Gå til innhold

Hjelp (ang. jobbsituasjon)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne i jobb igjen (bank) 1 mai, og har da vært hjemme i 2 år. Jeg får helt hetta av tanken på å være "innesperret" på et kontor, og 8 timer foran pc. Har jobbet i bank i 12 år, og er så klar for å gjøre noe nytt. Har tenkt litt å søke som assistent i barnehagen som min datter er i, og ta barne- og ungdomsarbeider kurs. Venner og familie spør meg hva jeg tenker på. At det er mulig å gå fra en sånn jobb jeg har, til å jobbe i barnehage? Jeg blir ganske irritert av dette, og alle snakker så negativt om det å jobbe i barnehage. Jeg trenger litt innspill/synspunkter fra andre som jobber i barnehage, er det virkelig så "slit" som alle sier, hva er lønna til en som er utdannet b- og ung arb. kontra assistent, er kurset nyttig? Takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Du har min fulle forståelse. Skjønner så godt hva du mener :) Jeg er litt i samme situasjon selv.

Jeg jobbet tidligere i barnehage i 10 år. Det er en kjempegivende jobb. Slitsomt, ja, men du får så uendelig mye igjen. Her har du en liten t-konto på hva jeg mener er positivt og negativt med å jobbe i barnehage:

Positivt:

- Du får en jobb med masse mening.

- Du får tilbakemeldinger på godt og vondt fra barna hele dagen :)

- Du får jobbe med hjertet, ikke bare med hodet

- Du får være masse i bevegelse hele dagen

- Du får være masse ute - tenk bare så deilig å få gå på tur i skogen midt i uka på dagtid sammen med en hel gjeng etusiastiske små?

- Du får brukt kreative sider ved deg selv

- Dety finnes ikke kjedelige dager i barnehager - i så fall må du gå i deg selv :)

- Du kan gå på jobb i praktiske klær og gode sko - hvis du er typen som ikke foretrekker drakt og stiletthæler :)

- Faglig utfordrende - mange førskolelelærere er gode coacher for sine assistenter.

- Er du glad i advent/jul finnes det ingen hyggeligere arbeodsplass enn barnehage i desember :)

- Du møter mange små mennesker du blir veldig glad i og har et "forhold" til i mange år fremover. Jeg får fortsatt klemmer av noen av mine "gamle" barnehagebarn som nå er ungdommer (som jeg ofte ikke kjenner igjen bak sminke og kule klær :))

Negativt:

- Det er ofte bare kvinner som jobber i barnehagene - det gir et spesielt og til tider krevende arbeidsmiljø

- Dårlig lønn

- Ikke alltid veldig fleksibelt med tanke på ferie/fleksitid osv. Du må være der. Dette er ikke jobben for den som drømmer om hjemmekontor :)

- Du kan ikke stenge deg inne på et kontor en dag du er sliten på jobb - det er full fart det meste av dagen :)

- Hvis du er glad i å pynte deg mye på jobb, er dette ikke jobben. I barnehage er det best med klær som tåler litt :)

- Det er ganske hektisk å hjelpe 18 (kanskje flere?) barn i garderoben med påkledning/avkledning en våt og kald dag :)

- Det er ganske høyt støynivå i barnehager.

Også er det jo som med andre jobber - du kan jo bytte jobb hvis det viser seg at dette ikke er helt deg.

Jeg ville også brukt litt tid på å vurdere om å jobbe i samme barnehage/avdeling som eget barn er bra eller ikke. Mange av de jeg kjenner som jobber i barnehage og har barn selv, velger å ha barna sine i en annen barnehage, eller i alle fall på en annen avdeling.

Uansett hva du gjør: lytt til ditt eget hjerte, ikke andres :) Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for god tilbakemelding. Setter stor pris på svaret ditt. Synes de positive sidene overskygger de negative. Ble faktisk mer "giret" etter å ha lest din tilbakemelding. Takker masse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...