Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Gutten min (3mnd) har favorittside og legger seg alltid til høyre. Vi har lenge prøvd å stimulere han til å snu seg andre veien, uten noe særlig hell. Tok det opp med helsesøster når han var 8 uker og fikk da beskjed om å se det an til 3mnd kontrollen. På 3mnd kontrollen var det forverret og vi fikk henvisning til fysioterapeut. Var til fysioterapeuten på helsestasjonen i dag og fikk øvelser vi skal gjøre med han, Hvis det ikke hjelper blir det henvisning til manuell terapeut. Man kan tydelig se at hodet har blitt skjevt og det har også påvirket ryggen. Er så bekymret for at han ikke skal bli helt frisk av dette. Noen som har opplevd det samme? Er usikker på om vi i tillegg bør oppsøke kiropraktor eller lignende og betale for det selv?
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Manuelterapaut er bedre enn kiropraktr, så ville prøvd det først evt. et tips om natten er å ta et stort badehånkle, brett det litt og rull så hardt sammen og legg rullen under lakenet på den siden babyen snur seg mot. Når du legger barnet så legg han helt inntil rullen med ruggen mot den, altså litt på siden andre vie da, da vil han ikke klare å snu seg tilbake igjen. Vi gjorde dette med mini som hadde yndlingsside og det hjalpt veldig :-)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 3 mnd gammel kan det helt klart være lurt å ta en tur til en kiropraktor som jobber med barn... Noen barn har jo låsninger i nakken, og da vil det hjelpe på behandlingen å få løsnet på de, uansett!!! Skader uansett ikke å kontakte en kiropraktor og få en vurdering... Det vil være verdt de kronene det koster hvis det funker...
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Manuelterapauter kan også løse opp låsninger, altså knekke opp, så ville nok heller satset på det, disse er som regel også spesialiserte på slike babyer, men ikke alle som har yndlingsside har Kiss/Kid, vi var med mini (han hadde mange "symptomer"), men var ikke noe stivhet elelr låsninger på ham, han bare trivdes best ene veien rettog slett :-)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 Vi var på kontroll hos legen i dag anng akkutat det samme. Var hos helsesøster på 3 mnd kontroll forrige uke. Hun fokuserte på liten anntydning til"banan form" på ryggen og ville at tassen skulle ha fysio timer med øvelser for å rette opp, mens legen i dag henviste til ultralyd på Ullevål for å kontrollere hoftene. Han ser like godt til begge sider, men sover alltid med annsiktet mot venstre og foretrekker å se den veien ellers også, selv om vi stimulerer høyre siden med lyder og leker... Jeg selv ble litt forvirret...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Det var jeg som skrev Hovedinnlegget. Takk for mange svar. Alva: Takk for tipset om håndkle, men jeg forstod det ikke helt. Skal det bare være bak ryggen? Det er bare hodet han snur den ene veien, ikke resten av kroppen. Kjempefint hvis du kan forklare litt nærmere. Vurderer om jeg skal la han sove litt i vognbaggen på natten, den er jo mye smalere enn senga og da kan jeg gjøre som jeg gjør når vi er ute og triller: legger en bamse ved siden av hodet hans slik at hodet er i midtstillingen. Men det er mulig han ikke vil like å ligge hele natten i vognbagen når han har blitt så stor. Det gir jo begrenset bevegelsesfrihet.
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Er ikke så flink til å forklare, men skal prøve. Ta et stort hånkle, og så bretter du det dobbelt, evt en gang til dobbelt (kommer an på størrelsen) og så ruller du det sammen til en pølse. Da vil lengden på håndkle være ca 50-70 cm alt ettersom. Legg det under lakenet hele veien fra oppe med hodegjerdet og nedover så langt det rekker. Når du legger babyen inntil med ryggen til og han prøver å snu hode vil han bli stoppet i midtstilling av håndklerullen, han vil antagelig ikke klare å vri hode helt over på yndlingsside sin. Du må nesten bare prøve deg litt frem :-)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 dytter for å høre enda flere erfaringer
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 Jeg ble henvist til fysioterapeut på helsestasjonen, og begynte behandlingen da min gutt var 2 uker. Vi fikk anvisning på tøyeøvelser, som sikkert er greit hvis det "bare" er favorittside, men hvis det er låsninger vil tøyingen gjøre vondt verre. Dette skjedde hos oss:( Vi tøyde, og jeg støttet opp med pute, stimulerte den siden som ikke var favoritt etc. Ikke noe hjalp. Tilslutt fikk jeg nok, og bestilte time ved Barneklinikken, hos Ute Imhof som er spesialist i fysioterapi, og har veldig god kompetanse på kiss. Han var da 5 mnd. Han fikk behandling der hos manuellterapeut, og jeg merket god bedring allerede etter en behandling. De fant låsninger i nakke, brystrygg og bekken:( Full kiss-diagnose (I og II). Vi betaler ikke for manuell terapi, men jeg har valgt å la Ute Imhof behandle han med fysioterapi, det koster 300 kr gangen. Stoler ikke lenger på helsestasjonen, og når han ikke fikk rett behandling før han var 5 mnd, bør man følges opp av fys pga kroppen skal "lære seg" å bevege seg uten låsninger:) Nå er han 1 1/2 år, og går hvert halvår til sjekk hos Ute. Hun har også som sagt funnet låsning i bekkenet, som ga seg utslag i litt skjev hofte og gange. Dette er rettet opp:) Anbefaler sterkt å ta en time hos manuell terapi, gjerne som har erfaring med kiss. Se kiss-kidd.no, ev barneklinikken.com hvis du bor i oslo. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 Hei, vår gutt har også en favorittside og er skjev i hodet (den ene siden er litt mindre enn den andre). Jeg har nevnt det for helsesøster og fysio på helsestasjonen, men de så ikke problemet. Det er bare så altfor dårlig for det synes tydelig med det blotte øyet. Det endte med at vi tok kontakt med en osteopat vi kjenner. Der har vi vært til behandling tre ganger og vi ser store forbedringer. Han var bare 4-5 uker gammel på første behandling, så vi var tidlig ute. Osteopaten sier også at hodet er den øverste ryggvirvelen, så skjevheter der kan forplante seg videre ned i ryggsøylen. Skjevheter i hodet kan i værste tilfelle føre til at hjernen ikke får nok plass til å vokse noe om igjen kan føre til problemer med motorikk/ språk e.l (avh av hvilken side det er på). Skjevheter i kroppen blir ikke bedre av seg selv og det kan bli låsninger osv av det. Jeg sier ikke dette for å skemme deg, det høres så skummelt ut. Det er veldig vanlig å være skjev i hodet uten at det medfører problemer senere. Det går seg som regel til mens de vokser. Men vi valgte å få gjort noe med det sånn i tilfelle...... Så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en osteopat, du kan jo lese litt på nettet om hvordan de behandler og hva det går ut på. Vi er knallfornøyd ihvertfall. Lykke til, håper babyen blir bra
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2008 #11 Skrevet 12. februar 2008 Jeg skrev hovedinnlegget. Hva gjorde Osteopaten? Vi har ny time til fysioterapeut om 1 uke, hvis det ikke er noen forbedringer da kommer jeg til å be om den henvisningen til manuell terapeut. Og får vi ikke det betaler vi selv og oppsøker hjelp selv. Men jeg er usikker på hva vi bør oppsøke? Har lest om Barneklinikken og Ute Imhof, men det virker ikke som gutten vår har KISS/KIDD. Har også funnet noe på nettet som heter Bekken&Barn som er kiropraktorer og fysioterapeuter. Kan jo ikke overbehandle heller?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2008 #13 Skrevet 12. februar 2008 siden vår gutt bare er skjev i hodet har han bare blitt behandlet i hode. Osteopaten skyver på platene i hodet og drar litt i nakken. Platene ligger ikke helt som de skal. Og så trykker han litt i ansiktet, siden det er ujevnheter der (kinnben). Han maniuplerer rett og slett ting til det er der det skal være. Siden hodene til så små nesten er som "smør", kan vi faktisk se forskjell fra før og etter en behandling!! Han har også sjekket nedover ryggen og hofter om alt er som det skal være, og det er det. Du kan jo lese litt om det her: http://www.osteopati.org/hva-er-osteopati/
prinsessapåberget Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Hei! Min datter slet med det samme. Vi gikk hos fysioterapaut fra hun var ca 1,5 mnd gammel til hun var 3 mnd, fysioterapauten mente hun hadde stor fremgang, men det mente ikke vi. I perioder hadde vi store problemer med amming fordi hun ikke ville vri seg mot venstre. Da hun ble 3 mnd bestilte vi derfor time hos kiropraktor. Vi vurderte også manuell terapaut ettersom vi ville fått dekket utgiftene til dette, men vi synes ventetiden var for lang. Kiropraktoren brukte ikke et minutt en gang på fastslå at hun hadde en kraftig låsning i nakken. 14 dager og 5 behandlinger senere var hun helt fin, og det har hun vært siden. Hun er 7,5 mnd nå.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 Jeg skrev hovedinnlegget, tusen takk for fine tilbakemeldinger. Kan noen av dere anbefale en osteopat eller kiropraktor i Oslo som er flink med spedbarn?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Skrev du et annet innlegg også? Hvis du vil gå til osteopat, er andrea ved majorstuen osteopati veldig flink, har sett innlegg fra mange som er veldig fornøyd der. Link: http://www.majorstuen-osteopati.no/frameset.html?=terapeuter.html Ser at de har egen osteopatisk barneklinikk. Tlf: 23 21 38 00
klar for #2 Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 Gutten vår hadde favorittside. Ble henvist til manuell terapeut av fysio på helsestasjon og etter første behandling kunne han snu hodet begge veier. Da var det bare opp til oss og legge fra han vanen det var blitt å snu hodet kun en vei.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #19 Skrevet 13. februar 2008 Syns det høres ut som kiss jeg, men HI mener at det ikke er det:) (se tidligere innlegg)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #20 Skrevet 13. februar 2008 Du trenger ikke henvisning til mt. Jeg ringte direkte og fikk komme etter en uke. Har vært i dag, og sønnen vår har en liten låsning i nakken og til høyre side. Dette tok ikke hs noe særlig alvorlig når jeg nevnte det, men hun jeg var hos i dag sa det var bra jeg kom nå. Viktig å stole på morsinstinktet Hadde hvertfall ringt mt for å høre litt
Gunda Gråtass Skrevet 13. februar 2008 #21 Skrevet 13. februar 2008 Har akkurat samme problemet, bare at mi foretrekker å ligge med hodet vendt mot venstre. Hu er bare 11 uker, men har tenkt å be om henvisning til fysioterapeut når hun skal på kontroll om 1,5 uke. Hodet er litt skjevt til henne også..
