cathrine&emma Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 jeg er alenemamma til ei jente på 2 år, og jeg sliter VELDIG med søvn om kvelden og natta.. ho legger seg igrunnen veldig fint... men noen ganger våkner ho mye på kvelden og mye på natta.. og andre ganger sover ho som en engel på kvelden , men våkner hver natt, og ho begynte i barnehage i høst og har derfor vært mye syk, og jeg har gang på gang prøvd å tatt natte "figthen" med ho, altså bare gått inn git ho sutten og latt ho grine osv, men hver gang jeg nesten har klart det så har ho blitt syk igjen.. og da har ho fått flaske om natten og blitt totalt avhenig av den, men jeg har ikke orket annet når både ho har vært syk og jeg har vært syk.., og nå har jeg prøvd ALT MULIG., men ho sover fortsatt ikke om natten, og er oppe tidlig om morraen og jeg vet ikke lengre hva jeg skal gjøre, jeg kjenner inni meg at hver gang ho begynner så koker det inni meg,, jeg kjenner tårene presse på og jeg blir sint og lei... av og til om natten så våkner ho, oxo får ho flaske eller bare sutten, oxo sovner ho igjen , men kan ho fint våkne etter en halv time igjen, noen ganger så sover ho med en gang og andre ganger kan ho holde på alt fra en halv time til 2 timer.. og meg som er helt alene med ho, så er dette ganske tøft, og jeg har virkelig prøvd alt, og siste gangen jeg prøvde hadde jeg holdt på i over 1 uke oxo ble ho syk igjen.. så vist noen har noen råd eller forslag til hva jeg kan gjøre eller hvem jeg kan snakke med så hadde d vært veldig greit..! takk på forhånd
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 I din situasjon ville jeg absolutt tatt kontakt med Karin Naphaug. Koster litt, men ett par telefonsamtaler kan være verdt det. Livskvaliteten daler jo virkelig når en sover dårlig, så ta kontakt med henne. Se nettsiden www.sovekarin.no. Lykke til - jeg syns du virker tøff, og som en god mamma!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 oj, ikke rart at du er sliten!! det viktige mht søvn er selvfølgelig rutiner - og det virker på det du forteller som om kveldene / nettene blir ganske uforutsigbare mht hva som er i vente. MEN man må ha overskudd for å kunne innføre det og være konsekvent. har du i første omgang anledning til å få avlastning et par dager, slik at du får sovet litt ut? høres ut som første prioritet ... ellers: - fast tider for soving (en på to bør ikke legge seg særlig senere enn 19, da blir de overtrøtte og de sover urolig) - definer hvordan du vil ha det om natten - og hold fast ved dem. lag en ramme som funker for _dere_ (og ikke bry deg om andre kanskje mener du skal / skal ikke gjøre ting) - hvis jeg var deg ville jeg tillatt smokk/flaske hvis det roer henne. du kan avvenne henne senere når ting har roet seg (ikke alle er enige her, men vi hadde null problemer med avvenning når den dagen kom) - kanskje hun bare trenger deg litt om natta? hvis hun er utrygg pga ny barnehage, kanskje hun kan sove hos deg en periode? gitt at det er ok for deg da!! vår lille sov lenge oppi senga vår, spesielt etter å ha begynt i barnehage - for meg var det viktigere at alle sov, enn å sitte ved senga og forsøke meg på å overtale en krakilsk unge midt på natta :-) vi sov greit hele gjengen og da hun ble eldre og trygg i den nye situasjonen hoppet hun over i sin egen seng og sov natta gjennom uten problemer. ble kanskje ikke så sammenhengende dette, men håper du får litt avlastning slik at du får det overskuddet du trenger for å kunne få en god ramme rundt søvnen! lykke til!! ps - lokal helsestasjon kan kanskje også hjelpe og enkelte steder finnes det grupper for "søvnterapi". alltid godt med hjelp fra fagpersoner når det røyner på!!
mto2 Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Ta kontakt med helsestasjonen for å få råd og oppfølging. Kanskje kan det og vere aktuelt å bli henvist av lege til søvnklinikken på Haukeland?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå