Gå til innhold

pH-registrering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår skal inn for pH registrering for å utredes for reflux etterhvert. Er dette noe som går over eller er dette en kronisk tilstand hvor man må bruke medisiner over lang tid? Noe annet jeg bør vite før en slik registrering?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette har vi gjort med datteren vår,husk klær som kan åpnes fremme og ikke tas over hodet,gjelder og bodyer:)når han har fått sonden ned så er det viderer til rønken for å se om den ligger på rett plass.hver gang du mater han,setter han opp og ligger må du trykke på en knapp på apparatet.det er veldig spennendes med denne sonde ledningen for di små,det vi gjor var at vi tok en ektra tape på ryggen for hun ikke skulle dra den ut..men husk å ha slakk på den så den ikke blir revet ut når barnet snur hodet.finner di for mye syre i magen er det medisiner som brukes,hos oss var det for høyt nivå i sittende/oppreist stilling men ikke nåkk til de behandlet henne,det skulle gå over av seg selv og hun er faktisk blitt mye bedre..er veldig greit å ha med samboer for det er ikke bare lett å bære barnet og sonde apparatet alene inn i bilsetet osv...men du kommer inn i det da går det greit:)....lykke til.det er ikke kjekt det øyeblikket sonden skal ned,men det går fint og di blir ikke så plaget av den...

Skrevet

Her står det litt om refluks:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=506201

Utdrag fra teksten:

Gastroøsofagal reflukssykdom er en sykdom som skyldes lekkasje, ”refluks” av mage/tarminnhold til spiserøret, og den forkortes ofte GERD/GØRD/GØRS.

Det typiske symptomet er brystbrann (halsbrann), et sviende ubehag som beveger seg fra øvre del av magen og oppover bak brystbeinet. Det opptrer oftest de første timene etter et måltid og kan forverres når man bøyer seg fremover

http://www.doktoronline.no/articles/digestive/halsbrann.html

Her står det også endel informasjon.

Lykke til =)

Skrevet

takk for tilbakemeldinger. Blir spennende og se hva de kommer frem til. Men hvor få tak i bodyer som ikke går over hodet til større babyer, finner de bare opptil str 62. De skal jo heller ikke koste så mye.

Kan jo selvfølgelig ha på han noe annet dette døgnet.

Hvordan gjør dere med apparatet når babyen farter rundt på golvet. Han er 10 mnd.

Skrevet

cubus har opp til 86 vet jeg..eller la være å bruk body jeg lover deg det er stress,ikke bruk genser ta heller jakke med knepping foran eller noe slik enkelt....å han farter rundt ja,hmm har ikke ide hva du skal gjøre da,han må ikke få tak i sonden eller apparatet og apparatet må følge han hele tiden er ca halvmeteren med leding.du får sikkert tips på sykehuset hva du skal gjøre med gutten din,du må nåkk være ekstra mye rundt han di 24 timene der..vil vurdere den ekstra tapen på ryggen på han hvertfall;),jenta mi var 4 mnd hun når vi hadde det så det var litt enklere da....og selv om det var bare for 24 t var det herligt når sonden var dratt ut å kose masse med henne igjen uten leding i veien hehe:) du må nåkk vente noen timer på sykehuset før du får svar på registreringen....

Skrevet

Takk for svar igjen. Ja, det blir spennende og se hva de finner ut av og hvordan går med apparatet som skal være med han det døgnet. Får håpe at de kan finne ut av dette da han er veldig urolig og utilpass og har vært det siden fødsel. Er jo også spent på om dette er noe som går over eller om det er en kronisk diagnose....

Skrevet

Hvordan er barna deres som muligens har reflux? Lurer litt på om det kan være det lillegutt har?

Skrevet

Egentlig litt vanskelig og svare på siden han har vært så urolig og utilpass helt siden fødsel. Hva som er hva er vanskelig å vite. Han ble født med en feilstilling i nakken, noe som forstyrret de fleste funksjoner.

I tillegg har han hele tiden slitt med avføringen og hatt gjentatte perioder med stygg og langvarig hoste spesielt om natten ( uten feber). Han har nå begynt på astma medisin og skal utredes for astma. Men slik hoste og astma kan ofte forveksles med refluks. Han har også hele tiden gulpet en del. Når han er urolig og utilpass, mener jeg at han sover lite, gråter/sutrer masse og er generelt urolig i kroppen. Han liker heller ikke ligge på rygg, noe som kan ha med magesyren og gjøre.

Så om det er refluks han har gjenstår og se...

Lykke til hvertfall anonym 12.52

Skrevet

Jeg svarer ikke på så mye her inne, men refluks-ting må jeg alltid svare på, for det vet jeg litt om. Gutten vår ble utredet da han var ca 4 mnd og går nå på Losec og er glad og fornøyd. Jeg gruet meg masse til ph-registrering, men det var ikke ille. Selvfølgelig ikke stas når de legger ned sonden, han hylte som besatt, men det tar bare noen minutter og etterpå virket det ikke som om det plaget han i det hele tatt.

Jeg tror det er veldig forskjellig hvordan refluks arter seg hos barn. Hos gutten min begynte det da han var et par måneder med at han ikke fikk sove. Han våknet og gråt hele tiden, som om noe vekket han. Så ble han mer og mer urolig og gråt og sutret hele tiden. Han måtte alltid bæres og være i bevegelse hele tiden. Til slutt spiste han også mindre og gråt mye mens hans spiste. Han gulpet en del, men ikke så mye mer enn mange andre barn. Det var dette at han ikke sov og at han aldri var fornøyd som fikk legen til å reagere. Ph-målingen viste også at det var ganske surt, og det var nok derfor han våknet hele tiden og var så lei seg. Men som sagt, hos andre kan det nok slå helt annerledes ut.

Nå har han fått medisin i snart tre måneder og da skal vi ta en pause for å se hva som skjer. Veldig mange vokser av seg dette problemet ganske fort.

Skrevet

Takk for svar anonym 13.50

Føler vel at det er nesten som å høre om gutten vår. Han gulper en del, men bedre nå og kanskje ikke så mye som er vanlig for refluks barn generelt. Han klarer heller ikke å være i ro og må være i bevegelse hele tiden. han sover dårlig, spesielt på dagtid. Slik har det vært hele tiden. Det er jeg som har skrevet dette innlegget og håper at vi kan få denne timen rask slik at jeg kanskje kan nyte den siste tiden med permisjon.

Blir spennende for dere å se hvordan han er når dere tar en pause fra medisinen da. Tvi, tvi og lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...