Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har masse melk. Masse masse. Det er alltid nok til babyen, ikke alltid hun klarer å svelge unna når det er på det verste. Hehe. Men: når jeg skal pumpe meg for å ha litt melk i reserve så kommer det pokker meg ingenting. Etter å ha pumpet 10-15 min kommer utdrivningsrefleksen og det kommer en liten skvett, men jeg vet jo at det er så mye mer der..

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varme omslag (f.eks risposer) kan hjelpe på utdrivinga. Eller en varm dusj hvor du forsiktig (!) masserer brystene med litt babyolje.

Sette seg godt til rette med en kopp te, kakao, sjokkis eller hva annet man trenger for å kose seg, se på tv og koble av. Utdrivinga kan stoppe av dette "pumpestresset", det er jo noe "rart og unaturlig" over pumpa, også sitter man der og venter spent på om det kommer noe :-)

Prøv å slappe av selv om det er veeeeeldig spennende å "se om det kommer noe" ;-)

Hva slags pumpe har du? Dersom du har mye melk og har tenkt å amme en stund kan det være lurt å investere i en elektrisk pumpe. De har eget "oppvarmingsprogram" som hjelper utdrivinga igang mer effektivt enn man klarer med en manuell pumpe. (Medela swing har i hvertfall slik oppvarming. Da pumper den ganske raskt i 2 min, og så begynner den med lange rytmiske sug som minner mer om et barn som suger når oppvarmingen er ferdig.

Det var vel det jeg kom på i farta. I verste fall kan du prøve å få utskrevet syntocinon nesespray, men vet ikke om legen vil skrive det ut når problemene kun er i forbindelse med pumpingen og ikke generelt.

Skrevet

Takk for mange råd! Jeg har ikke tenkt å gå til det steg å mase om nesespray. Jeg skal prøve litt til. Jeg har avent sin manuelle pumpe, jeg tenkte bare å pumpe hvis jeg skulle noe spesielt, 1-2 ganger i uka. Synes jo den er grei å bruke hvis bare melka kommer.

Skrevet

Hvordan går det om du håndmelker? Er det like magert utbytte av det?

Dersom du ikke er "dreven" på håndmelking kan du gå inn på ammehjelpen sine sider der finner du en god veiledning, samt mange andre tips rundt amming og pumping.

Her er siden deres om pumping:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=30

Skrevet

prøv å ha baby'n ved siden av deg, se på et bilde eller tenk på lille gullet.. ikke lett, helt enig.

men så fint at du har nok til å ha i reserve! kjekt å ha! :)

lykke til!

Skrevet

Hei. Ta bort den silikonringen på pumpen som skal være inntil brystet! Det var trikset for meg :-)

Masser brystvorta til det kommer noen dråper ut og pump så med senkede skuldre og rolige pump.

Når tulla mi har sovet godt på natta og jeg har spreng, kommer melka så fort at hu gulper alt opp igjen, så for meg er det mest effektivt og pumpe ut litt på morgenkvisten, da blir det fort 50 ml fra hvert bryst når hu ligger og småsutrer etter mat. (Kjekt og få den melka i fryseren fremfor i gulpekluten...)Og så kan ho spise rolig og greit etterpå :-)

Håper du får pumpa til og funke uten silikonringen da!

Skrevet

Jeg pumper mens jeg ammer (altså pumper den puppen han ikke spiser på). Litt klønete, men øvelse gjør mester :-) Har også Avent manuell pumpe, og det kommer så mye mer og fortere når jeg gjør det på den måten.

Skrevet

I tillegg til de anonym 21:12 skriver; lukt på en gulpeklut eller noe annet som minner om babyen; lukt kan gi kraftige stimuli. Helt sikkert lurt dersom du klarer å pumpe samtidig som babyen spiser også; da er jo utdrivinga allerede igang!

Skrevet

Kjenner andre som ikke har fått til pumping med manuell pumpe pga sen utdrivingsrefleks, som har fått skikkelig "dreisen" etter å ha kjøpt medela swing elektrisk. Du kan jo evt låne en av noen du kjenner før du kjøper for å se om det har effekt, siden den er litt dyr i innkjøp...

Skrevet

takk for alle gode råd damer:-)

Skrevet

Heisann!

Hvorfor vil du ikke bruke nesespray? Det er ikke farlig det, altså! Ødelegger ingenting, og du blir ikke avhengig av den. Det gjør bare pumpinga så UTROLIG mye mer effektiv (for min del iallefall...)

Jeg anbefaler det!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...