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #22 Skrevet 13. februar 2008 det må være KISS..... ta ungen din med til en barsels pleier..
annie-77 Skrevet 13. februar 2008 #23 Skrevet 13. februar 2008 Hei. Kanskje litt seint for dere, men kanskje det hjelper så ikke det blir værre. Vår helsesøster sa at; ungene snur seg mot lyset når de sover. Så snu sengen og sett glipe på døra ut til lyset i gangen. Etter og ha snudd hode til ene siden hele tiden når hun sov de første tre ukene, snudde vi vogga i stua slik at lyset kom inn fra den siden hun ikke pleide og snu hodet til - og ganske riktig snudde hun nå hodet den veien. Og trikset med døra på klem funka på nattestid. Verdt et forsøk :-)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #24 Skrevet 22. februar 2008 For all del: ta en skjekk for mye hos en manuell terapeut enn å la være og skulle angre etterpå og stol ikke på helsestasjonen, det er ikke sikkert de kan noe om KISS eller vil vite av KISS i værste fall! Det er gratis med behandling hos manuell terapeut for barn under 12 år. Se kiss-kidd.no for en i nærheten av der du bor. Vær klar over at: -Manuell terapauten kan behandle låsninger som sitter høyere opp i nakken enn det kiropraktorer gjør (det var derfor kiropraktoren vår ikke fikk løst opp nok i nakken til vår datter og hun ikke ble bra). -Ikke alle fysioterapauter kan noe om KISS og enkelte øvelser er mer effektive enn andre, bla Voitametoden. Vår jente kunne ikke snu hodet til venstre og alle tipsene om å vende andre side mot lyset og stimulere fra motsatt side funket aldri. Vi ble nektet fysioterapi på helsestasjonen, men var hos kiropraktor på eget initiativ som klarte å få henne til å snu hodet begge veier. Etter at vi flyttet og kom vi til bydelsfysioterapauten fra hun var 3-6 mnd. Men der ble hun bare feilbehandlet: lagt på magen og fysioen så på stoppeklokka si til hun en dag sa hun var bra, noe vi betvilte. Det nytter ikke å gjøre slikt med Kiss-barn som har låsninger i nakken, det gjør dem bare vondt! Ingen på helsestasjonen sjekket nakken hennes på 6 måneders kontrollen og det kan ikke fysioterapauten gjort heller. Da hun var 8 1/2 mnd ville vi ikke lenger høre på at det er normalt at noen er senere enn andre med å snu seg og vi fikk tips via noen kjente om at vi burde få sjekket henne for KISS. Etter en behandling hos manuell terapaut var hun merkbart bedre og kunne ligge ti minutter på magen. Etter tre behandlinger kan hun ligge på magen i en time, snu seg fra rygg til mage og rotere begge og ikke minst holde hodet kontrollert og løfte nakken. Men hun ligger langt etter muskulært og vi går til fysioterapaut Ute på Barneklinikken paralellt, siden vi ikke lenger har tillitt til helsestasjonen. Det koster nå 400,- pr gang, men man kan skrive av dette på skatten. Ute er den fremste eksperten på KISS her i landet og kan anbefales på det varmeste! Håper dere finner ut av det!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #25 Skrevet 22. februar 2008 Jeg går også til ute, har heller ikke tillit til helsestasjonen. Fys på helsestasjonen sjekket nakken grundig en gang pga han bare hylte fra han kom inn på rommet, var ikke mulig å få gjort noe med han. Etter grundig sjekk spurte hun om jeg hadde hørt om kiss, og i tilfelle "er det IKKE det han har". Ble tilslutt erklært frisk da han var 5mnd, jeg var ikke fornøyd og ringte selv til ute. Kan ikke få fullrost de på barneklinikken godt nok, vår har blitt helt fin og det er takket være hjelpen vi har fått der:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå