Gå til innhold

Dere som revnet under fødselen... ønsker tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg revnet en del under fødselen, og de måtte hente en lege for å sy igjen. Jeg er veldig sår, spesielt på et sted. Og det kjennes opphovnet ut. Jordmor sa igår at det grodde bra (5 dager siden fødsel) Føler meg aldri tørr der, og det er kanskje det som gjør det så sårt.

Er litt redd for å sette dusjen rett på nedi der.. hvordan gjorde dere det når dere skulle vaske dere?

Og hvordan var det med avføring etterpå? Jeg har ikke hatt det enda, og gruer meg litt til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Gratulerer med overstått fødsel!

Jeg revnet også en del og måtte sys av lege. Var ømt en stund etterpå, bl a vondt å sitte de første ukene.. Du kan jo prøve deg litt fram med dusjen på svak styrke? Veldig godt å få skylt og lurt å bruke litt grønnsåpe, da det virker rensende. Ellers er et tips å la det lufttørke i stedet for å bruke håndkle i begynnelsen, evt hårføner.

Å gå på do var ingen problem, jeg grudde meg også, for alle sa at det kom til å bli vondt. Men for meg kjentes det omtrent som vanlig. Kan være lurt å spise svisker og lignende sånn at du ikke får hard mage:)

Skrevet

Skal vi se.Jeg revnet ganske kraftig etter fødselen (JM ville ikke si hvor mye :s)

Jeg mener å huske at jeg dusja meg der, men stilte strålen inn slik at den var mykere.

Det gikk en stund før jeg hadde avføring (kanskje av frykt for å presse). Mener det gikk ca en uke. Og da tok jeg avføringsmiddel fordi jeg MÅTTE ha det ut ;) Det svei jo litt, men går fort over.

Lykke til og gratulerer med babyen :)

Skrevet

heheh revnet seff UNDER fødselen og ikke etter¨på :P

Skrevet

For det første, GRATTIS med ny baby! :) :)

Jeg revnet endel, måtte ikke til lege for å sy, men ble sydd i over 30 min og revnet masse innvendig + på tvers oppover.

Alt er bra nå, på 6-ukers kontrollen sa legen at det ikke syntes at jeg hadde født engang, tittet selv når jeg kom hjem og han hadde helt rett.

Gikk vel 2 uker før det føltes normalt :) da var alle stingene borte.

Husker jeg gruet meg til å bæsje jeg også, men må man så må man hehe.. Var litt vondt de to første gangene, men det bedret seg det også :) vet ikke hvordan det er om man har revnet gjennom rumpa da.

Skrevet

Gratulerer med den lille!

Jeg spylte meg med dusjen de første ukene hver eneste gang jeg hadde tisset, for det var så vanvittig vondt så jeg klarte ikke tørke meg. Synes det var befriende å spyle forsiktig der nede.

Hvis du ikke har vært på do ennå anbefaller jeg deg å kjøpe laktulose(er det sånn det skrives mon tro?) slik at du ikke blir hard i magen. Det ble jeg og fy fader som jeg sleit. Måtte tilogmed en tur innom sykehuset etter 10 dager.

Skrevet

Ja, og ikke tørk deg med håndkle, men bruk hårføner!

Skrevet

GRATULERER SÅ MASSE MED BABY:)

jeg revnet MASSE under fødselen ( måtte i narkose for å bli sydd), gikk greit å dusje etterpå, men du trenger jo ikke å ha fullstyrke på når du spyler da:) det gror fort, heldigvis. og det punktet som gjør vondt kan hende er der de har festet tråden? hadde en slags klomp som var vond husker jeg, oh tror det vardet jeg ble fortalt det var:)

gjør dte veldig vondt, ¨så kjøp sånn medisins grønnsåpe på apoteket så sett hele rompa og underlivet neddi der noen minutter 1-2 ganger om dagen i noen dager. det renser opp:)

jeg hadde ikke vondt da jeg skulle bæsje:) men jeg fikk noe sånn søte greier noen ganger om dagen åp sykehuset så det ikke skulle bli så hardt. man får kjøpt dte på apoteket, brukte det en stund jeg, for jeg var kjempe redd for å få vondt. men du må ikke presse da, det kan gjøre litt vondt:/ heter det ikke lactulose tro?!

det går nok kjempe fint med deg skal du se:)

Skrevet

Jeg revnet kraftig - totaltruptur, 50 % av lukkemuskelen var "ødelagt"

Jeg fikk straks beskjed om å ta 10 ml med lactulse 2 ganger for dagen, til "det var enkelt å gå på toer'n". Knasket også paracet og c-vitaminer (som får såret til å heles mye raskere!).

Når du føler du må på do, så slapp av i muskulaturen, og la naturen gå sin gang.. hos meg gikk det kjempefint.. faktisk dagen etter fødsel! Gjorde ikke vondt i det hele tatt.. tok bare litt tid å tørke seg ;-)

Jeg fikk beskjed om å sitte 10 minutter i grønnsåpevann morgen og kveld i en uke. Fikk også beskjed om ikke å sitte på rumpa den første uken. Om jeg skulle sitte måtte jeg sitte på to sammenrulla håndklær (to pølser) - ett under hvert lår - for å avlaste trykket.

Føl deg frem i forhold til vask og slik. Bruk gjerne føner, og la det lufttørke litt før du kler på deg. Kle deg i løse klær nå i starten, og skift innlegg (ved renselse) ganske ofte.

Hos meg var det vondt i 5 dager, og hadde ingen problemer etter det.

Husk på knipeøvelser - VIKTIG - !!!! Knip med hele bekkenbunnen.. start bakfra og "jobb" deg fremover. Husker ikke riktig hvor mange i starten, men øk "lengden" du holder etterhvert.

Etter ca 3 mdn anbefales det å oppsøke fysioterapeut som kan hjelpe deg med riktige øvelser og sjekke om du er sterk i bekkenbunnen igjen. Jeg fikk anbefalt det på det sterkeste, men følte ikke helt behov for det. Men gjerne greit å vite at tilbudet er der (må betales av egen lomme)

GRATULERER så mye med baby!

Håper fødselen ellers gikk kjempefint, og at dere får kost dere masse. Håper du gror fort og fint!

Klem

Skrevet

Huff, stakkars deg! Er glad for at jeg har tatt keisesnitt.

Skrevet

Hei!

Gratulerer med baby:)

Jeg revnet ganske mye (3A) og ble også sydd av lege!

Jeg husker det var sinnsykt vondt med den dusjstrålen,men jeg måtte jo bare bruke den men var litt forsiktig da,unngikk og sette strålen rett på liksom.. Går ann og sette verste strålen litt unna stingene slik at vannet bare renner over der liksom:)

Jeg var kjempeheldig og klarte og få avføring dagen etter fødsel! Men så var det stopp i noen dager.. Men det kom av seg selv.. men drikk mye vann..

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle presse noe særlig når jeg skulle ha avf.. at jeg heller skulle få avføringsmiddel slik at jeg slapp og presse noe særlig. Men det trengte jeg ikke,kom uten så alt for mye pressing! (uff...detaljert...)

Men de første dagene hjemme sto jeg nesten da jeg skulle ha avf,gjorde så sinnsykt vondt og det var hardt og jævelig!!

Men det går heldigvis over selv om det ikke føltes sånn ut da!

Et godt tips hvis det er vondt og tisse er og ha dusjstrålen med varmt godt vann over det er ganske effektivt!

Skrevet

Derosm det gjør vondt når du tisser - og ikke har dusjen i nær tilgjengelighet - så kan det være greit å ha ett litermål stående som du kan helle over!!

ps. når du drikker laktulose er det kjempeviktig å drikke masse vann ....

Skrevet

Jeg revnet fra A til Å for å si det sånn...

Fikk beskjed om å dusje meg etter hvert dobesøk, for å unngå infeksjon.

Det var vondt å gå på do de første gangene, men det gikk helt greit. Jeg revnet nok mer enn du siden jeg måtte opereres i 2 timer etterpå.

Skrevet

Gratulerer så mye!

Jeg revnet også en del, men det har gått kjempefint i ettertid. Den første tiden hadde jeg ei flaske med lunka vann ved doen som jeg helte over etterpå i stedet for å tørke meg med papir. I dusjen så holdt jeg strålen mot skambenet og lot vannet renne nedover, det gjorde ikke så vondt. Brukte xylocain bedøvelsessalve (som jeg fikk på barsel) før avføring, da såret gikk helt bak og jeg hadde hemoroider. Hjalp masse.

Lykke til! Det blir bra om ei stund:-)

Skrevet

gratulerer med den lille :-)

jeg revnet også litt under fødsel og grudde meg innmarri til å dusje og å gå på do, førstnevnte var ikke noe problem da jeg fant ut at jeg skulle sette meg på huk, bruke lunkent vann og veldig svak styrke :-) grudde meg også fælt til sistnevnte, altså å besøke toalettet, men det gikk over all forventning bra :-)

du må nesten prøve å slappe av så godt som mulig mtp sistnevnte, ta med deg et blad og forsøk å slappe heeelt av, sørg for at noen passer barnet slik at du ikke behøver å stresse når du først besøker toalettet.

jeg gjorde alt dette og det gikk bra, syntes det var verre å tisse faktisk da det kom borti stingene hele tiden ..

hvis du har vondt for å sitte anbefaler jeg deg å kjøpe en badering å sitte på eller masse puter :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...