Gå til innhold

kolikk-smerter vs. gallestein (litt ekle detaljer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hatt det ene eller det andre, hvordan artet det seg? Hvor hadde dere vondt?

Jeg har de siste ukene vært plaget med anfall av grusomme smerter i magen. Smerten sitter til høyre, like under ribbena, og stråler utover langs mellomgulvet, bak i ryggen og opp i skuldrene. Anfallene varer alt fra et kvarter til tre timer.

I går kveld hadde jeg et langvarig anfall, og i morrest fikk jeg skrekkelig diaré blandet med delvis koagulert blod.

Hva kan det være? Jeg skal til legen i dag, så jeg i det minste kan få noen ordentlige smertestillende tabeletter, som kan hjelpe når det er som verst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du blod i avføringen - må du passe på å få en skikkelig undersøkelse...! Var blodet svart?

Skrevet

Mannen min hadde gallestein, da var det til høyre opp mot ribbena som du sier.. Det kom og i anfall og kunne komme i perioder, spesielt når han hadde spist "mektig mat", type, mye fett el. l....

Han fikk operert bort galleblæra tilslutt. kikhullsoperasjon, veldig ok..

Skrevet

jeg har gallestein og får slike anfall innimellom... her kan de vare fra en time til 5-6 timer alt avhengig av om jeg får til å kaste opp eller ikke.. om jeg kaster opp går det fortere over i mitt tilfelle hvertfall.. og det ender stort sett med at jeg kaster opp... så etter det kommer ofte diaré.. Får vondt på høyre siden litt oppi under ribbeina og ofte sure oppstøt...

Skrevet

Tusen takk for svar, dere :-)

Jeg håper på å få en ordentlig undersøkelse nå, ja.

Jeg hadde mest ferskt blod, men som sagt - en del av det var koagulert og "gammelt", altså fra lengre opp i systemet. Og jeg tvang meg selv til å kaste opp jeg og, og det ble bedre av det.

Det høres jo ut som gallestein, da. Huffameg.

Jeg håper jeg slipper å operere, jeg har ei lita jente på 7 uker og er veldig redd for at sjokket ved en operasjon vil føre til at jeg mister melka.

Skrevet

Høres ut som gallestein, fordi det er ganske typisk med vondt opp i skulderen ved gallestein, ved kolikk (luftsmerter) er det stort sett lokalt i magen.

Jeg ble operer da minsten var 4 mnd gamel, og mistet ikke melka. Hadde med meg pumpe og pumpet meg rett før og rett etter operasjonen. Som regel gis det kvalmestillende (afripran) under operasjonen, og dette gir faktisk en puff på melkeproduksjonen. Så det skal veldig mye til før det går ut over melkeproduksjoen din.

Jeg ammet om morgenen før jeg dro, pumpet før, og etter slik anestiesilegen sa, da kunne jeg amme når jeg kom hjem ca 3 timer etter operasjonen. Gikk kjempegreit. Om du må operere, så husk å si i fra til ansestesilegen at du ammer, da kan de gi deg narkose som går fort ut igjen. Fikk beskjed om å pumpe meg og kaste en gang etterpå, så var det fritt frem for amming igjen!

Lykke til, og god bedring!

Skrevet

hvis det blir operasjon er den veeeldig grei, kikhullsoperasjonen. gjort på nul komma niks, ingen skjæring. Du er ute dagen etter... Og du bruker bare to uker på å komme deg, kontra vanlig operasjon som man bruker seks uker..

Skrevet

Tusen takk skal du ha :-)

Det er godt å ha dere damer innimellom, altså!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...