La Perla Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Jeg leste på slankedebatten at en som visstnok er lege (Torkil etter eller annet), hevder at 90 % av vektreduksjon kommer av diett og bare 10 % av trening. Er dette virkelig riktig? Min erfaring er at både kosthold og trening er utrolig viktig. Hvis jeg trener mye, men ikke passer på maten, holder jeg vekten. Hvis jeg ikke trener, men er superforsiktig med kostholdet, holder jeg også vekten. Men for å GÅ NED i vekt MÅ jeg trener hardt (MÅ ha høy puls og bli sliten hver gang, samt trene ofte, helst hver dag eller annenhver) i tillegg til å være superstreng med hva jeg spiser. Hvis jeg er slapp med begge deler, går jeg selvfølgelig opp i vekt. Jeg synes det høres rart ut at trening skal være årsak til så lite av vektreduksjonen?
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Syns jeg også hørtes rart ut.... Jeg holder meg til å spise sunt og trene regelmessig jeg Funker for meg hvertfall!
~sjiraff~ Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 Kluet er jo mindre kalorier inn enn ut... Jeg gikk ned mye i vekt for en tid tilbake og var ikke akkurat super på å trene da.. Trente jo litt, men mest de dagene jeg visste jeg skulle skeie ut på kalorisiden. Altså spise mer enn hva jeg burde (fest, bursdag osv). Så i prinsippet skal ikke trening være nødvendig. Men samtidig så forbrenner man jo lettere om man har en del muskler (tror jeg) og det er jo bra for kroppen. Samt å være tynn og fullstendig uten muskler er jo ikke spesielt pent..
katlinka Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Mulig at en kostholdsendring vil føre til at kroppen langsiktig responderer bedre på trening/økt fysisk aktivitet og slik blir en svært viktig del (om ikke den viktigste) av vektreduksjonen... Bare en liten teori fra min side...
La Perla Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2008 Ja, men for min egen del (selv om det er totalt uvitenskapelig å referere til sine egne erfaringer), er det sånn at jeg rett og slett ikke har sjans i havet til å gå ned i vekt hvis jeg ikke også er flink til å trene. Man trenger jo søren meg omtrent ikke mat i det hele tatt hvis man ikke rører på seg.
~sjiraff~ Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Faktisk kan man spise vanvittig mye om man spiser riktig mat. Husker jeg virkelig slet med å få i meg nok mat de første ukene (fulgte VGs vekltklubb opplegget). Gikk ned i vekt osm bare pokker uten å trene noe spesielt.
Aug07+Mai10+Feb12 Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Vi må huske på at det er ikke så enkelt som bare å spise mindre kalorier enn man bruker.. spiser man for lite vil kroppen gå i "sparemodus"..her er det en veldig fin grense... I tilegg er det viktig å tenke på hva man putter i seg, man spiser ikke "sunt" selv om man spiser 2 knekkebrød med skinke til frokost, litt salat til lunsj osv... man må tenke på sammensetning av næringstoffene (protein,fett og karbohydrater) Spiser man f.eks for lite proteiner vil man etter vert miste muskelmasse og forbrenningen vil synke.. Vi kan tenke på musklene i kroppen vår som vår motor. Jo større motor man har jo mer "bensin" bruker man.. altså, jo mer muskelmasse man har jo høyere vil forbrenningen din være... Men tilbake til det du egentlig lurte på... ja, det viktigste når man skal gå ned i vekt er kostholdet. Man kan kun spise "sunt" uten og trene og likevel gå ned i vekt, men det er så og si umulig å gå ned i vekt om man kun trener men har et helt på tryne kosthold.. men uansett er det aller beste å gjøre begge deler.. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå