Gå til innhold

Barneastma?


Monica_og_Michael_Andrè

Anbefalte innlegg

Hei! Har vært med lillemann til legen i dag pga feber over en liten periode nå. Der sa hun at han enten hadde bronkitt eller barneastma. Fikk bricanyl flytende og har begynt med dette nå. Er det flere som har/har hatt barn med barneatma, og er dette noe de vokser av seg? Må bare legge til at han er prematur og lå med respirator 2 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan ikke svare på smp ditt, for lurer litt på dette selv. har ei jente som har vært lenge forkjølt nå, og vært hos lege flere ganger.de sier d bare er langvarig forkjølelse( 6 uker!!)

hvordan sympt har barnet ditt på astma?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han hoster veldig, og det er slimete. Hoster så han brekker seg noen ganger stakkar. Hun lyttet på brystet og hørte det surklet. Hun kunne ikke si om det var astma eller bronkitt enda. Det ville tiden vise etter endt pencilin kur. Håper de finner ut noe om jenta di snart, 6 uker var veeldig lang tid da! De må jo gjøre noen flere prøver for å finne ut noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars! e han gammel? samme har mi, veldi mye hoste, variert litt me snørr. ja, e lang tid, ska t legen ijen mandag. men ska sies at ho har en storebror som går i barnehagen, og vi e daglig innom der, går jo mye forkjølelsa der! men har astma selv, så sjansen e jo der.

Håpe dem bare e forkjølt da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir 10 mnd på onsdag, og har ikke vært dårlig før. Så etter 4 dager med feber (ca39 grader) så dro jeg til legen i dag.. Han har også mulig ørebetennelse på ene øret:( hadde gjerne hatt det i stedet for han ja, er så fælt når han bare skriker og skriker. Vet ikke helt hva men skal gjøre for å trøste heller..

Barnehage ja, jobbet i barnehage før svangerskapet med Michael og har aldri vært så mye dårlig i hele mitt liv:) Kan nok godt være storerbror som smitter jenta da ja:) Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI!

Dattern min er straks 11 mnd, hun er også prematur, lå med cpap i 6 dager. Etter å hatt 3 runder med brokiolitt og innleggelser på sykehuset i løpet av 2 mnd, ble hun utredet for barneastma. Pappaen har også hatt barneastma, han har vokst det av seg. De sier at sjansen er stor for at de vokser det av seg, men at det er veldig forskjellig hvor lang tid det tar. Hvor mye for tidlig er sønnen din født? Hvilket sykehus var dere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og takk for svar:) Michael kom til 10 uker for tidlig, og lå 2 døgn i respirator pga en operasjon. Fikk tunge smertestillende så han fikk ikke til å puste selv. Lå med cpap 4 dager etter det. Han ble født i Trondheim, St.Olav. Hvor tidlig kom datteren din og hvor ble hun født da? Jeg har selv hatt astma, det spiller vel sikkert en rolle det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed for en uke siden at tulla mi har astma... Det kunne vist nok legen si etter å ha lyttet på henne i fem sekunder. Fikk forebyggende astmamedisin og akuttmedisin... Det begynte med en forkjølelse, og så plutselig en dag peip det veldig når hun pustet. Er nå ikke så sikker på at tulla mi har astma, så jeg skal til en ny lege på onsdag. Tulla mi er 4 mnd... Ikke noe moro at de skal gå på medisin for noe de ikke har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, HI, arv er en faktor, og i tillegg er de født for tidlig noe som gjør at luftveiene deres er litt skjøre. datteren min har i tillegg hatt RS viruset i vinter det regnes også med som en faktor.... Hadde pustebesvær/astmaanfall de gangene vi ble lagt inn.

 

Hun er født i uke 29+6, men var veldig liten når hun ble født. Heldigvis gikk og går alt bra. Vi lå på Ullevål, kjempefornøyd med oppholdet der.

 

Er veldig fint å utveksle erfaring med andre prematur-mødre, vi har kanskje litt mer og andre bekymringer enn fullbårende mødre, i hvertfall jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på 10 mnd som har siden han var 4 uker hatt gjentatte perioder med langvarig og stygg hoste, spesielt på natten. vært hos lege flere ganger for dette og han så bare at dette var en virusinfeksjon. Han har ikke hatt feber i disse periodene. Legen så også at det måtte være 3 slike perioder før man utredes for barneastma. Han har hatt flere enn 3 slike episoder og tilslutt fikk vi henvisning til utredning. Har begynt på astma medisin i påvente av dette.

Må legge til at han hele tiden har vært veldig urolig og utilpass,noe vi også har tatt opp med legen flere ganger. For noen dager ble endelig dette fanget opp og en barnelege henviste han videre for utredning av refluks. Astma symptomer med stygg hoste kan være et tegn på refluks fordi magesyre kommer opp i spiserøret og spesielt når de ligger og sover kan dette komme feil, ned i luftrøret og dette kan føre til stygg hoste.

Må bare fortelle dette, siden dette kan forveksles med astma. Men selvfølgelig må man jo se på andre symptomer også. Gutten vår har hele tiden gulpet masse, aldri likt å ligge på rygg og vært veldig urolig og utilpass.

 

Lykke til hvertfall og håper dere finner ut av det.

Ganske vanlig at de vokser det av seg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spekulerte litt på dette jeg også, han har ikke vært syk tidligere. Leste litt på lommelegen og der sto det at ved flere tilfeller av "bronkitt" måtte barnet undersøkes mht astma. Synes det er litt rart at Michael kan få diagnosen etter litt lytting, og surkling i brystet i noen dager. Men selvsagt vet legene mer enn meg. Det er kanskje en annen type pip i brystet ved astma enn ved vanlig forkjølelse som jeg ikke vet. Synes det er kjempebra at han har fått bricanyl hvis det viser seg at det er astma. Den skal kun gis hvis han er veldig tett i brystet. Blir spennende å se når vi er ferdig med pencilin kuren om den har hjulpet. Da var det vel snakk om bronkitt og ikke astma. Får håpe at jenta di ikke har astma da, at det er snakk om en vanlig forkjølelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode svar! Jeg skal følge med hvordan det går videre med Michael etter endt pencilin kur. Blir han ikke bedre i brystet da må jeg gå videre med det. Det med gulping ja.. Michael har fått vannhode, og de sier at ved vannhode gulper de mere. Han har hele tiden gulpet, men jeg trodde ikke det kunne ha noe med hostinga å gjøre. Man lærer så lenge man lever;) Håper legene finner ut hva det er i hverfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du!

Vet ikke så mye om barneastma, men var med lillemann på fotsoneterapi pga magen rundt jul, og hun vi var hos nevnte at man ikke bør vaske gulvene med grønnsåpe!

Og jeg som trodde det var så fint...

Det var vissnok fordi grønnsåpen legger igjen et belegg på gulvet som avgir gasser som ikke er bra for babyer. Dette gav tette luftveier og ble ofte forvekslet av legene som barneastma...

Jeg vet ikke om det er noe i dette i det hele tatt - og mener overhodet ikke å motsi legene - men bare i tillfelle det kan være noe i det vasker jeg nå med Ajax i stedet...

Verdt et forsøk?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...