papoyo Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Hvor lenge er det greit at en far bader/dusjer, og ellers oppholder seg naken sammen med døtrene sine? Altså hvor gamle er døtrene når fedrene bør slutte med dette? Hva mener dere?
NoDoubt Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Jeg tror barna selv kommer til det punktet. Eller den dagen de vil være i fred på badet selv så bør kanskje mor og far og få være det?!
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Jeg synes det er trist at vi må tenke på slikt, men jeg forstår jo det. Tror igrunnen en oppfatter slikt selv og det skjer naturlig. Pappa og jeg svømte en kveld i uken på barneskolen og jeg tror vi dusjet sammen i herregarderoben. Jeg ser jo min far naken av og til nå jeg da:) Han er en aktiv mann i badstua og springer ut i vannet på hytta. Show hver gang:) Er det samme regler for mor og far, eller er det fordi far er et annet kjønn?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 det var da også noe. jeg syns de skal få være nakenesammen så lenge de finner det naturlig. det er min plan ovenfor sønnen min. om og gjøre og lag et så naturlig forholdt til kropp som murlig
SuperGlad Skrevet 10. februar 2008 #5 Skrevet 10. februar 2008 når barna selv gir uttrykk for at de ikke vil være naken foran noen. Dette gjelder jo faktisk gutter også, ikke bare jenter. Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men husker at det var en gang da vi skulle i badeland at jeg fant ut at det var siste gangen jeg ville være med pappa i mannegarderoben. men det var jo pga andre menn, å mere for jeg ikke ville se de naken he he. Om pappa hadde sett meg naken nå hadde ikke gjort meg noen ting. Er jo pappan min. Har vokst opp i et hus der nakenhet å kropp ikke var noe vi skjulte, var ofte flere på badet samtidig.
Sjefsmegga Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 Har ikke noe særlig tanker rundt det...gubben er blyg og vil ikke ha 2åringen i nærheten engang når han dusjer..siden hun pekte og spurte "ka ta e?" hehehehe
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 hos oss er det eneste måten å få datteren vår til å vaske håret på det viss faren er med i dusjen. Hun er 4 år og har ikke komt med noen komentarer om det. Men den dagen hun begynner å snakke om tissefanten til faren sin foran fremmede og i bhg. regner jeg med det er slutt fra faren sin side:):)hehehe....ungene styrer dette selv tror jeg!! merker det fort på de om de ikke vil lenger!
papoyo Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2008 Hos oss har vi et naturlig forhold til det, og har ofte med ungene i dusjen. Jentene er nå 3 og 4. Men jeg tenker jo litt på hva som er vanlig liksom. Har selv vokst opp i et hjem hvor nakenhet var litt fy fy. Tror aldri jeg har sett faren min naken. Ikke mora mi heller tror jeg nesten.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 10. februar 2008 #9 Skrevet 10. februar 2008 Hvis vi setter en aldersgrense, så blir det rett for noen og feil for noen. dette er så individuellt og noe jeg mener at ungene må komme fram til selv. Jeg tror man merker slikt selv.. Men jeg har et spørsmål.. Gjelder dette for gutter sammen med mor også? La oss si at noen syns grensen går ved 6års alder. Sender dere da deres 6år gamle gutt alene i guttegarderoben i badelandet, fordi han er for stor til å se mor naken? Hva med den 6år gamle jenta alene i jentegarderoben? Jeg personlig syns det er mye skumlere med små barn alene i en garderobe, der man aldri vet hvilke mennesker som vanker, enn at de skulle komme til å se nakne voksne av motsatt kjønn..
Ravna Skrevet 10. februar 2008 #10 Skrevet 10. februar 2008 Frem til døtrene selv gir uttrykk for at de ikke liker det. Synes det er viktig at unger ser nakne mennesker av begge kjønn, det er tross alt slik vi er skapt-- og jeg tror IKKE faren for overgrep blir mindre hvis man har en underbukse/badebukse på! (Vet at du ikke spurte om det, men har sett det nevnt i flere diskusjoner, at barna ikke får gå i badstue med f eks bestefar hvis han ikke har badebukse på. Snakk om falsk trygghet, tenker jeg da.)
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #11 Skrevet 10. februar 2008 Jeg synes det er helt naturlig å tenke på det, spesielt når en ikke kommer fra en "sprade naken rundt" hjem som jeg gjør. Tror det kommer et naturlig punkt der barnet selv ønsker litt privatliv fordi en er voksen.
ano`num *17.03.10* Skrevet 10. februar 2008 #12 Skrevet 10. februar 2008 Her kommer pia inn på badet en sjelden gang mens vi er i dusjen. Pleier vanligvis å låse, og ordne oss alene, men har vi tidspress blir det litt sann at hele familien er på badet samtidig. Hun er snart 8år, og har ikke kastet blikket på faren to ganger. Tror ikke hun gjorde det da hun var i den fasen hvor de er nysgjerrige på forskjellen mellom kjønnene. Rundt 3-4-5år er det vell? Regner egentlig med at hun slutter med det snart selv. Hun har eget bad. Så det er bare hvis hun vil snakke med oss hun kommer inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå