Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Var på et treff med en gjeng babyer som er litt eldre enn min i dag, og ble litt forbauset. Jeg trodde nemlig at det var slik at man ikke skal sette opp babyen før den kan sette seg opp selv, og at dette er noe "alle" vet og gjør - i hvert fall så godt de kan. Men her var det flere babyer som "kunne sitte" og hadde kunnet det kjempelenge. Men de satt seg slett ikke opp selv, og hun ene hadde nettopp lært å rulle seg over til magen (over 7 mnd gammel) mens hennes mor stolt fortalte at hun hadde sittet i over en måned. Jeg var for høflig til å si noe, men følte litt at det var jeg som var unntaket og litt rar siden vi ikke har lært babyen vår å sitte. Lurer litt på hva dere tenker om dette, og hva gjør dere og de dere treffer? Når jeg har lest her på sidene så virker det jo som om alle er enige med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg, og vi DB lærer jo mye fornuftig av hverandre, men ikke alle får med seg slik informasjon, verken på en side som dette eller av HS. Synes det er merkelig om foreldre sier at ungen kan sitte når det er dem selv som tvinger ungen til å sitte før de klarer det selv, og enda rarere om de skryter av det, herlighet, la nå babyene få utvikle seg i fred tenker jeg da... Noen av babyene kunne kanskje sette seg opp selv, har faktisk fått et par kommentarer på at mini (8 mnd i morgen, dette var for 1-2 uker siden) på at mini satt, jeg lot ham sitte helt i sportsvogn, men han setter seg jo opp selv så da blir det noe annet og det måtte jeg da faktisk forklare... :-/ Jaja...

Skrevet

Fint vi er flere :-) Ja, det var jo noen som som satt seg opp selv, men siden barna var på gulvet vi snakket litt om det kom det fram at en del av dem slett ikke kunne sette seg opp. Jeg var litt feig og sa bare slikt som "ja, alle er jo forskjellige i utviklingen" he he....

Skrevet

Jenta mi er 6 mnd og setter seg ikke opp selv. MEN hun får lov til å sitte litt rett opp og ned i vogna og hun sitter i høystol når hun får mat ved bordet. Dette er fordi hun i vogna tar tak i sidene på vogna og drar seg op i sittende stilling selv. Hun liker å sitte å se seg rundt litt og jeg føler ikke jeg kan nekte henne det. Hun drar seg også opp i sittende stilling i vippestolen som jeg tidligere har brukt når hun har fått mat.

Det er helt sikkert "galt" av meg å la henne få sitte litt når hun gjør dette, men gjør det likevel siden hun trives så gotd med det. Det er jo uansett ikke lange av gangen.

Skrevet

Synes det er forskjell på vogn, stol og å øve babyen opp til å sitte på gulvet, så jeg synes det er helt greit at babyer sitter litt i vogn og stol fra de er 5-6 mnd gamle når de er sterk nok til det, men har ikke sansen for at noen trener barna sine til å sitte på gulvet, det kommer når det kommer :-)

Skrevet

Hjelp! Dette betyr vel ikke at jeg ikke kan ha snuppa sittende på fanget vel...?! Hun er bare 3 mnd og sitter på fanget noen ganger i løpet av dagen (ikke lenge om gangen) MED støtte fra meg selvfølgelig! Lener seg imot meg men vil veldig gjerne opp og frem. Håper ikke jeg gjør noe galt!!??

Skrevet

Det gjør ikke noe at snuppa sitter på fanget litt, For du er i stand til å kjenne om hun er sliten og lei i ryggen. Det kan du derimot ikke hvis du plasserer henne fra deg i en vippestol eller lignende

Skrevet

er enig,man kan ikke si at ungen kan sitte før den setter seg opp selv...klart kan den sitte men så lenge den tipper over så kan den ikke sitte..

Skrevet

Jeg har en på 5 mnd, og har spurt meg rundt firbi da han blir så sint hvis han ikke får sitte. Her er svar fra hs/fysio:

-Hvis barnet har sterk muskulatur og holder hodet godt, kan det fra ca 5 mnd sitte rett med støtte (pute e.l.) kort tid ved matbord eller i vogn.

-De bør ikke sitte slik på gulvet før de setter seg selv. Da er beina veldig rett ut (type 90 grader vinkel), og det er ikke bra. Da har de heller ikke ryggstøtte.

-De kan sitte på fang eller vippestol i lengre tid. De sier ifra oftest når de blir trette. På fanget er det gjerne mykere stlling og mye støtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...