Gå til innhold

To tette - fordeler og ulemper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet kommer ofte opp, og senest nå idag er det en dibber som forteller at hun er gravid - og har baby på under ett år. Selv har jeg 2 år og 9mnd mellom mine jenter, så jeg faller utenfor denne kategorien litt, men mamma hadde 18mnd mellom meg og søs, og jeg kjenner flere til.

Hva om vi lager ei lita liste her, damer? Saklig, selvsagt...

Hvilke fordeler og ulemper kjenner vi til ved å få barn tett (dvs ca 1 - 1 1/2 år mellom, pluss minus)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 2år mellom mine og kan ikke se at det finnes noe negativt med det.

Ser bare at barne mine har glede av hverandre, og at jeg er like glad i dem nå som om det skulle være større aldersforskjell.

Noen påpeker for meg at det må være hardt økonomisk pga. at man faller utenfor perm.penger (jeg klarte å beholde perm.pengene akkuart), men det er jo ikke alle som måler antall barn i penger da.

Skrevet

Nå er det jo slik at foreldrepenger regnes som grunnlag for beregning av nye foreldrepenger - heldigvis :)

Skrevet

Jeg har ikke tette, og oppvokst med 7 år mellom meg og søsteren min. Men de jeg kjenner av voksne som har vært tette søsken har store deler av livene sine vært uvenner...Det er nok tilfeldig det der, men en kan ikke garantere at de blir perlevenner for livet.

Skrevet

Perlevenn-garanti for søsken er vel utopi uansett aldersforskjell... :)

Skrevet

Jeg faller og utenom denne katogorien siden det er 3år mellom mine, men jeg vurderte å få nr 3 ganske tett etter nr 2 som nå er 1år,, Men jeg har ombestemt meg, ville i utgangspunktet bare bli ferdig med sv skap nr 3 , og tenkte at 2 og 3 ville få stor glede av hverandre.

Men nå "kniper" jeg igjen for å si det slik, det er mere enn nok slitsomt slik det er og jeg gleder meg til minste blir litt større og selvstendig.. Er virkelig imponert over de som får tette barn, har en venninne nå som venter nr 2. og det blir bare 15mnd mellom de...

Så hva sier du selfangerkjerringa, er jeg kjip som "kniper" igjen eller... ?? hehehe..

Skrevet

Er 19mnd mellom mine to yngste.

Ulemper: Kan bli litt vanskelig hvis det blir et tøft svangerskap

Travelt følrste tida med to små som begge er rimelig "hjelpesløse".

Fulle søppeldunker med bleier

FORFERDELIG trøtt og sliten i perioder

lite tid til seg selv

Kan glemme privatliv på toaltettet en stund

Fordeler:

Veier opp alle ulempene som er midlertidlige bagateller. :-)

Jeg har to herlige små som leker og koser seg mye sammen, de har enorm glede av hverandre. Meker at minsta er mye mindre krevende baby enn søsknene var i samme alder siden hun leker mye med storesøsteren på gulvet og de er selskap for hverandre. Jeg har had begge to hjemme og er glad for at jeg valgte det. Slipper å pakke bort ting, kan brukes på neste nesten med en gang, litt greit det også. :-)

Skrevet

Jeg har vel to relativt tette (17 1/2 mnd). Litt av grunnen til å få to tette er at jeg håper de skal få stor glede av hverandre etter hvert. Man har jo ingen garanti da, men kanskje litt større sannsynlighet når de er tett i alder enn spredt... En annen grunn til at jeg valgte å få to tette var å "bare kjøre på". Eldste begynte å bli så stor og det var så godt å være ferdig med den mest slitsomme fasen. Så tenkte det var like greit å få en til før jeg syntes det var så greit med "stort barn" at jeg ikke orket å sette i gang igjen. Tredje grunnen min til å få såpass tette er at jeg begynner å bli "gammel", må jo få barn mens jeg fortsatt kan... ;o)

Noen påstår også at det kan bli mindre søskensjalusi dersom eldstemann ikke er så gammel når man får neste... :o)

Ulempen er jo selvfølgelig at eldstemann fortsatt har veldig behov for hjelp. Han er jo fortsatt ikke så gammel at han forstår begrepet om "vente litt", så han vil også ha behovene sine dekket NÅ. Det er jo litt slitsomt... :o/

Eldstemann er også i barnehagen noen timer om dagen. Ulempen med to tette er at han går i sitt første barnehage-år. (les: SYKDOM!!) Og det er jo litt slitsomt...

:o)

Skrevet

Jeg leste i en av mine utviklingspsykologi bøker at det er like stor påkjenning for den eldste å få yngre søsken hvis han er under 3 år, som det er hvis foreldrene skiller seg...

Av egen erfaring kan jeg si at jeg har to søstre, en som er 3 år yngre og en som er 8 år yngre. Jeg har aldri kranglet med hun som er yngst, og vi er bestevenner i dag. Jeg husker også at det var skikkelig moro da hun ble født, kunne være med å stelle og hjelpe til. Jeg syns visst ikke det var så moro da jeg ble storesøster første gangen...

Skrevet

Har veldig lyst på to tette, men gikk desverre ikke slik (mannen vil ikke...) Nå er mi 3, og ingen nye i planene enda. Men det jeg har hørt når man har 2 tette, er at det er mye lettere å arrangere familieaktiviteter enn om den ene er 5 og den andre er 1. Ikke så mange felles interesser da akurat,,,

Skrevet

Jeg har bare 10 mnd mellom mine to gutter(godt gjort, ikke sant?) og fordelen er helt klart at de har alltid en å leke med gjennom hele oppveksten.

En annen fordel er at man blir ferdig med nattevåk og bleieskift forholdsvis fort i forhold til de som har 2-3 år mellom barna sine.

Ulemper kan være at man igjen får dobbel så lang tid med unger som skal klå og røre alt, men jeg har ikke sett på det som en ulempe.

Tja vet egentlig ikke så mange flere ulemper/fordeler...Når man først har fått de så tett, så vet jeg ikke om et liv uten så to tette..

De blir forøvrig 2 i april og 3 i juni så de begynner å bli store nå

Skrevet

Er 11 mnd mellom mine to yngste, dem er nå passert 3 og 4 år.

Fordeler: (så langt)

-leikekamerater

-den ene var nyfødt det den andre gikk, noe som gjorde at jeg trygt kunne "legge fra meg" den minste for å følge den eldste.

-utviklingen går på rekke og rad, slipper å legge bort klær, leiker utsyr som eldste vokser fra. (har 2 gutter)

-kan kjøpe "felles" leiker/filmer, samme interesser.

-tett knytta til hverandre, passer på hverandre, sjalusi har ikke finnes i dette hus, men jeg vil tro dette øker med aldersforskjellen.

-"kø" i bleieskift, og ferdig med bleiebarn i løpet av 4 år. I steden for 3 år med hver, tross alt 2 år med bleieskift spart ;-)

-samme med nattevåk, 2 år sammenhengende zombie i steden for med 1 år søvn i mellom ;-)

-smart å ha dem på samme rom, slik at om den ene våkner vekkes den andre, slik blir nattevåken redusert med halvparten ;-)

-unga blir flinke til å vente på tur, i alle situasjoner.

-Dobbelt med moro og kos

Ulemper: (så langt)

-kan egentlig ikke se noen, men det blir jo en del "kø" arbeid :-)

Skrevet

Har to år mellom mine gutter og signerer Ugla sitt innlegg ;-)

En fordel til kan være at de eldste fort glemmer at de har vært alene i motsetning til de som f eks har vært enebarn i 4 år.

Skrevet

1,5 mellom våre

Fordeler:

etter hvert får e VELDIG stor glede av hverandre

de leker bra

de er på "samme nivå" (nesten da)

er en inne i en periode med bleieskift, gjør det ikke noe om en har to bleiebarn

Ulemper:

en blir fortere trett

mer ansvar

mer oppgaver

mer aktiviteter

mer rotete

Vi har hatt det flott med våre to tett, men nå har vi hatt et opphold, så det blir hvertfall 4 år mellom de to minste nå.

Skrevet

Mellom to første er det 22mnd`er, og når babyen i magen kommer blir det 18mnd`er mellom de to yngste.

Positivt:

- Deilig å tenke på at dette er mitt siste(planlagte!) svangerskap!!!

- Ungene leker godt med hverandre

- Blir ikke så stor overgang med å starte på ny spedbarnsperiode

- Egentid er jeg ikke vant med likevel, siden største ikke sover på dagen lenger

- De eldre barna hjelper til med å oppdra de yngste, hehe =P Storebror er veldig flink til å fortelle lillebror hva som er lov og hva som ikke er lov!!!

Negativt:

- Trur nok kanskje mini kommer til å bli endel sjalu?!? Broren blei det ikke, men de to er ganske forskjellige. Men det vet jeg jo ikke enda da =)

- Slitsomt å være gravid med bekkenplager, men når kl er 19 får jeg jo slappet av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...