Gå til innhold

Noen som er selvstendig næringsdrivende her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med de nye reglene som snart kommer, hvor selvstendig næringsdrivende kvinner skal ha rettigheter til svangerskapspermisjon på lik måte som en vanlig ansatt, lurer jeg på en ting. Er det sånn at en selvstendig næringsdrivende slipper å betale arbeidsgiveravgift? (Jeg antar at dette også gjelder menn, de har heller ikke de samme økonomiske trygderettighetene når de er selvstendig næringsdrivende som når de er ansatt i et firma)

Jeg kjenner folk som valgte å starte firma, og ansatte seg selv der, nettopp for å få fulle trygderettigheter, selv om det er bare en ansatt i firmaet. Men da må jo firmaet betale arbeidsgiveravgift som er ca 16% av lønna, noe som gjør at firmaet tjener mindre. Dette er vel penger en selvstendig næringsdrivende slipper å betale, eller tar jeg feil?

Hvis jeg har rett, er det riktig at de selvstendig næringsdrivende slipper å betale inn, men kan hente penger ut fra felleskassa? De betaler jo inntektsskatt, men det er fortsatt 16% mindre enn de som er ansatte betaler inn.

Jeg bare spør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt ann på hva slags firma du har!

Jeg har et enkeltmannsforetak og betaler ikke arbeidsgiveravgift. I fht svangerskapspermisjon får jeg utbetalt det firma går i overskudd (inntill 6G). problemet mitt er at firma har løpende utgifter som er de samme om firma har inntekter eller ikke, disse er på større enn overskuddet. Så skal man leve av dette er MÅ mann ha forsikring i tillegg. For mitt vedkommende har jeg 100% stilling ved siden av så det er ikke så stor krise.

Skrevet

Glemte...

sjekk http://bedin.no/ for mer informasjon om ulike type foretak etc. de har svar på det meste du lurer på

Skrevet

Det er nok det som er grunnen til at de ønsker å belyse dette med at vi kvinnelige gründere skal få samme rettigheter. Vet flere kommuner har hatt det oppe i kommunestyrene at de skal gjøre det enklere for folk (spesiellt kvinner) som ønsker å skape sin egen arbeidsplass.

Det har vært en nedgang i kvinnelige oppstarter, og det er jo ikke det minste rart, når man nesten er garantert å få pes dersom man ønsker å stifte familie.

Dette ble publisert på NAV sine sider i desember: "Foreldrepenger

Regjeringen foreslår å oppheve vilkåret om at selvstendig næringsdrivende må tegne forsikring for å få 100 prosent dekning av inntektsgrunnlaget. (Det ytes ikke foreldrepenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet.) Forslaget gis virkning fra 1. juli 2008."

http://www.nav.no/page?id=1073743201&queryparameter=selvstendig%20næringsdrivende&offset=10&navigator=&sortfield=

Her er noe. Jeg har enkeltpersonsforetak, og har folk ansatt på deltid foreløpig. Det er jo bare å melde de inn. Skattefogden i kommunen din svarer på hva du skal/ kan/ må. Narviktelefonene har gratis nr, og jeg brukte de masse i oppstarten- de kan "alt" som har med nyetableringer å gjøre.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...