Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Hva er det egentlig som skjer der? http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=510566 Har personlig alltid hatt sansen for tanken bak, men ser jo nå at det har utviklet seg visse steder til noe som ihvertfall ikke jeg som mamma ville ønsket for barna mine... Her hvor vi bor har det vært masse støy rundt Steinerskolen/barnehagen oppigjennom årene og nesten uten unntak har det handlet om personer som har regjert skolen på en liten positiv måte....... Kjenner også flere som har gått på og har hatt barn i Steinerskolen/barnehage, og synes det er veldig enten eller. Enten var det helt topp, eller så var det topp inntil et visst punkt og så byttet de over til offentlig skole..... Vet jo at flere her inne har erfaring på godt og vondt rundt Steiner-systemet og det kunne være interessant å høre hva dere tenker når slikt som dette kommer frem....og gjerne om opplegget generelt.
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Jeg tenkte mitt da jeg så det der, for jeg regner med det er Ulvund sin sak i vg. Jeg tenkte: Det er bare steinerskolen som blir dratt frem som en helhet når èn lærer er helt på jordet. Norsk lov gjelder selvsagt i steinerskolen også, og det er ikke lov til å slå eller straffe noen her i landet, så det burde vært anmeldt. Det rare er at en som er proffessor i ped. lar dette skje med sin egen sønn imange år uten å ta tak, det forundrer meg. Det vil jo si at han egentlig har tro på tankene rundt steinerskolen. Det er sikkert mye i steinerpedagogikken som kan diskuteres men jeg har aldri opplevd at noe har forherliget vold mot barn... det blir liksom helt bak mål å skulle si at "sånn er steinerskolen" for det er ikke tilfelle. Det finnes da utrolig mange slemme mennesker i offentlig skole også, og det finnes slemme mennesker i bhg. den gamle bhg vår for eksempel... oi vi glemmer å gi ungene mat, og oi vi glemmer å gi dem ny blei. eller den offentlig skolen som søstra mi gikk på.... hvor læreren notorisk tråkket henne på tærne, hver eneste dag..... det finnes fryktelig dumme mennesker rundt omkring, og mange av dem skulle vært bura inne, uten at det gjør steinerskolen til en syndebukkinstitusjon. sånn. det var min mening :-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2008 Så klart det kan diskuteres:-) Det at Ulvund blir spesielt lagt merke til er nok også at han er en kjent fyr. Men her i byen var det ingen kjente navn, men flere foreldre som satt igjen med samme syn på en del ting.....ble svare spetakkel for så å bli dysset ned.....tror jammen en av lærerne ble skviset ut av de andre også fordi læreren bekreftet faktiske forhold.....og det er jo ikke særlig god reklame. Men udugelige lærere finnes overalt - helt klart. Husker min eldste hadde en ungdomsskole lærer som var så desillusjonert at han begynte å drikke for å komme seg gjennom hverdagen.....og han la ikke skjul på det engang. Han sa det rett ut i et foreldremøte vi hadde med ham at dagens ungdom hadde blitt så umulige at han ikke orket å fighte lenger.....og dette var en fyr i 40-årene!!!! Det er trist...
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 ja det er trist, og det er trist at du forteller om at kollegiet ved denne spesifike steinerskolen er så opptatt av samhold at de ikke følger norsk lov, det er ikke greit, men fortsatt ikke en genuin sannhet om steinerskolene rundt om i landet.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2008 Nettopp! Derfor synes jeg det hadde vært intr å høre om andres erfaring og tanker:-) Det er spennende!
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Jeg elsker den, både bhg og skolen! jeg elsket å gå der selv, og hadde skolen dit vi flytter vært litt større så skulle ungene mine fortsatt der,men den er for liten, i alle fall foreløpig.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2008 Hva mener du med at den er for liten?
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 akkurat det. DA jeg gikk der var beliggenheten sånn at folk ville bruke den skolen, nå har de valgt å legge den sånn lang alei og upraktisk til. det vil si at elevantallet har sunket. det er ikke alltid så kjekt. den klassen som dritgreigutten skulle ha gått i er det kun 6 stk i og alle er gutter, det blir for hardt for ham. han er en jenteleker, og liker ikke tøffe gutteting. da kan jeg ikke plassere ham inn i en sånn klasse. Derfor har jeg valgt at han skal få gå på en skole sammen med unger han gikk i bhg med da han var liten, det er en større skole. Men jeg er ikke komfortabel med at det er offentlig skole. Jeg liker ikke systemet. Jeg liker ikke undervisningsmetodene, og leg liker ikke undervisningsplanene. Individet forsvinner og det skremmer meg! Men men... noe må jeg jo velge. får håpe at søknadsantallet er høyere når det er dritgreijenta sin tur... så kasnkje vi velger det igjen da, det hadde vært finest sånn:-) dessuten tror jeg hun lettere hadde klart seg i et bittelite miljø.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2008 Det var jammen få ja.....trodde nesten de var økonomisk avhengig av å ha et visst antall elever for å klare driften, men kanskje ikke sånn det funker der. Det er nok fornuftig for gutten din å ha litt større miljø å leke seg i. Viktigere å se behovene til barna enn hva vi selv ønsker ja:-) Og det er jo litt upraktisk når man er avhengig av å bli kjørt og hentet til skolen sin. Tror det er fint for ungene å være i miljø med de som de bor i nærheten av....... Samme tenkte vi når vi søkte barnehageplass til frøkna. Viktig å bygge sitt eget nettverk i sitt nærmiljø tror jeg....
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 Ja... og noen barn trenger det mer enn andre .-) Nå går vi for nærmiljø i alle fall. nærmiljø til alt.. skole bhg mormor byen venner - alt! Jeg gleder meg!
Maud Skrevet 11. februar 2008 #11 Skrevet 11. februar 2008 Mine erfaringer med Steinerskolen er fra da jeg jobbet i PPT. Det betyr selvfølgelig at jeg ikke fikk kontakt med dem som klarte seg bra og trivdes. Jeg kan derfor støtte artikkelforfatterne i at Steinerskolen ikke takler så godt de elevene som skiller seg ut, enten faglig eller sosialt. Må sies at det ikke er så ofte jeg er enig med Stein Erik Ulvund! I prinsippet synes jeg det er mye bra i Steinerpedagogikken og jeg synes vi trenger et alternativ (eller flere) for de som ønsker det. Problemet er vel gjerne at Steinerskolene kan bli små og lukkete samfunn der en eller flere kan skakkkjøre det som skjer. Det kunne selvsagt like gjerne skjedd på en offentlig skole. Har sett det samme på små grendeskoler der lærerne er lenge, innsynet utenfor er lite og elevtilfanget homogent. Jeg synes det er meget spesielt at en professor i pedagogikk går ut offentlig og advarer mot skoler som godkjennes offentlig! For meg blir dette urent spill. Man velger selv hvor man vil at ens barn skal ha sitt skoletilbud. Dersom det ikke passer, må man velge noe annet. Kommunen driver tilsyn med alle skoler, også Steinerskolene skal følge læreplaner. Dersom dette ikke skjer, må man kreve at de endrer sitt pedagogiske tilbud og ikke henge ut skolen som helhet. Mener jeg... Mitt viktigste argument mot Steinerskole for mine barn er at jeg vil at de skal gå på skole i nærmiljøet sitt. Kunne gå frem og tilbake og ha klassekamerater i nærheten. Vi bor ikke slik at det er mulig. Hvis det hadde vært viktig for meg kunne vi selvfølgelig kjøpt sånn at vi hadde kunnet velge Steinerskole nå etter flytting. Det har vi ikke gjort og det skyldes nok mine nokså varierte erfaringer med Steinerskole. Det er selvfølgelig begge deler der også, men jeg synes at det som var rart der var altfor rart. Ikke følge opp lese- og skrivevansker blant annet. "Det er ikke rart han ikke kan lese ennå, for han er ikke ferdig med tannfellingen"...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. februar 2008 Intr å høre din erfaring Maud. Jeg sitter vel også litt igjen med det inntrykket.....at noen få styrer veldig i systemet. Dette er spennende.....håper flere vil være med i diskusjonen:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2008 #13 Skrevet 11. februar 2008 Det skal sies at jeg syns det er skummelt å diskutere dette. Både fordi jeg vet at mange har dårlige erfaringer med steinerskolen. Vi fikk i min klasse oppleve at fire stykker kom inn i vår klasse fordi de hadde prøvd to og tre offentlige skoler først uten at det lyktes, så da ble steinerskolen brukt som en siste utvei... det går ikke. For det jeg kan være enig i e at steinerskolen ikke er god til å snappe opp lærevansker, nettopp fordi de lar barn utvikle seg i sitt eget tempo. jeg syns akkurat det er veldig flott, og veldig skremmende... men jeg mener at det likefult er mitt ansvar som mor å snappe opp... selvsagt burde det vært annerledes, og her i stavanger har de gjort noe med akkurat det, så her er det tettere oppfølging av barn med individuelle behov, og det syns jeg er flott. Her tør skolen å tenke nytt og å være med på utviklingen. Jeg må smile av tannfellingseksemplet ditt, for det er noe av det jeg syns er aller flottest... he he... nå tenker dere sikkert at jeg er sprø, men det får så være. Jeg liker godt tanken om at hele ungen henger sammen, og at det er mulig å se ulike mønstre i et barns utvikling, og at mennesket er skapt og utviklet sånn at det skal vokse i takt med sleg selv, og ikke i takt med statens mening om når man er stor nok til ting. Den statlige læreplanen må liekvel følges, og det gjør den, men steinerskolens metoder er mer etter min smak enn mange av dem jeg har måttet ta i bruk som vikar i den offentlig skolen. Og når det gjelder å snappe opp lærevansker i den offentlige skolen så er det vel ikke lett å være kjapp i avtrekkern der heller :-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 11. februar 2008 Tanken bak om at hele ungen henger sammen er flott, men kanskje det ikke alltid er den rette tanken? Jeg vet ikke..... Jeg vet om tre konkrete tilfeller der barna hadde det gøy og fint og utviklende gjennom barnehagestadiet og de første 4 årene på skolen, men så stanset det opp. De følte (uavhengig av hverandre og ulik aldersgruppe) at det ble kjedelig å skulle tegne og være kreative gjennom en del fag og endte opp med å kjede seg...... Disse ble flyttet over i offentlige skoler da foreldrene skjønte det, og alle endte opp med å få utfordringene de savnet. De jobbet hardt for å ta igjen måten å lære på som er i offentlig skole kontra Steinerskolen og 2 av tre fikk toppkarakterer. Den siste måtte slite litt mer......såklart utgangspunktet og barnet selv har mye å si, men kanskje også måten å lære på.....tenker jeg.......blant mye annet.....dette er spennende tanker kjenner jeg! Har også hørt elever som har begynt på offentlig vgs og som ikke skjønte bæret etter å ha vært Steinerskoleelever helt frem til det. De følte seg som outsidere......
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2008 #15 Skrevet 11. februar 2008 jeg følte meg ikke osm en outsider da jeg hoppet over i offentlig skole, jeg følte at det var kjedelig, lite utviklende, og at lærerne la opp til juks.... flere sider og tusen opplevelser.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. februar 2008 Sånn vil det alltid være! Akkurat som baken;-)
Maud Skrevet 11. februar 2008 #17 Skrevet 11. februar 2008 For meg blir det veldig rart å tenke at man må være ferdig med tannfelling for å få plass til bokstavinnlæring, som den aktuelle læreren uttrykte det. Jeg er enig i at alle barn utvikler seg i sitt tempo og at man må ta hensyn til det. Dersom skolen fungerer som den skal, skal læreren ta hensyn til det enkelte barn. Jeg vet at det er en utopi både i normalskolen og på Steinerskolen. Det jeg er helt sikker på er at "å vente og se" sjelden fører med seg noe godt. Det barnet som er sent utviklet, skal ikke presses til å følge de andres tempo, men kan heller ikke overlates til seg selv. I svært svært få tilfeller kommer ting av seg selv. Å være sen er sjelden bare å være sen. Jeg har til gode å se barn som skiller seg betydelig ut i 1. klasse og som er på samme nivå som de andre i 5. klasse. Fordelen for dette barnet på Steinerskolen er at det får gjøre andre ting det behersker og får på denne måten selvtillit. Ulempen slik jeg har opplevd det, er at barnet ikke får oppfølging og derfor ikke utvikler leseferdigheter i det hele tatt. Fordelen i normalskole er at leseferdighetene følges opp og barnet blir som regel en noenlunde god leser eller får hjelpemidler. Ulempen er selvfølgelig at han ikke får videreutvikle andre sterke sider og at fokus på mangler kan gi dårlig selvtillit. Dette er en avsporing fra Ulvunds eksempel om at barn blir slått. Det er selvfølgelig ikke akseptabelt verken det ene eller andre stedet. Man kan uansett ikke si at Ulvund og kones erfaring har noe med hvorvidt Steinerpedagogikk er bra eller ikke å gjøre ;-)
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2008 #18 Skrevet 11. februar 2008 Nei det var det jeg også reagerte på... steinerped eller ikke, barn skal ikke oppleve vold på skolen verken fra lærere eller medelever!
Lunas gutt f:11.06.07 Skrevet 11. februar 2008 #19 Skrevet 11. februar 2008 Jeg skal ikke blande meg nærmere opp i diskusjonen som dere har hatt ovenfor. Men jeg har undervist på 2 Steinerskoler, bl.a. på Hovseter og en til. Ansatt i små stillinger på hhv 20+30% på vei ut i det store arbeidslivet. Jeg ville aldri sent lille krokodille på den skolen. Det er en blanding av elever, som har "Steinerskoleforeldre", som brenner for det og de elevene som ikke greier seg i d ordinære skolesystemet, som Dreitgrei nevnte. De elevene ungikk da å ble utstøtt. Jeg synes det var for mye å "skylde på elevens egen utvikling" og for lite krav på noe. Jeg kjenner en mor som har hatt alle sine barn på Steinerskolen, uten at foreldre var antroprosofer. Den ene datteren tok musikkutdannelse og er kjempefornøyd. Så kjenner jeg en annen mor som tok datteren ut, for datterens erkjennelser var selv: "Mamma, jeg lærer ingenting på denne skolen". Som lærer skal man jo ikke bruke lærebøker og det er ikke lett. Selv om jeg i utgangspunkt kan være enig i at man ikke skal holde seg slavisk til boken, var mitt inntrykk at bøkene helst ikke skulle nevnes. Jeg fikk faktisk "lov" å bruke bok i den allervanskeligste klassen. Men elevene gadd ikke å pugge noe som helst og ville krevde ros, for omtrend ikke innsats... Steinerskolen er veldig avhengig av den enkelte læreren og hvis den enkelte læreren får følge en klasse gjennom alle år, er jo det veldig bra, men likevel lærer ikke eleven nok av det som er krav til pensum. Jeg snakket også med tidligere elever på den skolen jeg er nå, som var på Steinerskolen tidligere og det eneste de husker fra språkfaget mitt er noen rim og dikt. For det er jo slikt et fremmedspråk helst bør formidles.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 12. februar 2008 Forfatter #20 Skrevet 12. februar 2008 Interessant å høre din erfaring Lunas gutt!! Jeg sitter med inntrykket av at det er veldig delt synet på Steinerskolen og hvordan det fungerer i praksis. En ting er tanken bak, noe annet blir det ofte i realiteten...... Og sånn er det nok med mye her i livet. Vi er jo verdens beste oppdragere før vi får barn selv;-) Ikke fullt så enkelt in real life:-) Og det å være småbarnsforeldre krever andre ting av oss enn å være tenåringsforeldre. Alt er jo i bevegelse hele tiden og det er ikke alltid lett å bevege seg i takt med ting rundt en....... Tilbake til Ulvund-saken, hørte på nyhetene at de forlanger gransking av Steinerskolene nå.....blir spennende å se hva resultatet blir. Synes vel svaret til skolen i går på nettet var noe vag........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå