*1+1=2 små* Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Må jeg få nye kort og alt når jeg har bytta etternavn? Jeg kommerr til å beholde mitt etternavn og få det til min samboer i tillegg..MEN jeg skal bare skrive under med første bokstaven til mitt etternavn(er laangt). Noen som vet? Må alt av papirer/dokumenter endres?
Vannmann35 Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Jeg tror det - i alle fall må du ha nytt pass. Vi venter med dette til etter bryllupet og bryllupsreisen, orker ikke alt styret med dette nå. Dessuten blir det jo en del utgifter på dette også. Tror vi tar navneendringene når vi får barn evt....
pandabjørn Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 Ja du må nok forandre både det ene og det andre feks pass, bankkort, sertifikat..jeg skal også ha mitt etternavn som mellomnavn og sambos etternavn
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Bortsett fra pass, har jeg ikke endra paa noenting.>Tror ikke du MAA akkurat, hvertfall ikke om du beholder pikenavnet ditt i tillegg (det gjorde jeg). Kjenner ogsaa flere som kun har endra pass..Bank kort og foererkort har jeg latt bli som de er
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 Vi har bestilt bryllupsreise allerede så når det nå er snakk om navn endring så får ikke vi gjort det før etter reisa..har bestilt reisa i vårt navn vi har nå, fikk beskjed av reiseoperatøren at det var for sent og endre nå..må derfor dra på bryllupsreise med forskjellig etternavn... men men endrer det når vi kommer hjem..
_Mita_<3 Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Pass må du ha nytt... Jeg bytter alt når vi har kommet hjem fra bryllupsreisa.. bruker mitt gamle pass og mitt vanlige navn når vi reiser.. bestilte i mitt "gamle" navn...og bytter etterpå når vi har kommet hjem.. Begge to skal ha det ene mitt og hans etternavn:)
_Mita_<3 Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Sjekka opp litt nå.. å hvis du bytter navn når dere gifter dere.. el registrerer på navnet ditt før du reiser på bryllupsreise.. må du bytte det i passet og billetten også... hvis ikke blir du kanskje ståendes igjen.. Vi bytter og endrer navna våres når vi kommer hjem fra bryllupsreise..
*1+1=2 små* Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2008 for no dritt:( Å få nytt kort er jo ikke no problem men jeg har AKKURATT fått nytt pass..*hmpf* men synes jeg har lest at man bare kan endre navnet i passet? Det er jo horribelt å betale 1000kr igjen:(
Dronningen! Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 I passet blir bare ditt nye navn skrevet inn bakerst. Mener å huske at det ikke kostet noe....
pandabjørn Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 pass har blitt billigere fra i år tror det er på 480,- jeg før var det vel 990,- tror jeg
*1+1=2 små* Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2008 men fortsatt 500kr da...er jo mye penger når jeg akkurat har kjøpt meg nytt pass(1 år siden)
pandabjørn Skrevet 11. februar 2008 #12 Skrevet 11. februar 2008 jo det er jo sant er jo en del penger kan du ikke ringe inn å høre om de kan legge til ditt nye etternavn da??
Vannmann35 Skrevet 12. februar 2008 #13 Skrevet 12. februar 2008 Vent med alt sånt til etter bryllupet, er vel ikke noe vits å styre med sånt i forkant når det er så mye annet som skal gjøres. Vi, f.eks. har levd sammen i 8 år med forskjellig etternavn, så da skal vi vel klare noen måneder til ;-)
brooklyn Skrevet 14. februar 2008 #14 Skrevet 14. februar 2008 hvis du har maskinlesbart pass kan de ikke føre inn det nye etternavnet ditt for hånd. har du sånn gammelt "bondepass" som jeg har, der alt er skrevet for hånd, må du ha nytt. Jeg fikk beholde mitt gamle pass med bare et ekstra navnestempel i, mens min mann, som hadde fått nytt pass noen mnd tidligere, måtte fornye sitt. Men han ventet til vi skulle ut på tur. Ikke vits i å pøse på alle utgiftene før det er nødvendig. Men på bryllupsreisen dro vi med våre respektive før-gifte navn. Ringene var mer tydelige enn hva vi het, så dette er jo ikke viktig i det hele tatt!
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #15 Skrevet 15. februar 2008 Det tar en stund før du får tatt i bruk ditt nye navn. Så det er ingen hast å stupe uti det. Det nye navnet må registreres i folkeregistret og det etter at du er gift. Først da kan du endrenavnet ditt og med byråkrati...ja da tar ting tid....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå