Gå til innhold

Selvskading for å få oppmerksomhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vil virkelig virkelig ikke skrive dette innlegget, men føler jeg må ha litt hjelp til dette problemet...

har en gutt på 2.5 år. han er en flott fyr, som vi er utrolig glade i. før januar lekte vi masse med han, og han fikk utfoldet seg i barnehagen. i juletider bakte jeg med han, og gjorde juleforberedelser med han. handlet, pakket inn gaver, lagde kalender, og vi koste oss med skomakergata på kvelden. han hadde det etter hva jeg ser som plommen i egget. men av og til, hvis han ikke fikk oppmerksomhet, kunne han falle på bakken, og begynne å grine. etter hvert så jeg at dette var noe han gjorde med vilje.

ha ligger i "voksenseng" så om kvelden blir det gjerne en diskusjon. jeg står i døråpningen, for at han ikke skal gå ut i stuen, og venter på at han skal legge seg. (før dette steller jeg han jo, leser en bok og synger for han, og vi snakker litt om hva som skal skje dagen etterpå.) akkurat når jeg står der, ignorerer jeg han, for han står å skriker, og tramper og blir veldig sinna. (må nevne at helsestasjonen har sakt han ikke må forlate rommet slik at ting blir en lek, og vi må ikke stå å prate med han) men for en stund siden stanget han hodet inn i karmen med vilje, og begynte da å blø fra munnen.... (uff det høres jo helt grusomt ut) og da måtte jeg jo trøste han!

han kan stange i karmen fremdeles.

men når han ble storebror å måtte dele på oppmerksomheten, ble han værre.... nå detter han å slår seg med vilje ganske ofte, og går inn i dører o.l. vet han ser godt, og han gjør det bevisst. feks. når jeg gjør noe der jeg er bundet til lillebror som å amme på sengen. da kan han gjøre dette¨, å begynne å hylgrine.

synes det er grusomt å se på, og aner ikke hva jeg skal gjøre. han gjør det ikke kjempeofte, men som regel en gang om dagen.

han er en veldig aktiv liten fyr... og jeg elsker han så det gjør vondt, og hater å se han streve etter oppmerksomhet på denne måten....jeg forsøker så godt jeg kan. med en gang minstemann sover, setter jeg meg ned å leker med han, og vi lager alltid middag sammen.... jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre!!!

hjelp og råd mottas med takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å prøve å gi han fast "mamma tid" og "pappa tid"

litt tid alene med deg, uten å dele deg med andre, og samme opplegg med pappan. pappa passer småen, og du går ut eller i et annet rom med gutten. så kan dere leke og lign, du kan også skryte masse av han, siden han er storebror og stor gutt, og prøve å prate med han, hvis han sliter med denne storebror-rollen!

så hver dag, til faste tider, får han mamma-tid m deg, uten forsyrrelser!

og pappan kan også gjøre det samme!

skjønner at dette kan være vanskelig! må være grusomt å se han skade seg selv på den måten, håper dere finner en løsning. lykke til!

Skrevet

Si at det ikke er lov og at han skal få en premie når han slutter med galskapen. Han må si hva han ønsker seg, da - eller fortell ham hva han skal få.

Lykke til!

Skrevet

La han også få sitte hos deg mens du ammer. Ha ham i den andre armkroken, eller "bak" beina hvis du ligger å siden og ammer.

Hvis babyen gråter mens du og storebror holder på med noe, ikke storm bort dit straks, men ta deg tid til å gjøre ferdig det du og han holder på med, og si megetsigende til ham at du straks skal gå bort og ta opp babyen, men at du og han bare må ordne dette først.

osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...