Gå til innhold

Hvilken type spiral skal jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke bruk kobberspiralen (vanlig) den er faktisk ikke like trygg og så er en vanlig bivirkning magesmerter..

med hormonspiralen er du helt safe pluss at hvis du er blant de heldige, så mister du mensen... ikke får du vondt i magen av den heller, den koster litt mer men anbefaler den :-)

lykke til i valget ditt

Skrevet

Hormonspiral avgir hormoner. Fordelen er at du gjerne får mindre vondt under mensen og kortere blødninger med mindre blod. Men det kan komme en del bivirkninger av hormonene, som manglende sexlyst, kviser, vektøkning, humørsvingninger+++ Dersom du ønsker å bli gravid igjen kan det ta litt tid etter at spiralen er tatt ut, siden hormonene kan sitte igjen.

Kobberspiral avgir ikke hormoner, og du får ikke "hormon-bivirkninger". Det er den store fordelen her! Men du kan få vondre mens, lengre mens og gjerne mer blod.

Alt dette varierer selvsagt fra person til person :o)

Har selv valgt kobber da jeg ikke ønsker hormoner og jeg ønsker å kunne bli gravid rimelig raskt etter at den er tatt ut igjen.

Skrevet

du blir like raskt gravid etter hormon spiral som med kobber

Skrevet

Det varierer altså.... Kan være tilfeldighetre selvsagt, ikke lett å si om det er hormonene som henger igjen. Men de KAN henge igjen.

Skrevet

Ok! Jeg skal ikke ha flere barn, har mensen 3-5 dager med vanlig blødning (men vondt de 2 første dagene). Fikk mye hodepine av p-piller, og er plaget av dette. Kjenner jeg tviler på hormonspiralen...

Skrevet

Jeg betalte forresten 500kr for kobberspiralen, og er til nå veldig fornøyd! Merker ikke noe!! Men har ikke fått tilbake mensen enda. Men litt sterkere mens (+ mer menssmerter) skal jeg overleve i stedet for bivirkninger av hormoner.

Lykke til med valget uansett! =o)

Skrevet

har hatt begge deler, og har nå fått hormonspiral for andre gang! var ikke i tvil om hva jeg skulle ha. Med kobberspiralen hadde jeg mensen 3 uker og opphold 1, med hormon blir den etterhvert helt borte. Tok ut hormonspiralen i slutten september, fikk mens med engang, og i midten av november var jeg gravid.

nb. gynekologen sier at en skal vente 8-12 uker før en setter inn spiral, dette for at alt skal "trekke" seg tilbake etter fødsel

Skrevet

jeg har hormonspiral, fikk satt den inn nå for 14dager siden.

Legen min sa at det tidligst burde settes inn 12uker etter fødsel, og helst før man får igjen mens for fullt. Det har også andre venninner fått høre, da fler har spurt om å få det på 6ukers kontroll. Da har de fått ny time ca 3-4mnd etter fødsel.

Er veldig spent, siden jeg har hørt både og om homonspiral, men vi alle er forskjellig, så tror en bare må prøve seg frem. Jeg er fornøyd hittil ihvertfall :o)

Skrevet

jeg fikk satt den inn 6mnd etter fødsel forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...