Gå til innhold

Langvarig bruk av laktulose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror på 5 mnd har alltid hatt treg mage, avføring ca 1 gang i uka. Vært sånn siden fødselen. Det er sjelden han har vært plaget. De siste ukene (fast føde) har han imidlertid hatt hardere mage, og sliter med å bæsje. Han får mme.

Vi har prøvd sviskepure og saft, både hjemmelaget og kjøpt, malt, fruktpureer osv, skiftet grøttyoer (alle 4-mnd grøtene er prøvd). De siste dagene har han fått laktulose for å mykne opp litt - men det ser ikke ut til å hjelpe. Hvor lenge kan man buke laktulose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta opptil 5 dager før laktulose virker, kanskje du bruker for lite. Vi bruker laktulose hver dag, og har gjort det i ett par mnd. Det skader ikke i det hele tatt, det bare smører tarmene og er volumøkende.

Skrevet

Her tok det opptil 14 dager før vi så noen effekt. Startet med laktulose 6 ml da han var 5,5mnd. Måtte så øke til 12 ml. Han bruker idag 6 ml laktulose og er nå 10 mnd.

Skrevet

Er du helt sikker på at man ikke blir litt slap i fisa?

Skrevet

Ja, det er jeg helt sikker på. Bare spør hs eller lege, de sier det samme som meg..

Laktulose jobber ikke for tarmene, gjør det bare litt lettere å få skiten ut. Det skal jo ikke være så fryktelig hardt og vondt for den lille.

Legen min sa at når lillegutt begynner å gå og bevege seg mere, vil dette problemet mest sansynlig bli borte.

Skrevet

Vårt barn har brukt Laktulose i snart 2 år etter anbefaling fra barnelege. Vi fikk beskjed om å være forberedt på en langvarig behandling med Laktulose og bare fortsette så lenge det var nødvendig. Jeg regner med at det blir en god stund til.

Det vi har fått beskjed om er å trappe sakte ned for å "trene opp tarmen". Barnelegen har omtalt det som en "lat" tarm som ikke jobber flittig nok.

Vi måtte starte på 2x25ml laktulose om dagen før avføringen var myk. Etter noen uker med myk avføring, hver dag, uten tegn til rifter eller vondt, reduserte vi mengden med 2.5 ml morgen og kveld. Så var det bare å vente på noen uker med stabil myk avføring, før vi igjen ga 2.5 ml mindre morgen og kveld. Det tok oss maaange måneder før vi var nede i 2x5ml. Da dette var stabilt forsøkte vi 1x5ml istedet for 2x2.5ml (fordi det begynte å bli litt vanskeligere å dosere), og da skar alt seg :( Hun holdt tilbake avføringen, den ble hard, og hun fikk rifter i endetarmen og alt var tilbake til start... Så vi måtte igjen opp i en kjempedose igjen med veldig sakte nedtrapping over mange måneder igjen. Nå er vi nede i en liten dose, og det går kjempebra, men vi kommer til å bruke doseringssprøyte når vi nærmer oss de virkelig små mengdene denne gangen for å ikke komme i samme situasjon igjen.

Jeg anbefaler deg derfor å forsøke å trappe ned bruken, men vent så lenge at han bæsjer mykt hver dag, og trapp ned bruken i veeeldig små steg av gangen.

Vi har fått mange forsikringer fra barnelegen om at dette er helt ufarlig, og at den eneste ulempen ved langvarig bruk er for tennene, siden det er sukker. Kalorimessig har det ingen betydning (mange tror barna blir fete av dette siden det er sukker), for det brytes først ned i tykktarmen og virker heller ikke på selve tarmen, kun ved å holde væske tilbake i tarmen som gjør innholdet mykere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...