Gjest Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Om ”Volvo lastvagnar” I Volvo lastvagnar går Doppler videre inn i skogen og kommer til Sverige der han møtte Maj Britt og von Borring. Disse to gjør alt de kan for å plage hverandre og de bruker Doppler som en brikke i sitt spill. Maj Britt og von Borring blir etter hvert venner og de reiser alle sammen av gårde i Maj Britt sin Volvo. Det er i ”Volvo lastvagnar” det kommer fram at Doppler heter Andreas Doppler. ”Volvo lastvagnar” skildres også to FORSKJELLIGE miljøer. Det ____ er der hvor Maj Britt og von Borring bor. Det er et sted langt INNE I skogen et stykke utenfor hovedveien. Maj Britt og von Borring er naboer. Dette stedet er på mange måter stedet for de originale menneskene som gjør det de vil uten å tenke på hva folk måtte tro, mens byen som i ”Doppler” var et sted for de flinke. Som nå også fremstår som et sted for de orginale. For nesten alle karakterene vi møter i Volvo lastvagnar framstår som ”utskudd”. Litt UVENTET begynner ikke boken med Doppler, den begynner med enn nittitoår dame som heter Maj BRITT. Også denne boken starter in medias res. Maj Britt har mistet retten til å ha undulat etter Å ha kuttet av dem deler av nebbet. Hun savner undurlatene så mye at hun benytter dagene til å høre på musikk og røyke hasj. Maj Britt og hennes jevngamle nabo von Borring er ikke venner. Von Borring er en speider som sover ute og har ekstremt rare spisevaner, han er i tillegg veldig engasjert i fugler. Et godt stykke inn i boken dukker Doppler opp. Han kjemper tilsynelatende ikke lenger mot samfunnet. Han har blitt en tafatt og utslitt mann uten evne til Å sloss for noe som helst. Andreas Doppler slik vi kjenner han fra boken ”Doppler” er ikke slik vi husker han og han blir raskt forlatt av SINE disipler, elgen Bongo og sønnen Gregus. Her er det et frampek i teksten som forteller at Doppler kommer til Å flytte hjem til kone og barn om et halvt års tid. ”Doppler vet det naturligvis ikke ennå, men jeg (som skriver dette) vet det” Bokens første høydepunkt er DA Doppler legger en død trost på trappa til von Borring etter å ha blitt overtalt av Maj Britt. Doppler tror han har kommet seg ubemerket unna ved Å GJEMME seg bak trappen til von BOORING, (OBS KOMMAFEIL) men det har han altså ikke. Siden von Borring er speider er han pliktig til å hjelpe Doppler om han vil ta i mot hjelpen hans. Doppler svarer ”JEGvet ikke hva jeg trenger, (OBS KOMMAFEIL) men hjelp høres ut som en god BEGYNNELSE”. Dette er et vendepunkt i teksten. Doppler slutter Å røyke HASJ og blir igjen bitt av flinkhetsbasillen. Det kommer helt naturlig for han, for det dette er det han kan. Tidligere i teksten sto det ”DET er få ting som er så effektivt som gjennomtenkt barneoppdragelse” dette er et frampek som forteller oss at Doppler igjen kommer til å bli flink og dette vendepunktet understreker dette. Fra nå av gjør Doppler alt han kan for Å tilfredsstille von Borring, helt frem til Doppler møter Maj Britt. DA disse møtes så oppstår en lojalitetskonflikt hos Doppler. Hva gjør han nå? Jo Doppler tar med Maj Britt til von Borring og en ny trio er skapt. De reiser av gårde i Maj Britts avdøde ektemanns gamle VOLVO lastvagnar, ikke ulikt slik som trioen i ”Doppler” dro av gårde inn i skogen. Von Borring skal se på fugler, Maj Britt skal oppsøke kjærligheten hun har til en ung afrikansk mann som hun møtte i hasjrus og Doppler skal, om vi tar Erlend Loes tidligere KOMMENTARER i betraktning, hjem til kone, barna og flinkeheten. Om vi slår sammen ”Doppler” og ”Volvo lastvagnar” så får vi en sirkelkomposisjon. (DET MÅ DU FORKLARE HVA ER, ELLERS SER DET PLAGIERT UT..) Erlend Loe bryter mange normer og regler med sin SKRIVESTIL ( IKKE R)l i denne boken. For eksempel går han utallige ganger inn i teksten og sier sin mening eller like ofte mangel på mening ”jeg som skriver dette…”. Hans mål er Å ikke tenke på samfunnets litterære normer, han ønsker Å bli så revet med av det han skriver at han selv mister kontroll over teksten. Dette tar oss tilbake til flinkheten som Doppler sloss mot i romanen ”Doppler”, men i ”Volvo lastvagnar” er det kanskje mest den litterære flinkheten som blir belyst. I tillegg prøver Erlend Loe Å være orginal med Å konstant har fotnoter der han utdyper ting han har nevnt på forrige side. Dette skjer utallige ganger igjennom boken. Denne romanen er egentlig todelt. Det ene delen er hva karakterene i boken gjør og den andre delen er det Erlend Loe bryter inn i teksten og forteller oss, med å bruke ”jeg som skriver dette…”. I denne delen tar Erlend Loe et oppgjør med alle som måtte mene noe om han eller hans FORFATTERSKAP (ETT ORD). Erlend Loe går også imot janteloven ved Å la sitt egent FORFATTERNAVN ( ETT ORD) vinne en diskusjon mellom Maj Britt og Doppler om hvilket land som er best av Norge og Sverige når det gjelder litteratur: «Og så har vi Erlend Loe. Det er han som skriver dette. Uten han ville vi ikke eksistert. Det forandrer saken, sier Maj Britt.» Dette viser Loes evne til å la humor og overraskelser i teksten gå hånd i hånd. Von Borring er symbolet på overmakten. Som en lærer er for en usikker lev eller en forelder er for et barn. Doppler stoler blindt på von Borring og lar von Borring forme han slik han selv ønsker. Von Borring greier og få Doppler på beina igjen med en del ufine metoder. Som for eksempel BUKSEVANN ( U, IKKE O). Maj Britt blir symbolet på frihet, hun gjør som hun vil uten å ta hensyn til hva folk måtte tro. Hun står for sine fikse ideer og kjører sitt eget løp. Slikt står det respekt av. ”Doppler” er skrevet i personal synsvinkel, noe som gir oss godt innblikk i hva Doppler ønsker og vil. UTEN denne synsvinkelen så hadde sannsynligvis ikke Doppler fått fremstå som så smart og dyp, dette kommer tydelig fram i ”Volvo lastvagnar” som har en autoral synsvinkel. Vi ser tydelig at Dopplers KARAKTER ikke fremstår like bra når vi ser han i en annen synsvinkel. Mange er til og med skuffet over Doppler i ”Volvo lastvagnar”. Erlend Loe bruker ofte naive hovedpersoner til å formidle sitt budskap. På bakgrunn av denne analysen har jeg kommet fram til at Doppler flytter ut i skogen fordi han ikke lenger orker å være flink. Han har et behov for og finne ut hvem han selv er uten og trenge Å bekymre seg for hva samfunnets normer sier at han skal være. Vi lever i en ekstremt MATERALISTISK verden, der det ikke er store åpninger for å være annerledes. Alle higer etter idealet om å være gift ha to barn, hund, stasjonsvogn, hus og godt betalte jobber og aller helst en hytte eller to. Det sier seg selv at dette ikke passer for alle, spesielt ikke i (ET ORD FOR MYE HER) et samfunn med så mye psykologisk presentasjonspress (DET HETER PRESTASJONSPRESS) som vi har her. Doppler er rett og slett ensom på tross av at han har ”alt”. Ensomhet kommer ofte ikke bare av mangel på mennesker Å omgi seg med, men oftere av å ikke være tilfreds med seg selv og de valgene man har tatt. Jeg tror det er derfor Doppler trenger mye på å være alene og gjøre ingen ting, for på den måten finne ut av hva han ikke liker med seg selv. (TUNG SETNING) Han trenger Å leve litt, prøve FORSKJELLIGE ting og bryte noen grenser og være litt ”vil og gal”. En del av problemet er at han helt fra han var liten har blitt ”programmert” igjennom gjennomtenkt barneoppdragelse til å alltid gjøre det som forventes av han. Da er det ikke bare å gjøre om på dette. Det kreves INNSTAS (EN T) og styrke. Doppler legger stor vekt på at han ikke liker folk, men jeg tror ikke det er ENKELTINDIVIDET ( ETT ORD) han misliker (KOMMAFEIL) men flokken av mennesker som går i samme RETNING uten å tenke igjennom hvorfor de gjør dette. Han er nemlig for Å tenke selv, stå opp for seg selv og tørre og gjøre det man selv ønsker og har behov for, men kanskje mest av alt trenger Doppler Å føle at han trengs. Han TRENGTE ikke faren sin, han kjente han ikke en gang. De levde bare side om side og jeg tror det er dette som gjorde at han knakk. Han innså at om han forsvant så ville det heller ikke være noen som kjente han ORDENTLIG. OG som så mange mennesker reagerer med når de innser at de ikke trengs (KOMMAFEIL) så drar de. Som i dette tilfellet er ut i skogen i håp om å bli en del av noe stort som i dette tilfellet er naturens kretsløp. (TUNG SETNING, SKRIV OM) mortilgunnar [svar på dette innlegget DETTE VAR DET JEG RAKK, VELDIG GODT SKREVET, SOLID ANALYSE! SE RESPONSEN MIN PÅ DEL 1 OGSÅ ANG. MELLOMTITLER OG DISPOSISJON. NÅ MÅÅÅ JEG SLUTTE:-) LYKKE TIL!
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 Beklager at jeg driver med dytting av denne, er bare viktig at mortilgunnar ser den da jeg tror hun skal levere særemnet sitt i morgen:-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 takk :-) du er snill :-)
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Jeg kjeder meg, skjønner du:-) Dette er jobben min, men er i permisjon nå, så har litt "rettekløe" i fingrene, hi-hi.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 hehe... akkurat sånn er læreren min også "jeg skal ikke rette, jo jeg må...hehe" tror du jeg klarer og få en 3 på denne oppgaven?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå