Gjest Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=510564
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Nå ble jeg glad for at vi takket nei til plassen på Hovseter..
mammamamut Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 Har selv gått på Steinerskole i Bergen å IKKE søren om mine barn skal gå der! Var en lettelse å begynne på ny skole i 8 klasse å faktisk LÆRE noe! har ikke opplevd noen av de fæle tingene som de det var snakk om på vg.no, men vi lærte 0 og niks! Bare synging og teater og bull. De andre fagene var liksom ikke så viktig.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Èn ting er sikkert, jeg er glad jeg har gått på en offentlig skole jeg, og at foreldrene mine ikke var så "spesielle" at dem ville ha oss ungene dit. Mine barn skal også få gå på en offentlig skole:-) Syns alltid Steinerskole har vært veldig spesielt.
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 Nå tenkte jeg på den Kamille-reklamen. Hehe. Veldig spesielt!
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 dette handler jo ikke om steinerskolen, dette handler om dårlige lærer og lite oppfølging av dem. Søstra mi gikk på offentlig skole i alle år, og hun har blitt tråkket på føttene og mobbet fordi hun er lang, og hadde en annen dialekt. og mobbingen var av lærer ikke elever. hold tunga beint i munnen når dere kritiserer ting!
peonererfine Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Så denne på barnehagedebatten også: http://www.dinbaby.com/forum/thread/136792020
mammamamut Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 Ja det med mobbingen og trakasseringen er en ting, men det at man faktisk ikke lærer noe har med hele skoleopplegget å gjøre. Fag blir ikke tatt på alvor. Vi hadde omtrent ikke matte, kjemi og fysikk. Det som betyr noe er musikk og synging og de som ikke er spesielt musikalske faller helt utenfor. Hadde en gutt i klassen som sang falskt og han fikk rett og slett ikke lov av læreren å være med i musikktimene (som var mange) han måtte bare sitte i en krok å ikke si noenting. De som var flinke å synge og spille var de som var populære blant lærerne de andre falt utenfor. Jeg måtte jobbe masse med fagene da jeg begynte på vanlig skole i 8ende og har klart meg bra, men det var også fordi jeg syntes det var så gøy å begynne på en skole å lære noe! Gjorde masse ekstralekser for det var jo så gøy! Hadde aldri hatt det før!
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 Kopierer svaret mitt fra Krangle: Artikkelen var så vg'isert at det er vanskelig å si så mye, men det som slår meg er at om Ulvund er professor i ped så må han tildeles Akademias tafatt-pris om han ikke greier å få sønnen ut av skolen og over i et bedre tilbud - han kjenner skole, han har posisjon, han har midler (man blir ikke rik som professor men ikke pokker om man sulter) og ikke minst bor han tydeligvis midt i smørøyet, han bor ikke på et lite sted med EN skole og tre timers reisevei over fjellet til neste.
peonererfine Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 Jeg reagerte også på tafattheten...han er 'barneekspert' i mange medier, mener han har skrevet flere bøker og artikler om barneoppdragelse etc.
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #11 Skrevet 11. februar 2008 Og det er ikke slik at man får til alt om man er fagperson, doktorungene er også sjuke og presteunga er de verste jævlene, men et minimum av tiltak??? Om ungen din har det vondt på skolen i årevis???
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. februar 2008 #12 Skrevet 11. februar 2008 Dette handler vel mer om menneskene som jobbet/jobber der enn om selve Steiner-pedagogikken...... Det vil vel alltid være sterke personligheter i et annerledes system som dette jo er. For noen elever fungerer det utmerket, mens for andre blir det helt katastrofalt. Kjenner selv mange barn/voksne som har gått på Steinerskolen, og meningene er delte. Noen stortrivdes, mens andre følte etterhvert at det stagnerte og at ønsket om å lære mer ble sterkt. Flere valgte derfor å søke seg over til det vanlige skolesystemet etterhvert og var fornøyd med det. Nå kan det vel igrunnen stilles spørsmålstegn ved enhver skole i dette landet, privat eller ei, for at det finnes voksne som aldri burde jobbet med barn er vel ikke helt uvanlig...... Noen lærere er desillusjonerte, noen er overivrige i sin lærerrolle, noen er arrogante og noen er slik og sånn...... Blir for enkelt å si at Steinerkonseptet er klin kokos galt pga enkelthendelser, men at det ikke passer for alle mennesker kan vi nok enes om:-) Og mulig at det er bra for noen å gå der i barnehageperioden, men at de trenger andre utfordringen når det kommer til skole......eller omvendt:-)
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #13 Skrevet 11. februar 2008 http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=510566 Det var denne linken jeg egentlig mente å lime inn...Et debattinnlegg skrevet av Ulvund selv.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Så bra at det ikke bare er jeg som reagerer på tafattheten til foreldrene, for makan som jeg har lyst til å skjelle dem ut! Mora er lærer på videregående og faren er professor i pedagogikk...hvorfor i helevete gikk sønnen minst 7 år på en jævla dårlig skole når foreldrene har slik kompitanse? Nå aner jeg ikke hva gutten fortalte foreldrene og hva han holdt hemmelig, men foreldrene visste at han ikke hadde det bra, og de visste i alle fall at han ikke fikk den undervisningen han trengte og hadde krav på. Hvorfor de ikke tok ham ut av skolen? Jo, fordi "Ønsker du å bytte til en annen skole kan barnet ditt bli en skoletaper fordi han/hun ligger langt etter andre elever i de fleste fag.", skriver de. Men så se til helvete å ta ut permisjon fra jobben og undervis gutten deres hjemme!!! Ansett en privatlærer, iverksett alt dere greier, kjemp for gutten deres!!! La ham starte på trinnet under på en annen skole, og lyv om alderen (slik ungår man evt. mobbing av at han går et år under). Men hva gjør de i stedet? Jo: "Både Stein Erik og Annie Ulvund valgte likevel å holde en lav profil i sin kontakt med Steinerskolene." Hva faen??? "Som firebarnsforeldre har vi prøvd både offentlige og andre typer privatskoler. Steinerskolen er det eneste skoleslaget der vi har følt at foreldre ikke blir sett på som samarbeidspartnere og en ressurs, men som en pest og en plage!" Ja, så gjør noe med det...ikke kom har noen år etterpå og klag!!! Det var en vanskelig situasjon de befant seg i, men de løste den særdeles dårlig. Såpass dårlig at jeg måtte bare skrive ned mine tanker. Stakkars gutt som måtte lide sånn!
Nit@™ Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 Husk at det du har lest Riga, er tabloidavisens måte og fremstille ting på. Det som står kan være tatt ut av en annen samengheng. Dumt å dømme ut i fra hva tabloidavsiene skriver. Man kan ikke løse problemer man ikke vet om! Siden det står at gutten ikke sa noe før mange år senere er det enklere å sette ting i perspektiv, det er alltid enklere å sette brikkene på plass i ettertid. Dette er jo også skrevet og sagt ut i fra viten de har nå, men ikke hadde den gang. Man skal ikke dømme før man har hatt på seg skoene selv. Om dine jenter (håper det aldri skjer) skulle bli mobbet, og du faktisk ikke vet om det, hvordan vil du da løse det? Hvis du leser det som står i avisen, setter sammen det som står, at de faktisk ikke visste, forstår du at det som står er konklusjoner dratt i ettertid. De trodde faktisk de gjorde det rette for sin gutt ved å la han gå på Steinerskolen. Den eneste som har rett til å "dømme" er gutten selv i så fall. Husk også at han ovenfor sine egne barn er far, ikke pedagog. Selv om han sitter inne med mye viten om barn og pedagogik er det ikke alltid like lett å se situasjonen rett forann seg, når det gjelder sine egne. Tror du alle narkomane er sønner/døttre av resurssvake? Slik er det ikke (Et lite eksempel er Ninni Stolteberg) Farlig å sette seg på sin høye hest i dette tilfellet. Man vil alltid, ALLTID tro det beste om sin egen oppdragelse og sine egne barn, inntil det motsatte blir bevist. En annen ting er vel at dårlig lærere finnes overalt. Overgrep, både fysisk og psykisk blir begått av "snille" voksne overalt. Skole som fritid. Man skal være kritisk, men vi voksne har også så lett for å tro det beste om de som tar hånd om barna våre. Vi vil jo gjerne stole på de. Se bare på saken "lommemannen"... Hvor mange voksne har ikke stolt på han? Trodd barna var i de beste hender? Bra Ulvund og kona gikk ut med advarselen. Det viser at dette kan skje ALLE, og man skal være kritisk og stille spørsmål. Kanskje har de hatt tanken mange ganger, men slått den fra seg.. "Nehhhiii, det må være noe vi innbiller oss..." Jeg har selv barn i skolealder,og i en travel hverdag kan ting av og til bli litt usynlig. Det hender man sitter i ettertid og tenker "aha.. var det derfor..." Nei, det burde ikke være slik, men slik er det faktisk. Hvor mange ganger har du selv tenkt.. "Ååå, er det derfor hun har grått".. Fordi man ikke vet kan man heller ikke gjøre så masse med det!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Det jeg leste var både det VG skriver (og jeg er veldig klar over åssen tabloidavisene funker...har kritisert dem før) og selve debattinnlegget skrevet av foreldrene, så jeg antar at det ikke er besudlet av VG. De visste ikke hvor ille han blei mobbet, men det er faktisk ikke det størstedelen av kritikken går ut på. For de visste godt at han ikke fikk den undervisninga han hadde krav på og som han trengte! Dette er fra artikkelen: "Annie nikker. Deres egen sønn fikk ikke det opplæringstilbudet han hadde krav på, mener de to. Til tross for at PPT-tjenesten ved flere anledninger kom med klare vurderinger om at eleven trengte spesialtiltak og en egen opplæringsplan, ble dette ikke fulgt opp." Dette er fra debattinnlegget: "Vår erfaring er at Steinerskolen er en versting når det gjelder evne og vilje til å iverksette tilpasset opplæring for elever som av forskjellige årsaker trenger det. Skolen på Hovseter unnlot å oversende en anmodning om utredning ved Pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) da eleven gikk i 4. klasse til tross for at alle papirer var godkjent og undertegnet av foresatte. I 8. klasse brukte Steinerskolen i Bærum 14 måneder på å ekspedere en lignende anmodning etter at den var klargjort for oversendelse. PPT-tjenesten foretok en rekordrask utredning etter at de endelig fikk henvisningen. I rapporten står det blant annet at «eleven har meget gode evner, men synes ikke å ha fått anvendelse av disse på en adekvat måte». Sosiallæreren fikk i oppdrag å utarbeide en opplæringsplan, men hun evnet dessverre ikke å lage et opplegg som PPT kunne godkjenne. Derfor ble det ikke iverksatt nevneverdige tiltak i løpet av ungdomstrinnet." Ungdomstrinnet er på 3 år!!! Hvorfor blei ingenting gjort? Synes det er sløvt av både skolen og foreldrene, men foreldrene kunne faktisk ha gjort noe med dette tom. selv om de ikke hadde hatt pedagogisk bakgrunn.
Nit@™ Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 Den er nå grei nok, at de burde fulgt opp når ppt hadde gjort sin vurdering. Men faktisk er ikke den ofentlige skolen særlig mye bedre. Mellomsten her hadde anbefalinger både fra logoped og ppt om at han skulle ha særlig oppfølging allerede fra 1. klasse. Først nå når han går i 3. klasse har han fått det han har krav på! Og det er ikke fordi jeg ikke har mast, bedt om møter, ringt, gått via ppt og logoped igjen osv. Det har vært mange runder med mas og påtrykk både fra den ene og den andre her. Men skolesystemet ER tungrodd. Det maskineriet der trenger smøring til gangs. Det er omtrent som å prøve å klemme vann ut av en stein, eller stange hodet i en murvegg! Så der er ikke alltid den "vanlige" skolen noe godt eksempel heller.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 13. februar 2008 #18 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har heller ikke sagt noe ille om Steinerskolen. Kjenner selv ei som ikke trivdes på den første ungdomsskolen jeg gikk på, og hun bytta, og begynte på en Steinerskole i stedet og fikk det mye bedre!:-) Hun blei til og med intervjua i avisa som en solskinnshistorie. Men skjønner godt at hun ikke trivdes på den offentlige skolen vi gikk på, for den var bare ekkel. Jeg droppa ut etter jul i 8. klasse, og gikk ikke på skole på et halvt år. Men ting blei satt i gang, og jeg bytta skole, og det ordna seg. På videregående så blei det tatt hensyn til min historie og ettervirkningene av den (hadde vanskeligheter med å komme meg på skolen, og hadde stort fravær), uten at det behøvdes møter og masse papirarbeide. Så jeg har positivt erfaring med skolesystemet. Psykiatrien derimot har store mangler, så jeg forsår hvordan det er å mase og mase uten å komme noen vei. Men jeg skjønner bare ikke at disse foreldrene ikke gjorde noe på 3 år!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå