Gjest Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Datteren min har fått omgangssyken nå. Første gang hun er syk, så er litt uvant for meg hva jeg egentlig skal og bør gjøre. Hun kastet opp i hele går natt + flere ganger idag. Har nesten ikke fått i henne noe mat, da hun bare kaster det opp igjen og ikke vil ha. Har også feber på 39,2 sist jeg sjekket nå. Får i henne litt vann, men. Er ellers veldig slapp, og har sovet en god del. Noen gode rå til hva jeg bør gjøre, evt. hvordan jeg kan få i henne mat?
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Dropp mat, det trenger hun ikke, og det bare irriterer magen. Æh... Selvsagt trenger hun mat, men ikke akkurat i perioden med omgangssyke... :-) Blåbærsaft er et gammelt og velprøvd råd Eplemost blandet med litt farris skal være veldig bra - tilfører både næring og viktige salter Vær obs på uttørring - følg med på om hun tisser. Ved det minste tegn på uttørring så tar du kontakt med lege/legevakt!
Mille** Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 Dropp maten foreløpig, ingen som har lyst på mat når de spyr vel. ;o) Gi henne drikke, variert, gjerne med sukker i. Bland farris og eplemost halv om halvt og gi med t-skje, ett par-tre skjeer hvert 15. minutt. Gir du for mye for fort er sjansen stor for at det kommer opp igjen. Når hun greier å beholde drikken kan du prøve med litt salte kjeks, feks. ritz kjeks. Og så gå over på lettkost. Hvis hun er veldig slapp ville jeg gitt henne en paracet stikkpille, kan hende det er lettere å gi henne drikke hvis du får ned tempen. Feber gir økt behov for veske, og da er det lite gunstig å i tillegg kaste opp. Følg med at bleiene er våte, blir de ikke det bør du være obs på dehydrering. God bedring! )
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Her var det mye nyttig tips jeg ikke visste. Eplemost, hvor kjøper man det? I vanlig butikker....? Jeg prøver ikke å tvinge i henne mat. Samtidig som jeg ikke vil at det skal gå for lenge hvor hun ikke spiser.... Hun har allerede fått smertestillende, og nå ligger hun å sover. Var inne å sjekket isted, og da virket det som om tempen var noe nede - men fortsatt veldig varm. Takk for tips!
tintafant-m/2 jenter Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 Vet ikke hvor gammel hun er, men fastlegen min anbefaler at vi alltid har GEM pulver (kjøpes på apotek)hjemme som vi kan gi ved omgangssyke. Ellers får mine barn drikke powerade ol som har både salt og sukker. Biola er alltids bra for dårlige mager. IDO form kan regulere magen også. God bedring=)
Bea80 & Gullgutten Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Lag havregrynssuppe med blåbærsaft 1,5 dl små havregryn 1 liter vann 1 dl blåbærsaft 2 ss sukker 1/2 ts salt evt litt rosiner. Lag dette og sil av grynene og hell det på flaske hvis hun ikke klarer å drikke med korn. Gir masse god næring for en liten kropp. Gutten min drakk masse av dette når han var syk. Det er liksom litt mer mat enn eplejuce/vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå