Gå til innhold

Har noen opplevd å bli "tatt fra" navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror vi har bestem oss for navn,enda jeg bare er i uke 14,men håper å holde oss til etter fødselen.

Det ene guttenavnet vi ville bruke ble tatt av et vennepar avoss som synes det var så fint...aargghh...'Skjer det ofte??

Vil ikke si det bort til noen,kjenner jo mange som skal ha barn nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er redd for å fortelle andre hvilket navn vi tenker på. Redd for at det skal bli brukt opp rett foran nesen på oss. Vi har ikke bestemt oss 100 prosent, men har tre, fire vi veksler mellom. Folk sier, men så fortell hvilke da Men jeg sier de får vente til gutten er kommet.

Har hørt om andre som har opplevd at venner har "tatt" deres navn til tross for at de visste at de vurderte dette navnet. Men klart, alle er ute etter det spesielle, flotteste navnet. Så det går jo mote i disse navnene.

Skrevet

Kusina mi tok navnet vi hadde tenkt at gutten vaar skulle ha, er glad for det naa fordi vi fant et navn som var mye finere til gutten vaar. Jeg er av den formening at vi ikke eier navnet vi har lyst paa saa da faar folk ta de navnene de vil for meg. Vi vet ikke hva lillebror i magen skal hete ennaa da.

Skrevet

Oi, dette kjenner jeg at jeg hadde blitt fryktelig provosert av. Spesielt hvis det hadde vært nære venner av oss...men tror nok det er rimelig usannsynlig, gudskjelov.

Vi har allerede begynt å omtale babyen i magen ved navnet sitt, så det hadde blitt helt uaktuelt og byttet uansett. Men nå har ikke vi valgt et så spesielt navn da, så jeg regner med det sikkert popper opp et og annet i bygda, men hvis noen bevisst hadde stjålet det, hadde jeg nok blitt irritert, ja...

Hadde ikke hatt hjerte til å gjort det selv heller -så frekk er jeg bare ikke!

Skrevet

Jepp...har opplevd det to ganger...En kollega og en tante. Typisk egentlig. Men jeg fikk gutt da og kollegaen fikk jente så det var litt "greit" egentlig.

Men tanta mi hadde termin 1 1/2 mnd før meg og tok guttenavnet. ble dritt forbanna, så måtte jo da finne et nytt et. Unnskyldningen dem var at vi hadde sååååå mange navn...Og så, det var det vi likte best.. Denne gangen er det en annen tante som venter 3 uker før meg og samme kjønn, igjen... Men vi har ikke delt denne gangen. Og vi har ikke funnet noe navn heller...

Synes det er lumpet gjort av de i familien som "tar" navnet fra en annen...

Skrevet

Er også av den oppfatningen av at man ikke "eier" ett navn, og så tenker jeg at er det så nøye om at 2 barn heter det samme?? Ingen som kan si noe på at dere fremdeles kaller barnet for det DERE vil.

Skrevet

Jeg synes at hvis man sier til alle at vår baby skal hete.... så skal ikke de "rappe" navnet fra en! Vi sa det etter ultralyden for å "booke" det navnet siden jeg hadde flere venninner som var gravide. Hadde blitt skikkelig fornærmet om noen valgte kalle sitt barn for det rett før oss.

Skrevet

Litt dårlig gjort at nære venner eller familie ta navnet du/dere har begynt å kalle babyen i magen. Men at folk skal reservere navn?! i tilfelle de en gang får en gutt eller ei jente.. Det blir for dumt! Førstemann til mølla;)

Skrevet

hvorfor bry seg med hva andre skal gi sine barn for slags navn??

selv er vi 95% sikker på navnet vi skal gi til jenta vår hvis det blir jente da..vi holde av 5% feilmargin in case navnet skulle bli heeelt feil eller at det kommer en gutt..hehe..

nå ble plutselig mellomnavnet til jenta vår brukt av noen som står oss nær og som vi vet at vårt barn kommer til å vokse opp med..

desverre så bestemte jeg meg når jeg veldig lita for mellomnavnet til både min første gutt og min første jente..så blir det jente så vil vi ha to jenter på hjemplassen med samme mellomnavnet.. :-) har nå advart moren hennes om dette..det er forøvrig mitt mellomnavn og,og min mor..og min mors mors..hehe..så er ingen tvil i mitt hjerte om at min første jente også skal få det..

når det kommer til fornavnet har vi nevt det til et vennepar av oss med termin samtidig som oss..de har falt for navnet de og..når det kommer til disse så bor vi og vil alltid bo fraskilt så ser ingen som helst slags problem med at begge jentene våre har samme navnet..har bedd de om å velge det navnet de ønsker..det navnet DE syntes er finest..da skal de ikke ta hensyn til oss og vårt navnevalg,på lik linje som at vi ikke blir å ta hensyn til andre og andres navnevalg.. :-)

det er bare et navn...og sannsynligheten er stor for at der kommer mange andre med det samme navnet som du velger uansett..

selv trodde jeg at jeg valgte et unikt og spesielt navn til guttungen min,men det var visst kjempepopulært det året. der var FIRE andre gutter med samme navnet bare på barselgruppa vår..

så er ferdig herdet med det hele "barnet mitt skal ha et unikt navn"..hehe.. :)

lykke til med valget!

Skrevet

Har en gravid venninne som har "holdt av" 3 guttenavn og 2 jentenavn. Hver gang noen andre av mine gravide venninner nevner ett av av de navna, sier hun/hennes søsken at nei, det skal jo hun ha ...

Halllo!? Fritt frem, sier jeg bare...

Har man bare ett navn derimot er jeg enig i at det er lumpent å ta navnet fra sine venninner. Vi sa navnet vårt etter ul i uke 18, men har ikke nevnt alle de andre navna på lista... Det kan jo forandre seg det :o)

Skrevet

Mener ikke akkurat at man eier noe navn,men de navnene vi har tenkt til å bruke er litt spesielle og da synes jeg ikke det blir like spesielt om plutselig mange andre skal hete det samme.

Men de står jo i folkeregisteret så hvis andre velger de samme så vær så god.

Synes bare det blir litt dumt å si "takk for hjelpen,da var det gjort".....til et navn vi sier vi vil bruke...men for all del,ikke meningen å ha eierett på et navn...

Og det hadde uansett vært litt anderledes om det var et navn som Christian,Petter,Maria e.l det var snakk om...

Skrevet

Vi har 4 aktuelle navn som vi ikke har sagt til noen - nettopp pga dette!! Hvis noen velger et av navnene så kan vi ikke gjøre noe med det, men da har det hvertfall ikke kommet fra oss - og vi vil antakelig velge noe annet.

Skrevet

Vi begynte å kalle babyen ved navnet sitt rett etter vi fikk vite kjønnet. Da het hun jo det før hun ble født. Har ett gutte navn som vi har sagt vi skal ha hvis vi engang får en gutt, uansett hvem andre som Men jente navnet holder vi hemmelig en stund til, da det ikke er så vanlig.

Skrevet

Jeg synes det er en uskreven regel at man ikke stjeler navn fra hverandre.. er jo absurd at noen nære venner/slektninger velger akkurat nanvet dere har sagt dere skal bruke.. spesielt om de var usikre på hvilket navn de skulle ta i utgangspunktet. Blir jo annerledes om de hadde bestemt seg for samme navn og de fikk barn først da. Vi kommer ikke til å si til folk hva navn vi bestemmer oss for, litt av samme grunn. Eller vi gjør som sist, plukker ut noen navn og har dem klar til etter fødselen..så får vi se hva som kler babyen vår:)

Skrevet

Nå er jo ikke jeg gravid da,men når besteveninda mi var gravid med gutten sin så sleit hun med å finne navn. Hun spurde meg om hva ungene mine skulle hete når jeg fikk barn,så jeg nevnte for henne att det fineste guttenavnet jeg vet om er Lucas og vips så hette gutten hennes det...Egentlig litt surt !

Skrevet

Igjen: Leser veldig mange gode grunner her til IKKE å si høyt hvilke navn man har tenkt på.. Gjør man det, kan man vel kanskje takke seg selv..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...