ME :) Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Han veier 8,2, og følger ikke sin egen kurve, den har stangnert. Fikk beskjed om å prøve å gi ham mer mat. Noen tips? Dagens kosthold: Morsmelk kl 07 1,5 skive Brød m leverpostei/kremost u. smør kl 09 grøt kl 13 middagsglass + frukt / det vi har til middag kl 16.30 grøt kl 19.30
Tommage♀♂ Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Litt banan eller annen frukt/yoghurt mellom brødskiven og grøten, smør på skiven. Kok grøten på melk kanskje?
selfangerkjerringa Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 Hva med å bruke smør på brødskiva? Prim er også næringsrikt pålegg. Du kan også gi ham ei ekstra flaske melk til kvelds. Framskynde grøten litt, og gi flaske (eller pupp) rett før han legger seg.
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Hva med å legge inn noen mellommåltider med frukt, yoghurt o.l.? Har null erfaring med dette, men det som slo meg var vel rett og slett å spise oftere. Det er jo en ganske lang og gjerne aktiv periode fra 9-13.
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 Ville tatt på smør og begynt med kumelk i tillegg til amming. Gi h-melk siden han er så liten. Har en 1-åring selv og han veier 12 kg... Han får ikke h-melk ;-)
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Tja, du kan jo f.eks begynne med smør på skiva? Ha ei skje nøytral olje i grøten og middagsglasset, så lenge det er sunt fett han får i seg trenger du overhodet ikke være redd for å tilsette olje etc. Omega 3 og andre fettsyrer er kjempebra for hjerneutvikling hos småbarn også. Avocado er en god kilde til omega 3, og er kaloririk. Avocado på brødskive eller som mellom-måltid? Du kan også vurdere å tilby flere små mellom-måltider, f.eks mellom skiva klokka ni og grøt 13.00. Lykke til!
ME :) Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2008 Takk for gode og raske tips. Har (som dere kanskje skjønte siden jeg skrev d) tenkt på smør på skiva Ga han 5 måltider før jul, men fikk beskjed å kutte ned til 4 for at han skulle spise mer til hvert måltid. Mellommåltid er greit det, men da spiser han ikke en full porsjon grøt til neste måltid... Glemte å skrive d, han får pupp etter grøten til kvelds. Får ellers vann og drikke, men skal beg m kumelk nå
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 Har hatt samme problemet jeg, jenta var 7,3 på 1-års. Jeg blanda olje og smør i grøt, kremfløte i melk og middag osv osv. Tenk kalorier hele veien. Var hos barnelege nå i januar og hun likte å høre det ihvertfall.
anonym dib'er Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 Fikk du ikke råd om å ta han med til fastlegen for å sjekke at han er frisk? Det tipset har jeg fått med begge mine når de har stagnert, og begge har faktisk vært syke... Kan være noe så enkelt som jernmangel... Uansett er det greit å sjekke det ut. Jeg ville forøvrig som flere har sagt gitt flere måltider. Her har vi tre timer mellom vært måltid, og det fungerer kjempebra, spiser faktisk mer når det er kortere tid mellom måltidene! Her er de først pupp, så frokost sju, halv åtte, formiddagsmat ti, halv elleve, formiddagsmat to halv to, pupp rundt fire, middag fire, halv fem og kveldsmat halv sju, sju, og pupp etter det. Vet ikke om du gir han mat til han slutter å spise eller bare gir han fast den mengden? Du kan i hvert fall helt klart la han spise til han stopper (er ikke alle som gjør det).
ME :) Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. februar 2008 Takk, nå skal jeg ut å kjøpe avokado og smør. Sa til hs at jeg hadde prøvd litt h-melk i dag morges for 1. gang, men hun sa de anbefalte ekstra lett melk. prøvde å si at h var bedre siden han er slank, men d synes ikke hun... det hører med til historien at min hs ikke er flink i det hele tatt, men d blir jo til at man hører litt på henne. særlig siden jeg ikke har vært hos dere og fått råd siden jeg var gravid Takk, takk (Flere råd mottas også m takk)
ME :) Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2008 Gir han så mye han orker til hvert måltid (og lurer i han litt til som regel). Var hos barnelege også i dag, og han sa han skulle utredes hvis det ikke var bedre i mai, men kurven var LITT på vei oppover, så...(men har jo jernmangel selv i perioder, så kanskje jeg skulle tatt en test. Takk for tipset)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå