Gå til innhold

Ulempene med amming........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg kommentere at jeg fullammer, og koser meg med det, og det er noe jeg skal fortsette med. Ammingen har gått kjempegreit! Men jeg vil bare sette litt lys mot at ammingen har sine ulemper også:

- Jeg er veeeeeldig sår i underlivet, og alt av leger og spesialister sier at dette skyldes ammingen og kommer til å være slik helt til jeg slutter å amme. (P.g.a. at hormonene ikke er som de skal i underlivet.) Det å være sår i underlivet går igjen ut over sexlivet.... :o(

- Jeg må være veldig forsiktig med hva jeg spiser, for å ikke gi lillemor magevondt......

- Får en voldsom appetitt av å amme, ikke mulig å slanke seg før ammingen er over nei! (Og nei, ammingen i seg selv gir ikke vektreduksjon...)

- Lillemor tar ikke flaske, og spiser ikke til faste tider. Dette resulterer i at jeg ALDRI kan dra noe sted uten henne! (Utenom på butikken 15 minutter...) Og det er alltid jeg som må gi mat om natten, og hun spiser OFTE. Er sliten av nattammingen nå....

- Plages med tette melkeganger (har MYE melk), og får jeg ikke løst opp dette etter hvert så er det brystbetennelse.... Så mye pumping her i gården.

- I tillegg er det mange som plages med vonde brystvorter etc. og andre plager rundt ammingen.

Dette er ikke ment som ett innlegg der jeg klager for at jeg ammer og at det er bare ulemper, for som nevnt koser jeg meg med ammingen. Heller ikke ment som hets mot noen som ammer, gir mme eller pumper..... Ville bare sette litt fokus på at der er en bakside av ammemedaljen.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er som om jeg skulle sagt det selv....

++ at jeg savner det å kunne gå ut å ta meg en røyk...

Skrevet

Enig i noen av tingene ja...

Skrevet

Har få problemer, men er temmelig lei av å fortvilet analysere kostholdet mitt hver gang ungen skriker... Hva har jeg spist nå?? Ofte finner jeg ikke noen klar årsak, så har vel egentlig gitt opp å holde noen bestemt diett, men det blir likevel til at man tenker. Så når jeg er ferdig med å amme skal jeg PROPPE meg med LØK og REKER og JORDBÆR, he he!

Skrevet

ENIG! Endelig ferdig og det er DEILIG!!!!!!

Skrevet

du kan forsoeke ovesterin vagitorier for aa faa litt balanse i underlivet. de styrker slimhinnene og virker lokalt, saa jeg tror ikke det gaar over i melka. jeg fikk i alle fall anbefalt dette av min lege mens jeg ennaa ammet guttene mine og det hjalp veldig mot saarheten og toerrheten i underlivet.

Skrevet

jeg er endelig ferdig me ammingen.. koset meg de første 8 mnd.. men etter d syntes jeg bare d ble slitsommere og slitsomere.. gutten var så nyskjerrig og brydde seg ikke om puppen..

ha ingen ulemper me ammingen..kun 1 brystbetennelse..

Skrevet

ovesterin vagitorier?? Hva er dette? Er det på resept?

Legen snakket om noe som heter vagifem tabletter som kanskje kunne hjulpet meg, men de kan ikke brukes ved amming.... :o(

Skrevet

Kjoepes reseptfritt paa apoteket. Staar i felleskatalogen at ammende kan bruke lokal behandling (dvs krem eller vagitorier) i samraad med lege. Snakk evt foerst med legen din om dette, men det er oestrogen i kapslene som virker lokalt paa slimhinnene, saa det er svaert lite som tas opp i melka. Det er jo stort sett pga manglende oestrogen at vi faar disse plagene etter foedsel og mens vi ammer.

Jeg mener det er absolutt verdt et forsoek, jeg hadde veldig god effekt. Mine slimhinner var saa tynne og toerre at jeg bloedde og hadde store smerter bare ved forsoek pa sex. Etter 14 dagers behandling var alt nesten som foer!

Lykke til!

Skrevet

Det eneste jeg kjenner igjen her er appetitten (også er jeg veldig tørst hele tida).

Ellers er amming bare positivt for min del. Glad for å slippe flaskestyret :)

Skrevet

Skal høre med legen :o) Takk!!

Skrevet

Jepp,helt enig,er rimelig sliten av å få dårlig samvittighet hver gang tulla viser ett snev av vondt i magen,spiste en liten stund bare grovbrød med brunost og drakk vann,men går jo ikke i lengden det heller,...Men,er jo koselig da:)

Skrevet

Jeg er også plaget av gjentatte tette melkeganger, har begynt med kosttilskuddet Lecitin og tror det kan hjelpe meg. Står anbefalt på www.ammehjelpen.no

Har selv vært gjennom nesten alle tenklige problemer med ammingen, men nå har det gått seg til.

Merker også det der med enorm apettitt. Kilenoene renner ikke av på meg enda

Skrevet

Har 3 punkt til:

* Amming gjør at du skiller ut et hormon som gjør leddene i kroppen løse.

(Dette har ført til at jeg har fått mange VONDE kink i ryggen,som har gjort at jeg i perioder ikke har klart meg alene med mini.)

* Du får dårlig samvittighet av å proppe i deg masse sukker, som går over i morsmelken!

* Du mister MASSE hår!!! :/

Hilsen en fullammer;)

Skrevet

Er det ammingen som gjør at jeg mister håret???!! Trodde det var etter svangerskapet jeg. (Et jeg ikke mistet så masse hår da, så alt jeg skulle mistet da forsvinner nå.....)

Skrevet

Når det gjelder å misste håret så hjelper det å ta B-vitaminer:)

Skrevet

Ja, forresten, er jo det jeg sier til alle som spør og:P at det er fordi jeg ikke mistet noe i svangerskapet..

Oki, erstatter det med nytt punkt:

* Ammetåke ;)

Skrevet

Ja, B vitaminer hjelper....men for min del får jeg et enormt matsug av de....så enten miste hår el bli gedigen, hahaha :DD

Skrevet

Må bare justere dine oppfatninger litt:

Det er slett ikke nødvendigvis noe "ammehormon" som gjør "leddene løse". Kink i ryggen etc skyldes sannsynligvis bekkenløsning/låsning i en elle annen grad, og slapp magemusklatur. Jeg delammet bare i fire måneder og har gått til manuell terapeut for disse tingene lenge.

Man mister ikke hår av amming, du mister bare det du egentlig skulle ha mistet i løpet av snagerskapet. Dette skjer noen måned etter fødselen, uavhengig av amming. Med førstemann skjedde dette mens jeg ammet, denne gang en måned etter ammeslutt.

Skrevet

Amming tar utrolig mye mer tid og krefter enn flaske!!!

Skrevet

Kjenner meg igjen i ett av punktene dine HI og det er appetitten.

Ellers så storkoser jeg meg med ammingen, synes det er helt supert og koselig. Fullammet til 5,5 mnd før jeg introduserte grøt til tulla.

Har jo vært kjempepraktisk å ha med "matpakken" overalt :)

Skrevet

Kan ikke si jeg føler apetitten forsvant etter ammeslutt...

Skrevet

Uffsann, det hørtes ikke bra ut.... :S Appetitten MÅ forsvinne etter ammeslutt. Men det er enda lenge til jeg skal slutte og amme altså! : ) For ja, det har mange fordeler også, som at det er praktisk å ha med overalt, og kos, og bra for barnet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...