Gjest Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Jeg er ingen ekspert selv, men har snakket med flere som er det og begynner etterhvert å bli relativt erfaren med små barn (har 3 selv og alle venninnene mine har også barn) og ser at det er mye usikkerhet rundt dette å sitte. derfor tenkte jeg å samle opp det jeg har hørt av anbefalinger, generelle råd osv i en tråd, så kan de som vil lese den :-) *Så lenge babyen er på fanget kan den "sitte" så lenge den bare ønsker det fra den er et par måneder gammel fordi vi automatisk støtter den riktig og endrer stillingen på babyen underveis. *Det har lenge vært anbefalt at nyfødte bare skal sitte maks 10-20 minutter sammenhengende i bilstol/vippestol, men nå begynner ekspertene å gå bort i fra dette og heller oppfordre foreldrene til å lytte til babyen og bruke litt skjønn. Kjører man sjeldent langt, men må kjøre 5 timer en dag så la babyen sitte og sove så lenge den vil og ta heller en lang pause når den våkner og sutrer. Vippestolen er helt grei, men ikke hele dagen, husk på at selv om de legges helt flatt, så blirhoftene og korsryggen belastet anderledes enn når de ligger på et flatt underlag fordi vippestolen er av tøy og støtteplater og ikke gir et fast underlag. Med andre ord, ikke vær redd for å bruke bilstol og vippestol, men begrens det så mye du kan til hverdags :-) *Når babyen er 5-6 mnd kan den få sitte litt i høystol/vogn, men se an babyen litt.Har den null balanse og trenger masse puter for å sitteog detter sammen sier det seg jo selv at den ikke er klar. Sitter babyen ganske støtt i stolen eller vognen og rett i ryggen er det greit, MEN bare for en kortere tidsperiode i starten! Helst ikke mer enn 10-20 minutter på en hel dag til sammen før de kan sette seg opp selv. *Det er IKKE nødvendig, og heller ikke noe spesielt smart, å lære babyen til å sitte på gulvet. Om en baby settes opp på gulvet, med eller uten støtte, feilbelastes ryggen og hoftene helt og det er ikke bra for dem. Det går helt sikkert fint med 5 minutter her og der, men man kan ende opp me då gjøre seg selv en bjørnetjenste fordi da vil babyen helst sitte hele tiden og blir sur når den må ligge. Like greit å bare la være. Absolutt alle normale babyer setter seg opp helt av seg selv når de er klar for det ogsterk nok til det. *Gjennomsnittsalderen for når en baby setter seg opp selv er 9 mnd! Med andre ord, alt fra 5 mnd til 13 mnd er like normalt, men de fleste babyene vil være 8-10 mnd når de klarer dette selv. Så ikke vær utåmodig, dette kommer når det kommer :-) Jo mer babyen får ligge på magen, jo fortere går dette og jo bedre er det for babyen. *Å sitte i gåstol eller hoppehuske er generelt totalt frarådet fra alle som driver med rygg og musklatur (fysio, kiropraktor osv), må man absolutt bruke dette så BØR babyen klare å reise seg opp alene først (grunnen til at det står 6 mnd + er at noen babyer reiser seg opp selv når de er 6 mnd, derfor har produsentene "ov" å skrive dette) og den skal kun brukes i 10 minutter tilsammen på en dag, det skal også stå i bruksanvisningen. Husk på at bare fordi det selges er det ikke dermed sagt at det er smart å bruke ;-) Om noen er uenig eller har noe å tilføye er det bare til å gjøre dette, og igjen, detteer ikke for å fortelle andre hva de skal gjøre, men dette er de generelle anbefalingene som er :-)
Mikkemafian Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Dette synes jeg var et bra innlegg!!
Poteto Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 meget bra er enig i alt det som står der.. selv så er eg litt slurven på det at dei ikke skal sitte på gulvet.. eller, her sitter ho på gym matte, men bør vell ta meg i sammen..
Solmamma Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Kjempebra! Må si jeg er litt mer betrygga nå. Jeg stresser litt det her med ryggen til Babyen min. Jeg har mye vondt i ryggen selv, og vil ikke at hun skal få det og (alle mødre har vel ett eller annet de stresser mer med? allergi foreksempel, tar vi med knusende ro. Her blir hunder og katter klappa og det er ikke akkurat støvfritt hos oss!!!!) Jeg har fortsatt dårlig samvittighet for en 6 timers tur hun fikk når hun var to mnd, og vi lot henne sove, så det ble bare ett stopp. (ellers så kjører hun veldig lite..) Og jeg har skjmepdårlig samvittighet for at hun sitter litt på fanget...Men kanskje jeg kan slappe mer av med det?!! Hun bruker jo ikke vippestol eller noe annet og sitter ikke opp hvis hun ikke er på fanget.. Takk for innlegg!
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 Tror nok du kan slappe helt av ja :-) Jeg er også nøye med dette siden ejg selv har mye plager med ryggen, og du har nok rett, vi har alle våres ting vi er mer nøye på. Dette er en av mine, derav info-innlegget ;-)
Yrha Skrevet 12. februar 2008 #10 Skrevet 12. februar 2008 Takk for fin info!!! Bare jeg kunne vise dette til slektninger som absolutt skal lære han å sitte selv/stå selv/'gå' selv!!! (han er bare 7 mnd!)
~\/ero~ Skrevet 12. februar 2008 #12 Skrevet 12. februar 2008 Bra innlegg alva.. Dette ga meg svar på mye:) Tusen takk for et supert innlegg!
~Ingeborg~ Skrevet 12. februar 2008 #13 Skrevet 12. februar 2008 Tusen taaaaaaakk!!!! Dette var et supert innlegg!! Har lurt sånn på det med sitting! Har en datter på 3 1/2 mnd som klarer å sette seg opp når hun liggesitter i armkroken vår. Vi har prøvd å legge henne ned igjen, siden vi har hørt at de ikke skal sitte før de er et halvt år. Det skal bli godt for snuppa mi fremover når hun får lov å sitte på fanget vårt!! Det kommer nok til å bli mindre sutring fremover:) Tusen tusen takk
tonemelone Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Oj... her var det mye bra!!! :-) Flott at du tok deg tid til dette, tusen takk! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå