___ Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Hvis en del mødre i dag føler det unatulig å bruke puppene til amme med, da er det på høy tid vi begynner å gjøre noe seriøst med samfunnet vårt. Jeg tror vi må legge vekt på at nakenhet er natulig og at de ulike kroppsdelene har sin funksjon. Hvilke ting er med på å forme vårt kroppsbilde? Hva er det som gjør at noen synes det er pinlig å amme offentlig? Hvorfor synes noen det er viktigere å ungå hengepupper enn at barnet deres skal få mm?
katlinka Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Som med alt annet i naturen er det ikke for alle at alt faller naturlig; ikke alle føler for å reprodusere seg selv, ikke alle føler at det å amme barnet er naturlig etc. Ja, samfunnet kan ha sitt og si på slike følelser mtp. kroppsbilde og trender, men tror det er mye biologisk med i bildet også; noen er sjenerte, er naturveike osv. osv.... er så mye som spiller inn... Ikke alle kan eller vil amme barnet sitt og det tror jeg man bare må akseptere selv om man selv mener at mm og ammeprosessen er det mest naturlige.
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 Litt på siden, men jeg har tenkt litt på dette de siste dagene. Norge ligger jo på ammetoppen og mange av de jeg kjenner som kommer hit til skandinavia trekker frem at vi er så naturlige. Litt sånn naturkvinner. Det er ikke full krise om det regner i håret og at en gjerne går på tur uten sminke. Leste litt om franske kvinner i en stor undersøkele, spesielt ble deres liberale forhold til plastisk kirurgi trekt frem som et godt eksempel på skandinaviske kvinners vektlegging av det naturlige som noe opphøyet. Det må da tyde på at det er kulturellt betinget, og en vil da alltid finne miljø og kulturer der dette ikke er noen selvfølge i Norge. For meg er en del av argumentasjonen du navner en "ukjent" side av Norge, men jeg kjenner den godt igjen fra land jeg har tilbrakt deler av oppveksten min i. Jeg håper at motkulturelle skandinavia holder igjen:)
TurangaLeela Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 For meg er det helt naturlig å amme, for meg er det unaturlig med mme, og det er det jo... Dyra ammer, de har ikke noe valg, så hvorfor skal vi det? Etter min mening skulle mme vært på resept.
Gjest irismor Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 For noe idiotisk å si. Mme skulle vært på resept. Tror ikke du at en mamma som ikke får ammet føler seg nok ubrukelig fra før om ikke det skulle vært et himla styr med å få tak i mme?????? Jeg fikk ikke ammet, mitt høyeste ønske var å amme. For meg var det et nederlag å kjøpe mme. Mitt barn ble "sultet" i en uke fordi jeg absolutt ville amme og ikke innse at det ikke kom en dråpe mm. Snuppa gråt fordi hun ikke ble mett, når hun fikk sjansen til å bli mett så gråt jeg fordi hun ble mett. Men at det var ikke min fortjenste. Jo tråkk på de som allerede ligger nede, det er det en god ånd over.
TurangaLeela Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 mme skulle vært for de som sliter og ikke dem som ikke gidder!!
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 For meg er det helt utrolig at voksne damer ikke kan få bestemme over sin egen kropp uten at andre må bry seg. Javel, så har et fåtall kvinner problemer med å bruke brystene og seg selv som matfat, ja så la dem velge mme slik at også de kan nyte tida mens barna deres er små! Det kan ligge mye bak at ammingen for noen føles unaturlig (incest/misbruk f.eks), uten at omverden vet om det, da bør det holde å si ar "for meg var ammingen unaturlig" uten at det settes spørsmålstegn ved det. Som dere sier selv så er jo norge på ammetoppen, og flott er det, men ikke sett dere selv høyere enn dem som av ulike årsaker har valgt å bruke mme. Har man prøvd og feilet med ammingen, er det lov å gi mme! At det skal gå utover mors helse blir alldeles feil. Det er ikke nødvendigvis det beste med morsmelk og en deprimert mor. Da kan det være mye sunnere for barnet med en frisk, glad og opplagt mor og mme. Dere snakker jo om mme som det skulle være farlig!
FrøkenKnallkul Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 Er jo mange grunner til at folk ikke ammer, men å si at det er unaturlig blir litt vel drøyt etter min mening. Regner med at disse folka også mener at det er unaturlig å ha sex, gå på do osv Folk får gjøre som de vil, jeg lar meg ikke provosere av at noen velger bort ammingen.
___ Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2008 Jeg mener ikke å gå på dem som har problemer med å amme, det være seg av fysiske eller psykiske årsaker, for å få dem til å skifte mening. De er allerede "fortap" pga samfunnets påvirkning eller fysiske defekter og bør heller ha støtte til å takle det på best mulig måte. Det jeg mener er at vi bør forsøke å styre samfunnet i en rettning der amming og et sundt kroppsbilde blir det mest vanlige. Vi må forsøke å ungå at unge mennesker vokser opp med en følelse av at kropp er ekkelt og at alt dreier seg om sex. Ingen skulle behøve å skamme seg over kroppen sin. Greit nok å skamme seg over noe man har gjort, eller ikke gjort, men ikke over kroppen sin.
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 I norge er faktisk amming det mest vanlige!
___ Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2008 Selvfølgelig er det det. Poenget er jo at det skal fortsette å være sån. En del fler seg likevel ikke komfortable med å amme. Det er synd og vi bør forsøke å forhindre at det blir fler. Det er for eksempel også ganske mange som synes det er unatulig å amme offentlig. Her bør vi også legge til rette for at dette skal bli en mest mulig normal foreteelse.
(0_o) Skrevet 11. februar 2008 #12 Skrevet 11. februar 2008 som jeg har sagt tidligere: hvis jeg ser noen gi barnet sitt mme så dømmer jeg ingen av den grunn. Man kan være en helt perfekt snill og fornuftig mor selv om man ikke ammer. men det er når jeg hører idiotiske utsagn som "jeg ammer ikke fordi da kan jeg få hengepupper" eller "jeg ammer ikke fordi det er upraktisk med melkespreng når heg trener", da blir jeg provosert og forbanna. De som ikke får til å amme av forskjellige grunner og som virkelig har prøvd, skal selvfølgelig gi barnet sitt mme med god samvittighet! Det er jo derfor mme finnes, nettop fordi det er mange som ikke får til å amme. MEN mme er ikke laget for at egoistiske damer som setter seg selv, kroppen sin og sine behov FORAN barnet sitt skal ha en lettvint løsning for at de ikke GIDDER å amme...
Ioren Skrevet 11. februar 2008 #13 Skrevet 11. februar 2008 Så, havaianas... Da jeg mista melka pga stress før jul (sykdom og dødsfall i familie og mer du strengt tatt ikke har krav på å høre om) så skulle jeg ha funnet en lege (var i begravelse til min oldemor på en annen kant av landet, så hadde jo ikke akkurat fastlegen min der), "dokumentere" at jeg ikke kunne amme (for ellers kunne jo hvem som helst bare si at de ikke klarte det...) få resept, så komme meg på apotek 2 mil unna mine foreldre for å kjøpe mme... hva i all verden skulle min da 8 uker gamle sønn spise i mellomtiden? Jeg skulle vel bare ha sulta han da, eller?? Idioti.......
Gjest irismor Skrevet 11. februar 2008 #14 Skrevet 11. februar 2008 Og hvem skal bestemme over hvem som sliter eller ei. Jordmødre, helsesøstre...... Heldigvis var vår helsesøster av det fornuftige slaget og ristet fornuft i meg ved å si at å gi mme ikke er noe nederlag. For det finnes nok av jordmødre og helsesøstre som nesten er en smule fanatiske når det gjelder amming.
(0_o) Skrevet 11. februar 2008 #15 Skrevet 11. februar 2008 Helt enig, tingeling_80, har man prøvd og feilet er det helt greit! det er de som ikke gidder å prøve en gang og som på forhånd har bestemt seg for at amming er upraktisk og ødelegger kroppen som provoserer meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå