Gå til innhold

symptomer på melkeallergi og cøliaki?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn som har dette?

Kan dere skrive litt om symptomene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt med cøliaki og det kan forveksles med melkeallergi. Dette pga at gluten bryter da ned tarmtottene i tynntarmen til cøliakikere, det er her kroppen også behandler laktosen i melken. Derfor reagere mange med cøliaki også på melk. Lilegutt får mer plager av melk hvis han har hatt en ulykke med gluten enn han gjør av selve glutenen.

Symptomer på melkeallergi er ofteste utilfredshet og diare, og gjerne utslett.

Symptomer på Cøliaki er mange fler og en kan ha alle eller bare en svak.

- Diare

- Oppkast

- Tretthet og sover gjerne mye

- Utslett

- Vektnedgang eller dårlig vektoppgang

Letter å komme med råd hvis du heller forteller hva som får deg til å lure.

Skrevet

Det er ikke mine barn, men en bekjent.

Jeg syntes barnet virker frisk og rask, men hun mener det har melkeallergi og skal nå utredes for cøliaki.

Nå er jo ikke jeg noe ekspert, syntes det bare er litt rart siden jeg verken har sett noe til diare eller at det er spesielt slapp og slitent.

Hva gjør man på en utredning, er det en spessiell prøve eller noe en tar så en kan bekrefte/ avkrefte om det er cøliaki?

Tusen takk for svar foresten.

Skrevet

Sorry, så ikke at du hade svart før nå.

Ved utredning tar de først blodprøve. Selv om den vister negativt på cøliaki går de alikevel oftest videre med utredninga fordet. Det fordi denne blodprøven kan være negativ selv om en har sykdommen.

Ved videre utredning utføres det en biopis av tynntarmen for å se på slitasje på tarmtottene. Dette utføres ved gastroskopi, og små barn legges da i narkose.

Dette er også den ensete undersøkelsen som gir rett til diagnosen Cølaiki på papiret.

Når det kommer til diare som symptom så hadde lillegutt aldri det. Hadde en liten perode hvor han bæsjet mye som alle andre barn, men ellers helt normal og perfekt avføring.

Jeg så da heller ikke at han var synlig slapp, syntes han sov greit, men så at etter at han begynte på diett ble gikk han ned fra to til en daglurer umiddelbart.

Hos han viste ikke sykdommen seg før kroppen sa stopp og all mat kom opp i form av oppkast daglig.

Han har også vært en kresen gutt helt fra starten av. Dette er ikke uvanlig siden de ofte føler seg uvelle pga giften som gluten jo er for kroppen dems.

Skrevet

Takk for svar;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...