Gå til innhold

termin -utregning av uker


lillebolla

Anbefalte innlegg

Trodde jeg hadde skjønt systemet, men er litt usikker. Siden jeg hadde en SA rett før jeg ble gravid igjen nå, er jeg litt usikker på hva som egentlig er første dag i siste mens, og hvor evt SA'en befant seg i dette. Det eneste jeg er helt sikker på at første dagen i den siste perioden jeg blødde var 11. januar. Jeg kjøpte Clearblue sin eggløsningstest, og den viste LH-stigning 26. og 27. januar. Og siden dette har jeg ikke hatt noen form for blødning. Tok grav.test 8.2 som var veldig positiv. Har foreløpig regnet med termin 21.10. Da har jeg regnet 11.01 som første dag i siste mens, og en sykluslengde på 30 dager, som jeg tror skal stemme sånn gjennomsnittlig. Syklusen har vært litt uregelmessig siden jeg sluttet med p-pillen i oktober. Men mener å huske at den var på ca 30 dager "før i tida".

 

Noen som kan hjelpe meg med regninga? Både antallfullgåtte uker+dager, og hvilken uke jeg er i. Er "uke 4" og "i 4. uke" det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen:)

 

Jeg satt akkurat og tenkte på det samme.. Jeg er jo da gravid og venter nr 3, men regnet ikke ut dette før etter UL de andre gangene. Kan ikke huske jeg gjorde dette iallefall.. Så håper noen kan hjelpe oss hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nei dette er ikke lett :-) Du har gjort det helt riktig. ta ugangspunkt i første blødningsdag i siste mens og syklus lengde. Da ender du ca rundt 20/21. okt. Jeg hadde siste mensstart 9/2 og har sylus på 27 dager og tidlig eggløsning (dag 10) jeg har utregnet termin til ca 15.okt. Grunnen til at det blir såpass "mye" tidligere enn deg tidlig eggløsning.

 

Å være i uke 4 betyr at du har gått 3 fulle uker siden første dag siste mens og er på vei mot 4 fulle uker. uke 4 og i uke 4 er altså det samme. Jeg er f.eks 5+3 dager, altså er jeg i uke 6 (gått 5 fulle uker), men ikke fullgått 6 uker ennå. Forvirrende eller oppklarende?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppklarende det, ja:-) Eneste jeg fortsatt er litt usikker på om det er noe forskjell på uke 4 og 4. uke (altså fjerde, 4-tall med punktum bak). Grunnen til at jeg lurer på er at vi sier jo at år 2000 er i det 21. århundre, 1900-tallet er det 20. århundre osv.. Derfor tenkte jeg at uke fire kanskje var det samme som 5. uke..noen som skjønner tankegangen?

 

Men nå er jeg i allfall ganske sikker på at jeg er 4+2:-)

 

Men er jeg da i uke 5? Skjønner at jeg er i 5. uke..tenker jeg alt fro komplisert nå? Merkelig at jeg skal henge meg opp i slike tåpelige detaljer, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er viktig!! Vi vil jo gjerne vite hvor langt på vei vi er og hva som skjer med den lille :-) Du er i uke 5, eller i 5. uke, men du er ikke 5 uker på vei ennå.... Det er du når du er 4+7.

 

4+2 betyr at du er 4 fulle uker + 2 dager i din 5. uke, altså 2 dager inn i uke 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AH!! Nå skjønner jeg det også!! :o)

På profilen min står det at jeg er i 5. uke i svangerskapet og jeg er jo bare 4+4!! Jeg har hengt meg så opp i det at jeg tenkte jeg skulle skrive mail til BarniMagen og kommentere feilen ;)

phew... godt jeg ble spart for den feilen da! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

www.babyverden.no har en kjempefin terminkalkulator hvor det kommer opp akkurat hvor du er, samt utviklingen underveis.

 

F.eks her er min:

 

Du er nå 4 uker og 4 dager på vei.

 

Unnfangelsen finner sted omkring: 25. januar, 2008

 

Hjertet begynner å slå: 19. februar, 2008

 

Embryoet beveger seg: 14. mars, 2008

 

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 21. mars, 2008

 

Alle indre organer er ferdig formet: 21. mars, 2008

 

Risikoen for spontanabort avtar: 4. april, 2008

 

Kvalmen avtar for de fleste: 11. april, 2008

 

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 18. april, 2008

 

Fosteret svelger og tisser: 2. mai, 2008

 

Tid for ultralyd: 9. mai, 2008

 

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 16. mai, 2008

 

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 30. mai, 2008

 

Fosteret begynner å høre: 20. juni, 2008

 

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 18. juli, 2008

 

Mange fostre legger seg med hodet ned: 22. august, 2008

 

Svangerskapspermisjonen begynner: 28. september, 2008

 

Antatt termindato: 19. Oktober 2008

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjempefin! Printet den ut tidligere i dag i miniatyr-størrelse for å ha i Filofaxen ;)

Eneste som er "feil" med Babyverden sin terminkalkulator - i forhold til alle andre på nettet, er at den sier at termindatoen min er 19. oktober, mens alle andre sier 17! Jeg går for den 17! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...