fornøyd ja Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 hei vi skal flytte til skottland og vi har to barn. Det vi lurer på er hvordan lære barna litt engelsk? de er 3,5 og 5 år. Hvor for lærer barna engelsk, kommer vel an på , men hva er deres erfaringer med det? er redd de ikke vil trives hvis de ikke kan språket. Hvordan vil det evt være å g på skolen der for de når de ikke til å begynne med kan engelsk? Kan de være med på f.eks fotball fra tidlig alder? andre fine aktiviteter de kan være med? hvordan beregne faste utgifter i skottland når vi ikke helt vet om vi må betale ditt og datt.. tenker da på counsil tax (vi vil være studenter også), skatt av inntekt.. leste noe om faste satser på 22 og 40%, kom an på inntekten var over eller under 34000 pund. Hva med barneytelser? barnetrygd, annet man kan få.. er det lett å få part time jobb der? Håper dere kan hjelpe meg
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Hei, bor ikke i Skottland selv da, men i utlandet, gift med en engelskmann ;-) Barn laerer spraak ufattelig fort. Og kommer nok til aa plukke det opp temmelig kjapt..Vet ikke naar dere planlegger aa dra, men kan jo evt la de se paa engelske tegnefilmer, begynne aa lese litt engelske eventyr til dem etc.. Enkle boeker hvor de laerer navn paa dyr etc feks..Det er vel mye aktiviteter de kan bli med paa. Fotball, ballet (om du har jente og da) speidern, etc Hvor lenge blir dere der borte?? Det er en nettside for nordmenn i utlandet, tror det er noen som bor i Skottland som er der inne og. Du kan jo evt spoerre der inne..? http://norskiutlandet.diskusjonsforum.no Ser den er nevnt i en anna traad her og.. ;-) Lykke til
Sora Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Hei du! Vi bor i Skottland i St. Andrews. Trives kjempegodt her borte. Hvor skal dere flytte hen? Barn lærer språk utolig fort, så det går helt sikkert greit. Dere kan jo begynne så smått nå. Det finnes flere barnebøker på Engelsk og Engelsk/Norsk bl. Tanum og Riktige leker. Sånne barneordbøker, pekebøker med begge språk o.l. Så kan de hvertfall vite det helt grunnleggende. Aktivitetstilbudet her (fotball og sånt) er ganske likt som i Norge. Kommer jo litt an på hvor du flytter. Vet de har mange aktiviteter på skolen hvertfall. De begynner jo på skolen her enda tidligere enn i Norge. Jenta mi er 6 mnd, og jeg vet det finnes sånn leketrening fra dem er bare 1 år, så da må det jo finnes mer og mer jo eldre de blir. Skatter og utgifter er generelt sett billigere her enn i Norge. Man trenger ikke betale council tax hvis man er student. Men muligens man m være fulltidsstudent da. Litt uvant med council tax i begynnelsen, men da er det andre ting man slipper, får billigere o.l.så jeg synes det jevner seg ut. Jeg får barnetrygd herfra, men nå er jenta mi født her, så er litt usikker på om du kan få det eller ikke. Men jeg kan hvertfall peke deg i riktig retning, hvis du vil søke. For å jobbe her trenger du et National Insurance nummer, men når man er europeisk så er ikke det noe problem. Og deretter er det lett å få jobb her borte. Er ikke så godt betalt, men som sagt så er Skottland uansett billigere, så relativt sett er det greit. Vet ikke om jeg fikk svart på alle spørsmålene dine, så gjerne spør mer hvis du skulle lure på noe. Har forresten bodd i Skottland i 18 mnd, men har vært i UK siden 2000. Så håper jeg kan være til litt hjelp. Bare send meg en PM hvis du vil, jeg er ikke inne her så ofte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå