<3Miinsiin<3 Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 da jeg ble sammen med min mann hadde han akkurat begynt å røyke, men sa at han skulle slutte når han fikk dame, da vi ble sammen prøvde han å slutte og det gikk strålende.. Faktisk så bra at han kunne jo ta seg en røyk i ny å ne bare for kosen sin del, dette endte med at han begynte å røyke igjen... så skulle han slutte igjen, men klarte ikke det.. han lovet at når vi hadde giftet oss så skulle han slutte, resultatet var at han gikk rundt og var sur i nesten ett år før han begynte igjen.. Dwenne gangen lovet han meg at han skulle slutte når jeg ble gravid.. her sitter jeg 29 uker på vei med en mann som er pottesur fordi han ikke får røyke..... Mine argumenter for at jeg ikke vil han skal røyke: Det er farligt for både han, meg og barnet... (han vet det, men driter i det) eg synest det er patetisk at en liten "pinne" skal ha sånn makt over han, han mener han ikke kan være skikkelig lykkelig uten røyken på grunn av kompiser, arbeidsmiljø o.l. (er ikke jeg god nok?????) eg synes røykere, spes de som røyker blant barn er noen store egoister, skal ikke barna få velge selv om de vil være røykfrie eller ikke??? Han har holdt seg i fire mnd uten røyk, sist uke tok han en på jobben, eg sa ingenting... Så reiser han bort med venner i helgen og forteller meg når han har komt hjem at han har røykt hele helgen.. Eg ble så skuffet, men ville ikke si noe da jeg ikke kan "bestemme" over han, men følte liksom at han ser på det som om at når han er vekke fra meg å sammen med kameratene så betyr ikke mine meninger noe, han har jo tydelig vis gitt blaffen hele helga fordi jeg ikke var der, men jeg mener jo det samme fordiom... ER EG HEILT TEIT??? eg har ikkje sagt kor skuffa eg blei, men eg e faktisk skikkeli lei meg, kan han ikkje forstå kor viktig detta e for meg??? Vett detta komme te å gjera fleire sinte der ute sio mangen av dåken synest da e greit å røyka blant barn og under graviditet, men sorry, INGENTING kan få meg te å forandra min meining som e at da IKKJE E GREIT Å RØYKA UNDER GRAVIDITET ELLER SAMMEN MED SMÅ BARN, det er utruligt helsefarligt, å barna må og få lov å velga detta sjøl... Eg HATE å sjå gravide som røyke, synes de e egoistiske som ikke lar ungen få velga om han/hun vil være røykfri selv... Tenk på at dåken kanskje stjele fleire år av livet til ongen dåkas ved at dåken røyke!!! eg står for alt eg har skreve, derfor signere eg ikkje me anonym... Håpe på fleire svar...
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Jeg er enig med deg! Men vet ikke hva du kan gjøre for å få mannen din til å forstå!? Mamma sluttet å røyke nå nettopp, pga at hun rett og slett hadde fått vondt i lungene. Det er skummelt!! Var røyker sjøl før jeg ble gravid så jeg vet det er tungt å slutte for alle, men gravide som røyker er uakseptabelt i mine øyne også...
mum&boyz Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 Skjønner hvordan du har det! Har samme prob selv.. Greit nok at man ikke kan bestemme over han men når det faktisk er bevist sammenheng mellom krybbedød og røyk skulle det vel ikke være et vanskelig valg?! Hvordan blir det når bebisen kommer? Blir du ikke å ha den i senga? da må den jo samsove med en som røyker... noe som er absolutt FYFY!! Næi æsj røyk er ikke bra for noen..
barnII 15.02.08 Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 du får høre med han om han ikke kan snuse isteden, det skader ihvertfall ingen andre enn han selv.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 Jeg er enig i noen av argumentene dine, men ikke alle. Å slutte å røyke er ikke lett, jeg har selv sluttet pga graviditeten, men har lyst på røyk hele tida. Det er jo måter han kan ta seg en røyk uten at det påvirker barnet. Han trenger jo ikke røyke der hvor barnet er. Å røyke inne er jo helt utelokket når det er barn inni bildet og en ikkerøyker, men syntes du ikke det er litt egoistisk å nekte han det i det hele tatt. Han kan jo gå ut. Og hvis han blir så humørsyk av det så ville jeg kanskje latt han gjøre det, da blir det litt lettere å leve med. Bare min mening
<3Miinsiin<3 Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2008 føle eg haqr prøvd alt, vist han statistikk over at det er flest barn med foreldre som røyker som dør i krybbedød o.l. men han er bare ikke motivert, eg forstår jo at det er vanskeli, siden alle kamerater og de på jobben røyker, men er ikke barnet det viktigste da??? Han vil ikke bruke hjelpemidler som nikotinplaster, nikotin tyggis og sånn heller... Uff... føle meg som ei heks som ikkje kan unna han røyken, men eg kan bare ikke sei at da e greit for meg at han røyke, sjøl om han vil da, for da e ikkje greit for meg.. desverre.... eg hate røyken hans...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 så lenge det ikke er hasj han røyker og så lenge han holder seg utenfor huset synes jeg ikke du kan forlange at han slutter.Du vet tydeligvis ikke hvor vanskelig det er å slutte du!!
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 Jeg er enig i mye av det du skriver, men samtidig så vet jeg, at dette med røyken er vanskelig for mange. Synes det er en selvfølge at han røyker ute da. Har selv en mann som røyker, og skulle ønske han hadde slutta. Men det vil han ikke, men har aldri spurt om å få røyka inne da. Han aksepterer, og respekterer meg, og ungene, som ikke ønsker å ha røykelukt rundt oss. Hadde han derimot forlanget å røyke inne, så hadde jeg flytta!!! Hadde aldri klart å bo i et hus med røykelukt. Verste jeg vet. Jeg respekterer at han røyker, så lenge ingen andre tar skade av det. Har og tenkt litt på det med soving sammen med barnet, og at han er røyker. Men babyen sover ikke i vår seng, men ved siden av senga, på min side.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 Vil først presiserer at jeg røyker ikke selv. Jeg synes ikke du kan tvinge mannen din til å lsutte å røyke. Han er da et voksent menneske og skal kunne bestemme slike ting selv. Ja, du kan bestemme at han får ALDRI røyke i nærheten av deg og ungen, aldri i huset og aldri i bilen, for dette vil påvrike dere, men der går også grensen. Syns du behandler han som en drittunge og kanskje derfor han oppfører seg som en også....?
mum&boyz Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 Rart at alle som er litt "for" røyk bestandig er anonyme..
♥gullegull08♥ Skrevet 11. februar 2008 #11 Skrevet 11. februar 2008 Hei! Er helt ening med deg angående det med barn både i og utenfor magen og røyk! De får ikke velge selv! Jeg er selv tidligere røyker, bare flaks at jeg sluttet rett før jeg ble gravid (vi hadde ikke helt planlagt den lille) Det er ikke bare bare å slutte, de som sier det har aldri vært ordentlig avhengig av nikotinen, eller at de har en god nok grunn til å hate denne "pinnen". Der hjalp graviditeten meg, det var grunnen jeg trengte for å holde meg "clean" Men vet jeg vil få det litt tøft igjen når barnet er kommet ut. Håper jeg klarer å holde meg... Når det gjelder min mann så røyka han og, men pga røykeloven så ble røyken mer og mer erstattet med snus. Etterhvert gikk han helt over på snus. Det er jo en måte å slutte på da?! Vet ikke om det kan være et alternativ for din kjære? For når barnet er født så blir det utsatt for passiv røyking hvis din kjære ligger på samme rom eller holder babyen etter han har tatt seg en røyk. Men uansett så tror jeg at kanskje samvittigheta han vil slå inn, akkurat som med gravide røykesluttere, da får han grunnen til å slutte. Det vil og sikkert hjelpe litt på humørsvingningene ihvertfall. Du høres ut som ei som aldri har røyka selv, så kan si for min del så kunne de humørsvingningene under røykeslutt sammenliknes med de hormonsvingningene som jeg har under graviditeten...ikke alltid like kontollbare Men stå på for ditt! Bare husk:han må ønske det selv, ikke tvinges, skal han lykkes.. Nico tyggis, var min redning og jentesnus Lykke til!
Tante Gustava Skrevet 11. februar 2008 #12 Skrevet 11. februar 2008 Har røyket i mange år selv, men sluttet heldigvis da vi skulle prøve å få barn. Sambo røyker, og jeg skulle så gjerne sett at han hadde sluttet også. Men som ex-røyker så vet jeg så altfor godt at dette er noe man må bestemme seg for selv. Jeg hadde ingen problemer med å slutte, men det var fordi jeg selv bestemte meg for at jeg nå VILLE slutte. Tidligere mas og ønsker fra annen familie gjorde meg bare irritert. Jeg måtte finne ut av det selv. Så nå vet jeg at jeg ikke bør mase på sambo, han må rett og slett selv finne ut at han virkelig ønsker å slutte. Hvis han føler han "må" slutte for min del, tror jeg ikke det vil være bra for forholdet (at han på en måte må ofre noe). Heldigvis ser jeg at han nå røyker mye mindre enn før, og jeg tror nok han nå innerst inne begynner å bli klar for tanken på å slutte i fremtiden. Men han må få tiden på seg til å komme dit selv, mener jeg.
Gjest Lenchen *fødeklar* Skrevet 11. februar 2008 #13 Skrevet 11. februar 2008 Jeg fikk akupunktur da jeg sluttet å røyke for snart 7 år siden, og det kan jeg anbefale på det aller sterkeste. FOR EN EFFEKT!!! Det tok bort all aggresjon og abstinens som man ofte får i avvenningsfasen. Foreslå det for mannen din. Det er absolutt verdt et forsøk. Det er ikke lett å slutte å røyke, det vet jeg alt om, så prøv å oppmuntre ham heller enn å "kjefte" når han sprekker ;-)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 11. februar 2008 #14 Skrevet 11. februar 2008 Jeg er faktisk enig med deg HI. Men så er jeg frøken antirøyk da, hater røyklukt. Holdt på å kaste opp i stad på legekontoret, det kom inn en som stinket røyk.
BlåklokkaVest Skrevet 11. februar 2008 #15 Skrevet 11. februar 2008 Å røyke i nærheten av barn og andre som ikke ønsker det synes jeg IKKE er greit. MEN, jeg kan aldri tenke meg at mannen din slutter å røyke fordi DU vil det. Han må antageligvis finne ut selv at han vil slutte, og han må selv bestemme seg for når og hvordan. Jo mer du maser, jo mer får han lyst på røyk....... Bare vent og se, han kommer til å begynne å røyke igjen.....det føler jeg meg ganske sikker på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå