Gå til innhold

Har alle her kontroll på sterke verb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til og med dere som ikke er lærere? Men for all del, svar dere som kan =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det håper jeg da inderlig jeg har - det er en del av jobben min..

Skrevet

Håper det :)

Men ser ofte litt morsomme former for analogi her av og til... (forsåvidt helt naturlig da) :)

Skrevet

de feila jeg har er stort sett bare slurvefeil når det gjelder rettskriving i det hele. har sett mye feil her inne så er nok en del som ikke har helt kontroll ja.

Skrevet

Hehe.... =) Eksempler? (Ikke for å "henge ut" noen altså)

Skrevet

Hehe... da du skrev sterke verb så kom jeg på at det er noe som heter sterke og svake verb. Men jeg aner ikke hva som er forskjellen på de... Noen som vil opplyse meg?

Skrevet

å springe

springer

sprang

har sprunget

sånn?

Skrevet

Svake verb bøyes regelmessig, sterke verb bøyes uregelmessig.

Skrevet

Svake verb bøyes regelmessig, uten vokalendringer og med standard endelser. Eksempel: Å kjøre - kjører - kjørte - kjørt eller å snakke - snakker - snakket - har snakket.

Sterke verb endrer seg i fortidsformer, du ser det på vokaler og endelser, eksempel:

Å gå - går - gikk - har gått

Å skjære - skjærer - skar - har skåret.

Skrevet

Okay :o)

Har glemt alt av sånne ting. Men hvordan vet man om et verb er sterkt eller svakt da? Grå kommenterte jo at ikke alle her inne har kontroll på det, hva hvis man er usikke rpå bøyingen. Er det noen regler som sier om et verb er sterkt eller svakt?

Skrevet

Også dette faktum - små barn lærer de regelmessige mønstrene først. Deretter bøyer de alle verb slik, inntil vi korrigerer dem. Når min sønn på 5 år sier "skjærte" eller "gådde" (gikk) er det helt naturlig, MEN jeg retter alltid slik at han lærer å høre hvordan de sterke verbformene er.

Skrevet

stort sett vet man det ikke hvis man ikke har hørt det så mange ganger at det kommer natulig eller at man har pugget de sterke verbene. Det er derfor det er så mange utlendinger som bøyer verbene galt.

Skrevet

Verbet 'gi'

gi

gir

gav

har gitt

Flere, har jeg lagt merke til, skriver 'gidde' etter mønster av ordet 'nå':

når

nådde

har nådd

nå : nådde = gi : x (altså gidde)

Skrevet

Det finnes ingen generelle retningsinjer for å avgjøre om et verb er sterkt eller svakt bare ved å høre infinitiven ( eks.å gå, å spise).

Verbformer og bøyingsmønstre har utviklet seg over lang tid, og endrer seg etter blant annet dialektpåvirkninger etc.

I Norge i dag er verbene definert som sterke og svake av ordbøker og språkrådet, slik at vi har en norm å forholde oss til.

Skrevet

Og noen kan bøyes både sterkt og svakt. Å skjære er en av dem.

Skrevet

dette er vel egentlig et IKKE tema på forumsider??? eller??? thihi

Skrevet

I nyere grammatikkbøker er det oppført som lov. Men det skjærer i ørene mine :-)

Skrevet

Ja, jeg har kontroll. Det verste jeg vet er folk som snakker og skriver dårlig norsk.

Skrevet

kan noen bøye å tørre for meg? og å lyve?

Skrevet

Ja, jeg tror da jeg har kontroll...

Å tørre

tør

torte

har turt

Å lyve

lyver

løy

har løyet

Skrevet

Jeg håper da inderlig at jeg har kontroll på sterke verb! Siden jeg er norsklærer, så bør jeg har det. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...