sundog Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 HEI DERE! Jeg leser flere innlegg her om trassalder.Min lille prinsesse er litt over 2 aar, og er absolutt i trass alder naa. Vil ikke ditt og datt ,og vil bestemme mye i dagliglivet.Legger seg ned og hyler og skriker. Naar det paagaar som vaerst ,er situasjonen ikke noe hyggelig og jeg blir sint selv. Noen ganger tenker jeg at jeg ikke er konsekvent nok i barneoppdragelsen, at det noen ganger er saann og andre ganger saann. Men kjaere dere medsöstre der ute, man kan vel ikke vaere like konsekvent bestandig,eller ?? Er det bare meg som föler at man til tider ikke klarer aa vaere like konsekvent med barna bestandig! En gang av og til faar hun sin vilje ,og jeg gir meg.. er det feil ?? Jeg tenker liksom ,det kan jo hende hun har "litt"rett , hvis hun faar sin vilje ,saa kan vi avlede hele situasjonen. I natt feks. vaaknet hun naar vi skulle gaa og legge oss ca 23:00. Hun ville staa opp, jeg sa :"nei jenta mi, naa er det natta, og alle sover.Naa maa du ogsaa sove". Da ville hun inn i vaar seng. Vi prövde, men hun ville bare leke.. Jeg bar henne inn paa barnerommet igjen, og sa:" da maa du sove i din egen seng jenta mi". Protest og hyl og skrik... Jeg sa vil du ha litt vann er du törst kanskje. Neeeeiiii, ville ha melkeflaske. Det endte med at min mann ,maatte gaa ned paa kjökkenet og koke opp vann ,for saa aa gi jenta en flaske med melk. Etter en stund og litt mer grining sovnet hun. Men slike hendelser ,er for oss helt uvanlige. Er jeg med dette ikke konsekvent nok ?? Jeg blir litt usikker her naa, siden, alle sier og man leser at man MAA vaere veldig konsekvent med smaa barn. Kjenner noen seg igjen eller ??
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Hei. Jeg synes man bør være konsekvent i de situasjoner man har bestemt seg for å være det, og andre ganger la den lille få viljen sin hvis situasjonen er riktig (vet ikke om jeg hadde laget melk til den lille midt på natten da..hehe). Jeg mener altså at hvis man først har sagt nei en gang, så må man stå for det valget og ikke gi seg. Hvis barnet hyler og hyler til det får viljen sin, ja da skal jeg love deg at det vil hyle og hyle for å få viljen sin neste gang også, da har jo barnet skjønt det slik at hyling da får jeg viljen min Så ta dine kamper med omhu, men la henne bestemme litt også. Men nei er et nei...ikke endre på det når du har først sagt det.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 Jeg her nettopp vert på seminar med Jesper Juul, en kjent dansk barnepsykolog eller hva han no er. Han har iallefall greie på barn og oppdragelse, og har skrevet menge bøker. Han sier at jo, det er bra å være konsekvent, men barnet MÅ lære seg og forholde seg til at man ikke altid er konsekvent også.
Kjeksa Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Syns dette var greit. Dere kom frem til et kompromiss. helt greit det av og til
Guttemamma x 3 Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Verden er ikke helt konsekvent og det synes jeg godt de kan lære mens de er små. Har møtt noen barn som er veldig konsekvent oppdratt og de blir forvirret når de blir eldre og oppdager at det gjelder andre regler på skole, på besøk hos venner, o.s.v. Men, barn er forskjellige noen må kanskje ha mer konsekvent oppdragelse, som vår helsesøster uttrykte det "gir du dem lillefinger'n tar de hele hånda". Ser ikke bort ifra at vi hadde vært mer konsekvente hvis vi hadde fått et barn av den typen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå