Gå til innhold

Gjenbruk av bilstol og madrass - er vi gale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt en avgjørelse; Bruker for 3. og siste gang Maxi Cosi bilstol (0-13 kg) til baby som ventes om 3 uker. Har brukt atamon og vasket trekket i maskinen. Ser nytt ut! Skummadrassen i vuggen er også like fin (brukt bare til ett barn tidligere for 3,5 år siden), aldri vært sølt på, så den luftes i hele dag, har vasket trekket og skal også bruke overmadrass/laken og saueskinn over.

Er vi hensynsløse, kjipe og gale som gjør dette? (Selv synes jeg det er fornuftig).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det samme gjør vi! Lillebror bruker storebrors ting uten problemer. Hadde ikke kjøpt disse tingene brukt av ukjente, men å skifte det ut for hvert egne barn er jo bare galskap og hysteri.

Skrevet

Så lenge det er din bilstol, eller du har kjøpt den av noen du kjenner og vet helt sikker at den ikke har hvert i noen ulykke er det vel greit. Ang madrass i vugge ville jeg ikke tenkt så mye på det, og den er vel så liten at du kan putte den i vaskemaskinen. og som du skerv du skal ha andre ting oppå. Foreningen for krybbedød skriver på sine sidar at ved gjenbruk av madrass, så burde den vaskes og legges et plasttrekk over (f.eks tisselaken)

Skrevet

samme her;o) ikke galskap, men litt fornuftig i denne kjøpegale verden kanskje;o)

Skrevet

Madrass til spedbarnet

Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull.

Velg selv. jeg kjøper vertfall ny madrass.

Synst det virker utrolig at dere har brukt madrassene i gjerne ett år til ett og to barn,og aldrig fått verken spy,gulp eller tiss på.

Skrevet

Vuggemadrassen vår er kun brukt av storesøster født aug-2004 i 6 mnd. Etter det har den blitt luftet og lagret. Har alltid hatt trekk, pledd, babyteppe/lakenog saueskinn på, så derfor har den vært bra beskyttet mot evt flekker ja... ;o)

Skrevet

Til Anonym med all info:

Hvis du skal spre slik propaganda synes jeg ikke du skal være anonym. Virker ikke truverdig. Skulle tru du var sponset av madrasstilverkerne. Beklager men nå blev jeg litt hissig.

Ja vi bruker madrass fra nr 1 til nr 2. Brukt i 15 månader, men selvfølgelig vasket. Og det er vel ingen her som sier at det ikke har kommet spy, gulp eller tiss på madrassen?

Skrevet

Min sønn på to år har aldri fått spy gulp eller tiss på madrassen sin... overmadrassen blir alikevell vasket innimellom. Han sover på skinn, men det har heller aldri fått spy gulp eller tiss på seg...

i vugga hadde han en annen madrass med skinn over, ikke noe spy gulp eller tiss der heller... vi skal bruke madrassene på nytt, men nyvasket, luftet og med nytt soveskinn.

gulping har stort sett skjedd på oss, og tissing i bleia, så at ikke dette kommer på en madrass er vell ikke så rart?

Skrevet

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument

Her er linken,visst du ikke føler for og tru på min "propaganda" !

Visst du leser lengre opp,så er det faktisk noen som påstår at det aldrig har vert gulp ol på madrassen ja!

men for all del,bruk madrassen din du. skal ikke nekte deg det. men nå var innlegge ett spm om vi er galne om vi brukte oppigjen madrass og bilstoler,så da fann jeg ett svar fra folk som har forsket på dette. Noe som jeg velger og rette meg etter. så får dere gjøre hva dere vil.

Skrevet

Vi har heller ikke hatt det, nei. Min gulpa lite og alltid oppreist, vi har aldri hatt bleielekkasjer som har gått ut av pysjen og da han hadde omgangssjuka la vi rikelig med hånklær over madrassen, så de 1-2 gangene han har begynt å kaste opp i senga (vi tok ham jo opp umiddelbart) har det ikke gått igjennom det øverste hånkleet en gang.

Dette vet jo vi best selv.

Skrevet

syns det er helt ok at anonym kommer med info. Dette stilles jo et sp.mål og da er det jo bra at flere kommer med innspill både for og imot. Syns jeg vi må tåle.

Men jeg ville gjort det samme Semma. Bilstolen er jo ikke noe problem uansett og madrassen i vuggen som er brukt til et barn hadde jeg ikke nølt med å bruke. Barnet ligger jo i vuggen en begrenset periode ( opp til 4-5 mndr eller så), og helst på ryggen, så jeg hadde ikke vært redd for det. Jeg skal gjøre det samme, min madrass er også ren og luftet, så ikke redd for det. Sprinkelseng madrass blir jo lengre brukt og "opplever" mer sykdom, så der ville jeg kjøpt ny madrass eller lagt over en overmadrass e.l.

Skrevet

Eg velger og ikkje bruke oppigjen min madrass,fordi vi hadde kun laken oppå madrassen,(verken overmadrass,saueskin eller tisselaken) så eg veit at der er komt tiss/gulp på. og der er heller ikkje trekk som kan takast av og vaskast.

Sjøl om madrassen var dyr,så går den i søppla. Tørr ikkje anna. kan hende eg er overhysterisk men.?

Skrevet

Hva har vel den anonymes nick over her med informasjonen å gjøre? Kilden til informasjonen burde legges ved, men jeg synes ikke informasjonen blir mer troverdig fordi den kommer fra noen som bruker nicket sitt... Det var for meg ganske klart hvor informasjonen kom fra, så jeg fant adressen til deg:

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument

Mvh, fra en som titter inn fra 2.tri, og som velger å være anonym...

Skrevet

Det er ikke hensynsløst og dere er heller ikke gale. Jordmora mi har 6 barn som alle 6 har brukt samme madrass, de har da vokst opp uten å ta skade av det. HUn bare så rart på meg da jeg nevnte dette med brukte madrasser og mente at det var bare for å få foreldre til å kjøpe nytt. Jordmora mi sa at så lenge madrassen er fast og fin kan den brukes opp igjen,

Det med bilsete går også an å bruke opp igjen så lenge det ikke har vært utsatt for bilulykke da.

Det går an å bruke sunn fornuft. Og sunn fornuft er å bruke opp igjen det enn har fra før som er like fint.

Skrevet

Jeg er ikke så dum at jeg ikke kan finne infoen, men det er mange som tar alt her inne for sanning og noen ganger blir jeg matt over at hvor mye folk bare aksepterer. Derfor synes jeg det er viktig å stå frem med nick og kilde når man skriver om noe så alvorlig som krybbedød.

Og det var ikke det at jeg ikke trodde det var sant, jeg synes bare ting må være litt nyansert.

Mvh,

Skrevet

Hvorfor bruke masse penger på nytt, når man har fra før?????????

Vi bruker opp igjen ALT som er like helt, kjøpt ny (brukt) vogn, men den er vasket godt, og god som ny.

Skrevet

Nei, det gjør ingenting å bruke det om igjen. Vi har også kjøpt brukt bilsete fra graco med base, ser jo helt nytt ut! har bare gått nøye over det for å skjekke at alt er iorden, og det er det! så har ingen dårlig samvittighet for at det er brukt før :) Blir fort dyrt om man skal kjøpe alt helt nytt til hvert barn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...