Gå til innhold

Legen vil sykmelde meg, jeg vil ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med store bekkenproblem. Jobber i butikkyrket, og har mye gåing. Hver dag gir jeg alt på jobb, og klarer nesten ikke å gå ut dørene når jeg skal hjem. og hjemme venter to små barn.

Men føler det blir galt å ta ut sykmelding. Er jo bare 14 + 3. I tillegg blir jeg ikke noe poppulær på jobb, om jeg blir sykmeldt.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykemeldt meg, jeg presset meg for hardt og det får jeg svi for nå. Ligger stort sett på sofaen med veldig vondt i bekken og i ryggen, det er ikke noe gøy.

Skrevet

Det du må tenke på, er at du skal ha den kroppen resten av livet. Er ikke vits å ødelegge bekkenet, hvis du kan forhindre det.

Jeg har plager med bekkenet fremdeles, og det er 2,5 år siden jeg fødte. Jeg ble sykemeldt ca. halvveis i forrige svangerskap. Syns det var veldig tidlig, men lurer på hvordan jeg hadde vært i dag, hvis jeg ikke hadde vært sykemeldt.

Det er vondt å løfte opp gutten min fra lave høyder, jeg kan ikke lene vekten på ett ben, ikke kan jeg ligge på rett overflate (ligge på stranden er vondt), kommer meg nesten ikke ut at solsenger og noen ganger må jeg ha hjelp til å komme opp, hvis jeg har ligget på gulvet og tullet med gutten min.

Syns du skal tenke på deg selv, og ikke på hva andre tenker.

Skrevet

Takker for svar:)

Ja, jeg bør vel tenke på fremtiden...

Skrevet

Sykemeld deg...vi gravide har så mange rettigheter, prat med legen din, bruk rettighetene dine og kos deg. Denne tiden får du kanskje ikke tilbake. Den bør nytes uten for store smerter. Jeg også tenkte at det var så viktig å holde ut på jobben, og vise at jeg er stor sterk jente, men jeg ble sykemeldt og det er det beste som kunne skjedd. Hvis du stresser mye...smerter er også stress...så overføres stresshormoner til fosteret og det blir også stresset, så det er viktig å slappe av...å gjøre forebyggende ting for bekkenet, så du ikke får varige plager. Har hørt at bekken plager kan sitte i lenge etter fødsel, min venninne sliter fortsatt med det etter 10 år. Prat med jordmor ang. fysioterapi for bekken, de vet om mange som er flinke. Leger er ofte ikke oppdatert her. Lykke til og kos deg i denne fine tida:)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

sykmeldt meg uten tvil, men du kan kanskje prøve med en gradert sykmelding først? Hva med å prøve 50% og jobbe halve dager?

Tror det er viktig å lytte til kroppen jeg :-)

Skrevet

altså jeg hadde ikke orket. jeg sliter selv med bekkenet. hadde egentlig bestemt meg for å jobbe så mye som mulig så lenge som mulig. Men nei det kan jeg bare ikke. Jeg har en liten fra før som jeg må klare å ta meg av. det er lenge til jeg skal ha nr to. Jeg er 16 uker på. Sist "dreit" jeg i det og endte opp med krykker. Det kan jeg ikke nå, men nå har jeg ikke bare meg selv og tenke på. Jeg jobber to halve dager i uka. Det er 3,5 time per gang, og det er jammen nok og. Jeg skal begynne med behandlig så fort de fikk ledig time. Håper det hjelper. Føler det støtter meg på jobben, men er jo også redd for at de tenker at jeg er jo så lite på vei også skal jeg sykmeldte meg allerede.

Men da får de bare tenke det. Jeg kjenner på meg selv nå at dette er ikke bra for meg. Så da får jeg bare jobbe så lite. Jeg vet at jeg til vanlig ikke pleier å være borte fra jobb og jeg står på når jeg er på jobb. Så dette får bare bli som det blir. Jeg skal leve denne ryggen ettepå også. Jeg skal ikke gå permisjonen min som jeg skal kose meg med og ha vondt i bekkenet fordi jeg ikke gjorde noe med det altså.

så hvis du føler at du sliter elv om du er så kort på vei. så drit i det. trapp ned på jobben før det er for seint. lykke til=)

Skrevet

Takker for mange fine svar. Tror jeg ble litt tryggere på hva jeg skal velge nå.

Skrevet

går jo an å være aktivt sykmeldt eller avtale med arbgiver at du i perioden har lavere stillingsprosent...

jeg var 100% sykmeldt til å begynne med pga hypermesis og lavt blodtrykk,pluss tungt arbeid,men etter samtale med arbgiver er jeg nå aktivt sykmeldt,i annen type arbeid enn jeg vanligvis har...så nå mottar jeg lønn fra arbgiver for de dagene jeg jobber og fra NAV for resten av dagene...klarer ikke å jobbe HVER dag så det passer meg fint... :)

mitt beste råd er ihvertfall å roe ned en goooood del,du må bare tenke på de du har hjemme og at du tross alt skal leve lenge enda og det er ikke særlig gøy om du ender i rullestol...

Skrevet

Arbeidsgiveren din er forpliktet til å tilrettelegge for deg. Nav kan i ytterste konsekvens bøtlegge dem dersom de ikke gjør det de kan for at du skal klare å være på jobb i så stor grad som mulig.

Feks bør du og arbeidsgiveren din drøfte hvilke arbeidsoppgaver som er lettest og om noe kan gjøres med arbeidstid. (kortere økter)

Ikke noe galt i en sykemelding, men husk at den kan graderes helt ned til 20 %. Feks kan du da gå hjem litt tidligere, eller komme senere..

Skrevet

Blir du upopulær på jobben for å bli sykemeldt? Ærlig talt! Da ville jeg funnet meg en annen jobb... Sånt press kan jo i seg selv gjøre folk syke..!

Jeg sliter også med bekkenløsningsproblematikk. Jeg fikk en utglidning i ryggen som gikk i lås, selv om jeg er arbeidsledig. Jeg skulle bare gjøre litt husarbeid og vips så lå jeg på golvet og klarte nesten ikke å komme meg opp på to bein igjen. Har fått behandling for dette hos kiropraktor og er veldig mye bedre. Men i går var samboeren min og jeg en tur til senteret her vi bor. Gikk litt i noen butikker og kikket, samt handlet litt på Cubus. Vi var der toppen en times tid og jeg var så sliten i ryggen og magen at jeg sovnet som en stein i godstolen min litt utpå kvelden. Og så kommer HI her og sier at hun trasker rundt i butikken dagen lang med bekkenløsning? Får vondt bare av å tenke på det jeg =/

Nei, jeg ville godtatt det hvis legen min ville sykemeldt meg i en sånn situasjon..

Skrevet

Kan du ikke ta ut 50 % sykemelding? eller 70-80% sykemelding.

Det er bedre og jobbe litt enn ingenting, jeg er selv 70% sykemeldt med store bekkenplager, men 100% sykemelding var uaktuelt, arbeidsgiver er veldig glad for at jeg iallefall jobber litt.

Skrevet

Sykemeld deg, mener jeg og.

som legen min sa:

Det er jo ikke så mange ganger i livet en er gravid, da bør en passe på seg selv. Og det er ikke ditt problem hvis arb.plassen blir "sure".. Du har all rett på din side, de må bare godta det. Lite de kan gjøre med det. Og de kan ikke sparke deg heller...

Skrevet

Herregud, om arbeidsgiver ikke har forståelse for at du blir sykemeldt så skylller du dem iallefall ikke noe. Du får neppe noen diplom for å ikke la deg sykemelde helller... tenk på deg selv og kroppen din! Dessuten kan bekkenløsningen gi seg etterhvert.. da kan du jo eventuelt friskmelde deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...