brudd.

"For Hilde Eilertsen er det et viktig å stille seg spørsmålet om sikkerheten til barna er god nok når de er overlatt til barnehagene." Tydelig er sikkerheten god nok når hun velger å sende gutten til en ny barnehage i stedet for å la en dagmamma eller moren hennes passe gutten. Jeg vil påstå at sikkerheten i barnehager generelt er god for personalet ønsker vel ikke at barna skal utsettes for ulykker, og de retter opp feil hvis noe skulle skje. Man kan knekke armen overalt. Denne gutten brakk den mest sannsynlig i barnehagen og han hadde ikke typiske kjennetegn på brudd, så da blei det ikke oppdaga med en gang, og da blei det stor sak av det på VG og politianmeldelse.

I en annen artikkel har de fått uttalelser fra kommunelegen i Vestby. Han sier at saken er merkelig. Og det er den nok pga guttens atypiske reaksjoner. Men noe enestående er det ikke. Snulla har nemlig knekt beinet sitt, og hun gikk med bruddet i nesten ei uke før det blei oppdaga. Hun skreik nemlig ikke noe særlig...lærte seg faktisk å stå på alle 4 nettopp den helga det skjedde. Spesialistene på Ullevål kunne ikke tro det var brudd, og de blei svært overraska av å se røntgenbildene. De sa at egentlig så skulle hun ha vært i et smertehelvete, men det var hun altså ikke. (Men hun var jo utilpass, og hun sov IKKE 3 timer i strekk...uheldigvis for henne fikk hun sine første tenner samtidig, så vi trodde det var derfor hun var sutrete)

Skrevet

Må bare kommentere historien din, forferdelig det som hendte barnet ditt, men så bra det du fikk gjort i etterkant !!

Skrevet

Helt enig med deg Riga. Jeg brakk armen da jeg var liten, det gikk en stund før det ble oppdaget, for jeg hadde ikke så vondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...