Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som skal ha au-par her inne?

Hvilket land skal dere ha au-pair fra?

Synes det er et supert alternativ til full barnehage når barna er så små.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp har tenkt mye på det - men hvordan løser man det at de ikke skal jpbbe så lange dager?

Skrevet

Naboen vår har au pair fra Phillipinene tror jeg det var. De skal vist nok ikke jobbe mer enn 2 timer ( mulig det var litt mer) daglig. Barnepass er da ikke regnet som arbeidstid på samme måte som f. eks 2 timer husarbeid. Ikke helt sikker, men spurte da jeg reagerte på den korte arbeidstiden.

Skrevet

fem timer per dag og 30 timer per uke - har tenkt om man kan ha fri lørdag istede- men likevel blir det jo for mye om man jobber

Skrevet

Au-pair er vel ikke et alternativ til full barnehageplass? Det er ikke dette ordningen er til for, og det vil bli altfor lange arbeidsdager for den lille lønnen de får. Ser ikke bort ifra at det finnes familier som får au-pairene sine til å jobbe så lange dager, dette har jo også flere ganger vært oppe i media. Utnytting kaller vi det.. Au-pair ordningen er en utvekslingsordning, ikke en sjanse til underbetalt "tjener" i hjemmet.

Skrevet

Har selv vært Au pair, men syns virkelig det ikke var så ille å passe barn. De får tross alt kost og losji også. Ikke mange som har råd til å være med ordningen, hvis de i tillegg må ha full barnehageplass. Fra enkelte land, så er faktisk betalingen di får her i landet god, selv om det er lite for oss. Jeg klarte meg fint på det jeg fikk, når jeg var au pair. Fikk samtidig en fin mulighet til å oppleve et annet land. Når man er ung, så er man heller ikke vandt til å tjene store penger. Må si meg veldig uenig med deg her over. Jeg har ikke au pair selv, og skal heller ikke ha det. Det fordi jeg ikke orker det ansvaret det har. Man er jo ansvarlig for den man har boende og jobbende hos seg. Det er også en jobb å ha au pair.

Skrevet

Fra UDI sine sider. Her går det jo tydelig frem at det ikke er anledning til å bruke au-pair som dagmamma. Husk også at mange av de som kommer som au pair til Norge drar fra egne barn i hjemlandet. Særlig gjelder dette land i Asia.

Hvilke krav stilles til arbeidsforholdet?

Det må foreligge et konkret arbeidstilbud gitt gjennom UDIs standardiserte arbeidskontrakt, undertegnet av deg og vertsfamilien.

Du kan ikke arbeide hos andre arbeidsgivere enn vertsfamilien din, og du kan ikke kombinere arbeidet som au pair med annet arbeid. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er mot betaling eller ikke.

Arbeidstiden må normalt ikke overstige 5 timer per dag, og maks 30 timer per uke. Du kan ikke arbeide utover de 30 timene, selv ikke mot ekstra betaling.

Du har krav på ferie i til sammen 25 virkedager per kalenderår.

Du har rett til minimum 48 timer fri hver uke (friperiode). Friperioden skal så vidt mulig være sammenhengende, og aldri mindre enn 24 timer.

Du skal utføre lettere arbeidsoppgaver som husarbeid, barnepass og stell av dyr. Au pairtillatelsen gir ikke anledning til å arbeide som ren hushjelp eller dagmamma.

Du skal gis anledning til å delta i norskopplæring og fritidsaktiviteter.

Vertsfamilien skal betale for norskkurs for deg med inntil 6000 NOK per år.

Du skal ha fri kost og losji, og motta minst 4000 kr per måned i lommepenger/lønn.

Du må bo hos vertsfamilien i hele kontraktsperioden og ha eget rom i vertsfamiliens bolig.

Skrevet

Føler meg noe misforstått. Når jeg sier au-pair er et supert alternativ til full barnehage, mener jeg ikke at vi foreldrene skal jobbe fullt og ikke ha barnehage. For oss var det to alternativer: halv barnehageplass og to foreldre som jobbet fullt. Eller ingen barnehage og en av foreldrene jobber redusert. Vi har valgt ingen barnehage, en av foreldrene jobber redusert og vi skal ha au-pair i tillegg, en super løsning for oss. Er fullstendig klar over at de ikke skal jobbe mer enn 5 timer pr. dag 6 dager i uken. Dette løser vi ved at en av oss jobber redusert. I tillegg jobber jeg turnus, og da får vi det til å gå opp. Det må faktisk dokumenteres at man ikke har behov for mer hjelp.

Til deg som lurte på hvordan du skulle løse det med timer pr dag. Har dere mulighet til å jobbe flexitid? Da skulle det kanskje være mulig å få det til hvis en av dere også jobber litt redusert.

Skrevet

Jeg synes kanskje det er litt trist om de som skal leve i et annet lands kultur bare får et inntrykk av hvordan overklassefamilier har det.

Det er jo sjelden at en vanlig familie har råd til å ikke jobbe full-tid.

Jeg har ingen planer om å utbytte noen - og er det som hun over sier at de som kommer har behov for pengene, for å sende noe hjem, må det vel være en fordel å tjene så mye som mulig.

Barna sover jo noen timer på dagen, og hun kan får helt fri på lørdager - så så lange dager blir det jo ikke. Er jo sånn som jeg gjør nå i permisjonstiden og jeg føler meg jo ikke akkurat som en slave:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...